יועץ לסגנית הנשיא קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית המסתמנת במרוץ לנשיאות, הגיב היום (שישי) על ההאשמות שהופנו נגדה בשם "גורם מדיני" לאחר פגישתה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - ואמר כי "הנשיא ביידן וסגניתו האריס העבירו את אותו המסר בפגישותיהם עם נתניהו".
לדבריו, לצד העובדה שהדגישה את תמיכתה בישראל, הביעה דאגה מהמשבר ההומניטרי שמתחולל ברצועת עזה - אך המסר, בדומה להצהרות פומביות בחודשים האחרונים - נשאר זהה: "הגיע הזמן להגיע להסכם הפסקת האש שיחזיר את החטופים". הוא ציין: "זה גם מה שהיא אמרה באופן פומבי".
הצהרת האריס, לאחר הפגישה עם נתניהו
(צילום: רויטרס)

2 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמאלה האריס וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בלשכת הטקסים של סגן הנשיא במתחם הבית הלבן בוושינגטון
סגנית הנשיא קמאלה האריס וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בלשכת הטקסים של סגן הנשיא במתחם הבית הלבן בוושינגטון
האריס ונתניהו, הלילה. בסביבתה מגיבים על ההאשמות
( צילום: AP /Julia Nikhinson)
חרף המתקפות נגדה, גם מצד שרים בכירים בממשלת נתניהו, היועץ לסגנית הנשיא הבהיר: "הפגישה בין ראש הממשלה להאריס הייתה רצינית וקולגיאלית".
יו"ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף וטען כי "קמלה האריס חשפה בפני העולם כולו את מה שאני אומר כבר שבועות, מה באמת עומד מאחורי העסקה. כניעה לסינוואר, הפסקת המלחמה באופן שיאפשר לחמאס להשתקם והפקרת רוב החטופים בשבי החמאס. אסור ליפול למלכודת הזו". אבל סמוטריץ' לא הזכיר כי גם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שיתמודד מול האריס בבחירות לנשיאות, אמר - רגע לפני פגישתו היום עם נתניהו - כי "על ישראל לסיים את המלחמה עם חמאס מהר ולהחזיר את החטופים".
גם יו"ר עוצמה יהודית התעלם מדברי טראמפ - ותקף את האריס בבוטות: "לא תהיה הפסקת מלחמה, גברתי המועמדת". שר התפוצות מהליכוד, עמיחי שיקלי, כינה את האריס "המועמדת של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות", וטען כי "יהיה זה חכם עבור כל מי ששואף להנהיג את העולם החופשי לדעת להבחין בין סיבה ותוצאה ובין טוב ורע".

ההצהרה התקיפה של האריס

בהצהרתה לאחר הפגישה עם נתניהו, שבה מתחה ביקורת חריפה על המצב ההומניטרי בעזה והבהירה כי "לא תשתוק", פירטה סגנית הנשיא האריס בקווים כלליים את עסקת החטופים שעל הפרק - שלמעשה זהה לזו שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ומבוססת על הצעת ישראל. "אמרתי לראש הממשלה - זה הזמן לבצע את העסקה", אמרה האריס.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
תקפו את האריס, אבל התעלמו מדברי טראמפ - שהיו כמעט זהים
(צילום: AFP)
גורם מדיני בכיר תקף את דברי האריס ואמר כי "יש לקוות שהדברים שסגנית הנשיא אמרה במסיבת העיתונאים לא יפורשו על-ידי חמאס כאמירות שלפיהן נפער פער בין ארה"ב לישראל - וכך ירחיקו עסקה". לטענתו, הדברים שאמרה האריס במסיבת העיתונאים היו שונים מאלו שאמרה בפגישה.
"זה חשוב שנגיד מה העסקה כוללת - השלב הראשון כולל הפסקת אש מוחלטת ונסיגה של הצבא מאזורים מיושבים בעזה", ציינה האריס בהצהרתה, לאחר שכבר צברה מספיק צירים כדי להיות מועמדת המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות. "בשלב השני הצבא ייסוג מעזה לגמרי, ויסתיימו לגמרי פעולות האיבה, באופן קבוע. זה הזמן שהמלחמה תסתיים, ותסתיים באופן כזה שישראל בטוחה, כל החטופים ישוחררו, הסבל של הפלסטינים בעזה יסתיים והפלסטינים יוכלו לממש את זכותם לחופש והגדרה עצמית".
לעומתה, נתניהו אמר פעם אחר פעם לאחרונה כי לא יסכים לעסקה שתוביל להפסקת המלחמה. בנוסף, נתניהו גם מתנגד לחזרת חמושים לצפון רצועת עזה ולנסיגה מציר פילדלפי.
הבכיר המדיני ציין בתדרוך לעיתונאים כי "השאלה עכשיו היא מה תהיה התשובה של חמאס להצעה הישראלית. אחד הדברים שעלו בשיחות עם ביידן והאריס זה שלא צריך להיות פער בין ישראל לארה"ב – כי זה ירחיק את העסקה בגלל איך שחמאס רואה את הדברים. מה חמאס צריך לחשוב כשהוא שומע את הדבר הזה? צריך לקוות שזה לא יביא לרגרסיה בעמדת חמאס, כי התקדמנו מאוד".