האש בצפון התחדשה אחרי שקט יחסי של שלושה ימים. מערכות כיפת ברזל יירטו בצהריים (שלישי) שלושה כטב"מים של חיזבאללה בגליל המערבי, שעות לאחר שארגון הטרור לקח אחריות על תקיפה של יעד ישראלי לראשונה מאז יום שבת. ארגון הטרור הלבנוני פרסם במקביל תיעוד יוצא דופן של כטב"ם המכונה "הודהוד" - דוכיפת בעברית - שצילם סטי"לים בנמל חיפה, שכונות בקריות, את מתחם "ביג", מפעל של רפאל - וגם תיעד מעקב אחר רכב נוסע. לטענת חיזבאללה, הוא שב על עקבותיו.
הסרטון שפרסם חיזבאללה: הכטב"ם "הודהד" (דוכיפת) במפרץ חיפה

7 צפייה בגלריה
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
מתוך התיעוד של חיזבאללה. שדה התעופה בחיפה וטענות ל"מחסני כיפת ברזל"
7 צפייה בגלריה
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
"סער 4.5". מתוך התיעוד של חיזבאללה
7 צפייה בגלריה
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
כטבמ מסוג הדהד (דוכיפת) שחדר משטח ישראל
בית החולים רמב"ם, כפי שצולם מהכטב"ם
לטענת ארגון הטרור הלבנוני, הכטב"ם ששוגר למפרץ חיפה חזר על עקבותיו ללבנון. בסרטון, שלא נכתב מתי צולם, מופיע פירוט לכאורה על המתקנים במפעל רפאל - כולל מתקנים של כיפת ברזל, מחסני מנועים רקטיים, מתקני קלע דוד ומכ"ם. בקריות צילם הכטב"ם את שכונת סביוני ים בקריית ים, מגדלים, מרכז מסחרי, וחנות "אושר עד".
בחלק שבו מצולם נמל חיפה תועדו האנגרים של ספינות, מבנה של בסיס חיל הים, מבנה לכאורה שמשתייך ליחידת ילת"ם, מבנה נוסף שמשתייך לכאורה ליחידת הצוללות, רציף 9, מבנה של שייטת 7, סטי"לים סער 4.5 וספינת הסיוע הלוגיסטי "בת ים". לטענת חיזבאללה, צולמו גם סירות דבורה, סער 6 וסער 5. גם מכלי דלק שמוצבים בנמל תועדו, ולצידם גם מה שתואר כ"מכלים כימיים" - המתקנים הפטרוכימיים בנמל.
פרשננו רון בן ישי מציין כי נראה שהסרטון מורכב בעיקר מצילומי רחפנים שכנראה שוגרו על ידי מרגלים, מתוך ישראל, שידעו מה הם מצלמים ובמה להתמקד. בישראל לא ידעו שיש לחיזבאללה כטב"ם בשם "הדהד", וייתכן שזה נועד להסוות את העובדה שיש להם מרגלים שמטיסים רחפנים בארץ.
צילומי הרחפנים משולבים בצילומי לוויין, ייתכן מגוגל ארת' או מלוויין מסחרי אחר שהאיראנים רוכשים. בכל מקרה זו עבודה של אנשי מקצוע, ככל הנראה איראנים. המטרות שמופיעות בסרטון הן בעיקר צבאיות וכלכליות. תכליתו של הפרסום להרתיע ולרמוז שאם ישראל תפתח במלחמה, כמו שאמר הוכשטיין וכמו קולות אחרים שנשמעים - חיזבאללה יפגע בכם צבאית וכלכלית, אם רק תעזו.
ברשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה צוטטו מקורות שטענו כי "הסרטון כולל שלושה סוגי מטרות: צבאיות (מתחם התעשיות הצבאיות והבסיס בחיפה), אזרחיות (אזור הקריות), ואסטרטגיות (נמל חיפה והמתקנים בו). כל סוגי המטרות יצרו איזון הרתעה מול ישראל. חיזבאללה רוצה לומר שצבא יענה בצבא, אזרחי באזרחי ואסטרטגי באסטרטגי". עוד אמרו המקורות כי מדובר בסרטון ראשון מתוך סדרה. "לפי הסיום של הסרטון, כטב"מים של חיזבאללה עדיין בשמי ישראל מבצעים את משימות המודיעין שלהם ופרסום הסרטון קשור לביקורו של הוכשטיין במסגרת המשימה הישראלית, גם אם זה נראה כתיווך", טענו עוד.
ראש העיר חיפה יונה יהב אמר כי הוא דורש מהממשלה תוכנית הגנה מסיבית על חיפה ולמצוא את הפתרון להסרת האיום מהצפון. "אני תמה מדוע הרמטכ"ל והפיקוד הבכיר של צה"ל לא טרחו מאז תחילת המלחמה לבקר בחיפה ולשמוע מהנהלת העירייה על הצרכים שלנו ועל פעילות צה"ל למיגון מקסימלי על מאות אלפי תושבי חיפה", אמר.

שליח ביידן בביקור בלבנון

האש בצפון התחדשה בזמן שעמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למזרח התיכון, נמצא בביקור באזור בניסיונות למנוע הסלמה בגבול הצפון. בעת ביקור הוכשטיין בלבנון נשמע רצף אזעקות ברחבי הגליל המערבי בסביבות השעה 15:00. תושבים דיווחו לאחר מכן על כמה מוקדי נפילות ליד שלומי, ולפחות באחד מהם התפתחה שריפה. ייתכן שהאש פרצה בעקבות נפילות של מיירטים.
במקביל, במטולה פועלים זה כמה שעות צוותי כבאות ואנשי רשות הטבע והגנים בעקבות שריפה שפרצה בשטח פתוח כתוצאה מירי מרגמות מלבנון. רס"ר קובי מלכה, מפקד האירוע, אמר: "בריכוז מאמץ הצוותים בלמו את התפשטות האש למטעי היישוב ופועלים כעת לכיבוי השריפה שהתפשטה בכמה חזיתות".
תיעוד מתקיפת הרכב מצפון לצור

לפני כן, כאמור, לראשונה זה שלושה ימים, חיזבאללה לקח אחריות על "תקיפה של טנק במוצב בשטח ישראל באמצעות כטב"ם" - וטען כי נרשמה "פגיעה ישירה". הפעם האחרונה עד אז שבה חיזבאללה לקח אחריות על תקיפה כלשהי לעבר ישראל הייתה ביום שבת האחרון סביב השעה 14:00 - אז טען שפגע בבסיס בגבול באמצעות נחיל כטב"מים.

בקצרה:

  • חיזבאללה פרסם תיעוד מכטב"ם "הודהוד" - דוכיפת, שבו מצולמים מהאוויר שורת אתרים רגישים בצפון, ובמפרץ חיפה.
  • בכיר צבאי ישראלי טוען כי יכולות חיזבאללה נחלשו בהשוואה לפני ההסלמה, וכי הורחקה סכנת הפלישה לגליל.
  • שליח ארה"ב מנסה לגשר בין ישראל ללבנון ולמנוע הסלמה נוספת, תוך דרישה להרחקת חיזבאללה מהגבול ופריסת צבא לבנון באזור.
  • חיזבאללה לקח אחריות על תקיפה באמצעות כטב"ם - אחרי שכנראה הקפיא זמנית את הפעולות נגד ישראל במהלך חג הקורבן המוסלמי. צה"ל יירט שלושה כטב"מים.
  • צה"ל המשיך בתקיפותיו בלבנון. דובר צה"ל הזהיר מפני הסלמה רחבה יותר עם חיזבאללה, שעלולה להיות הרסנית ללבנון ולאזור.
בלבנון דווח כי כטב"ם תקף רכב בכביש אל-ברגליה, מצפון לצור. על פי הדיווחים, שלושה בני אדם שנסעו ברכב נפצעו. בלבנון דווח גם על תקיפה בכניסה המזרחית של העיירה אל-עדיסה בדרום לבנון. לא דווח על נפגעים.
7 צפייה בגלריה
יירוטים בשלומי
יירוטים בשלומי
יירוטים באזור שלומי
(צילום: אפרת קראוס)
7 צפייה בגלריה
נביה ברי יו"ר הפרלמנט של לבנון עם עמוס הוכשטיין
נביה ברי יו"ר הפרלמנט של לבנון עם עמוס הוכשטיין
יו"ר הפרלמנט הלבנוני והוכשטיין. ינסה למנוע הסלמה, גם בלי הסכם בדרום
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
הוכשטיין והרצוג, אתמול

הבוקר צוטט בערוץ "אל-חדת'" הסעודי בכיר צבאי ישראלי שאמר כי "הקרב בחזית הצפונית לרוב הגנתי. ההתנקשות בבכירי חיזבאללה גורמת לבלבול ופגיעה בו". לדברי הבכיר, "היכולות של חיזבאללה בגבול צנועות ולא כמו לפני 7 באוקטובר. חיזבאללה נאלץ להסיג כוחותיו שמונה קילומטרים לשטח לבנון. הצלחנו להרחיק את סכנת הפלישה של חיזבאללה לאזורים נרחבים בגליל".
העיתון "אל-ג'דיד" הלבנוני דיווח כי על פי מידע שהגיע לידיו, הוכשטיין שהגיע היום לביירות, "נושא עמו מסר ישראלי עם טון חזק, יותר מההודעות הקודמות, לגבי הצורך במשא ומתן והפסקת האש בגבול - אחרת ההסלמה תהיה בלתי נמנעת".
בדיווח אחר של "אל-חדת" מלבנון, צוין כי "האווירה בביקורו של הוכשטיין עד כה לא חיובית". בערוץ הסעודי אמרו כי השליח האמריקני "מנסה לתקן את 13 הנקודות השנויות במחלוקת, הנמצאות על הגבול בין ישראל ללבנון, דורש את פריסת צבא לבנון בגבול, מנסה לשכנע את לבנון להגדיל ולחזק את כוח יוניפי"ל בגבול ודורש את הרחקת חיזבאללה מהאזור דרומית לליטאני, תוך הסכמה על המרחק". אחרי שביקר בישראל, לפי המסמך שהציג הוכשטיין, כך נמסר, הפסקת אש בגבול תתחיל רק אחרי הרחקת כוחות חיזבאללה.
אחרי שנפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, מסר הוכשטיין: "הצעתו של ביידן לסיום המלחמה בעזה חייבת לקבל אישור של חמאס, אם זה מה שהוא רוצה. ההצעה נותנת הזדמנות להפסקת אש. השיחות שאני מקיים הן בגלל שהמצב בגבול מסוכן בין ישראל ללבנון. אזרחים נפגעים ורכושם נפגע עקב המשך ההסלמה. שקט בגבול יאפשר לתושבים לחזור לדרום לבנון ולצפון ישראל".
הוא הוסיף: "אנחנו עוברים זמנים קשים ואנחנו רוצים פתרונות למצב. שוחחתי עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני כיצד להגיע להזדמנות לעצירת הסכסוך, שיש לפתור בדיפלומטיה ובאופן דחוף. אנחנו מאמינים בדרך הדיפלומטית לסיום המלחמה, אם כולם יסכימו. המצב חמור מאוד. ביידן רוצה להימנע מהסלמה שתוביל למלחמה כוללת. ההצעה אושרה על ידי ישראל, היא תפסיק את המלחמה בעזה ותקבע זמנים לנסיגת הכוחות מהרצועה".
7 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, יאיר לפיד, יצחק הרצוג
בינימין נתניהו, יאיר לפיד, יצחק הרצוג
שליח ביידן ברצף הפגישות הנפרדות בישראל
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
ארגון הטרור ככל הנראה, לא שינה את מדיניותו שלא לעצור את הלחימה בצפון כל עוד צה"ל ממשיך להילחם ברצועת עזה - אך סיבה אפשרית לשקט היא חג הקורבן - שכולל גם תפילות המוניות של תושבי דרום לבנון.
צה"ל מצידו לא עצר את האש, אך הפסקת התקיפות של חיזבאללה אפשרה לכמה מהתושבים לחזור לבתיהם, בהנחה שצה"ל לא יתקוף בחמת זעם כמו בימים האחרונים, כל עוד ארגון הטרור לא ישיב אש. כך זכו גם הלבנונים להפוגה מסוימת מההסלמה הקשה שחלה בלחימה בשבועות האחרונים, שאותה למעשה חיזבאללה כפה עליהם.
ובצל השקט היחסי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נפגשו אתמול - בנפרד - עם הוכשטיין - שהיום כאמור כבר המשיך לביירות. בשיחותיו בישראל, הוכשטיין לא הביא "פתרון קסם" לבעיה בצפון - אך הדגיש כי הוא יכול להביא בכל זאת להסדר, כל עוד יהיה פתרון גם ברצועת עזה במקביל אליו. הוא אף הדגיש כי הפתרון לא צריך להתבסס על החלטה 1701 - אלא על טווח שבו חיזבאללה יתרחק 10 ק"מ מהגבול.
לפני ביקור הוכשטיין, הצהרה חריגה של דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל )

שלשום, לפני הגעתו של הוכשטיין, דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, פרסם הצהרה חריגה באנגלית לתקשורת הזרה, במה שנראה כאזהרה נוספת מפני מלחמה צפויה עם חיזבאללה - שבקהילה הבינלאומית חוששים שתביא להסלמה רבתי במזרח התיכון כולו. בהצהרה, שנועדה לתאר את המציאות הביטחונית בגבול הצפון וההפרות של חיזבאללה, אך עשויה להתפרש גם כניסיון לייצר לגיטימציה לפעולה ישראלית רחבה יותר בלבנון, אמר הגרי כי "ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון מסלים את התקפותיו נגד ישראל".
לדבריו, "מאז שהחליט להצטרף למלחמה שהחל חמאס ב-7 באוקטובר, חיזבאללה ירה יותר מ-5,000 רקטות, טילי נ"ט וכטב"מים חמושים מלבנון לעבר משפחות, בתים וקהילות ישראליות". הוא הוסיף כי "התוקפנות הגוברת של חיזבאללה מביאה אותנו לסף של מה שעלול להיות הסלמה רחבה יותר - כזו שעלולה להיות בעלת השלכות הרסניות על לבנון והאזור. חיזבאללה מסכן את עתידה של לבנון, כדי שהיא תוכל להוות מגן לחמאס. מגן למחבלים של חמאס שרצחו קשישים, אנסו נשים, שרפו ילדים וחטפו יהודים, מוסלמים ונוצרים, במהלך הטבח שלהם ב-7 באוקטובר".
פורסם לראשונה: 12:37, 18.06.24