נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עורר הלילה (בין רביעי לחמישי) הרמת גבות בתקשורת האמריקנית וברשתות החברתיות כאשר הצהיר כי כנשיא הייתה לו סמכות להסיר באופן מיידי סיווג ממסמכים סודיים, וכי מספיק שהיה חושב זאת על מנת להסיר את הסיווג החסוי. "כפי שאני מבין זאת, אם אתה נשיא ארה"ב אתה יכול להסיר את הסיווג רק בלומר זאת, אפילו רק מלחשוב את זה. אין חובה שיהיה תהליך (להסרת הסיווג). יכול להיות תהליך, אבל זו לא חובה", אמר טראמפ בריאיון לרשת "פוקס ניוז".
טראמפ: "מסמכים סודיים? יכולתי כנשיא להסיר סיווג בכוח המחשבה"
(צילום: פוקס ניוז)

5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת של המפלגה הרפובליקנית ב פנסילבניה ארה"ב
טראמפ. "אם אתה נשיא אתה יכול להסיר סיווג רק בלומר זאת, אפילו רק מלחשוב את זה"
(צילום: AFP)
את הטענה הזו השמיע טראמפ על רקע החקירה שמנהלת נגדו הבולשת הפדרלית (FBI), בחשד שהעביר בתום כהונתו מהבית הלבן לאחוזתו הפרטית במאר א-לאגו שבפלורידה מסמכים ממשלתיים מסווגים, חלקם כאלו שסווגו כסודיים ביותר ואף הכילו מידע על מקורות מודיעיניים. במסגרת החקירה ערכו סוכני ה-FBI פשיטה חסרת תקדים על ביתו של הנשיא לשעבר, ותפסו שם מסמכים מסווגים שלפי הדיווחים החוקרים חושדים כי טראמפ או אנשיו ניסו להסתיר מהם.
לאורך החקירה חזר טראמפ על הטענה שלפיה הסיר לפני תום כהונתו כנשיא בינואר 2021 את הסיווג הביטחוני של המסמכים שנלקחו למאר א-לאגו. בתקשורת האמריקנית מציינים כי אף שלנשיא סמכות רחבה להסיר סיווג ממידע חסוי, ולאפשר בכך את פרסומו בפומבי, הדבר דורש לרוב תהליך מסודר. ב"ניו יורק טיימס" מדגישים כי גם אם טענתו של טראמפ תתברר בסופו של דבר כנכונה בהליך משפטי עתידי, והדבר כלל לא מובטח, החוקים שעל בסיסם ביקש משרד המשפטים לערוך את החיפוש באחוזת טראמפ לא עוסקים בשאלה אם המסמכים מסווגים או לא – כך שאין לה משמעות בפועל.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב משרד המשפטים מפרסם תמונה של מסמכים מסווגים ש נמצאו ב אחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה חלקם עם הסיווג סודי ביותר יש חשד שהם הוסתרו מהחוקרים
ארה"ב משרד המשפטים מפרסם תמונה של מסמכים מסווגים ש נמצאו ב אחוזת דונלד טראמפ ב פלורידה חלקם עם הסיווג סודי ביותר יש חשד שהם הוסתרו מהחוקרים
מסמכים מסווגים שנתפסו באחוזת מאר א-לאגו של הנשיא לשעבר
(צילום: רויטרס)
בבקשה לצו החיפוש, נזכיר, צוין כי בין היתר חשודים טראמפ או אנשיו בהפרת סעיף ב"חוק הריגול" שאוסר החזקה לא-מוסמכת של מידע הנוגע לביטחון הלאומי של ארה"ב. החוק הזה נחקק עוד ב-1917, שנים רבות לפני שהנשיא הארי טרומן ייסד את הנוהל הקיים היום להסרת סיווג ביטחוני של מסמכים סודיים, כך שלפי העיתון אישום בגין הפרת החוק הזה יכול להיעשות גם במקרה של אדם שהחזיק ברשותו סודות לאומיים שלא בהכרח מסווגים רשמית כחסויים.
כך או כך, טראמפ לא סיפק עד כה אף הוכחה לטענה שהסיר את הסיווג הביטחוני של המסמכים, ונראה שדבריו בריאיון הלילה מחזקים את ההערכות שאין ברשותו הוכחה שכזו. גם עורכי דינו של טראמפ נמנעו עד כה מלספק הוכחה לטענה הזו במסגרת העתירה שהגישו בדרישה לעצור את בדיקת המסמכים שתפס ה-FBI.
5 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב פלורידה
אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה
(צילום: AP)
הדרישה שלהם, נזכיר, התקבלה מוקדם יותר החודש על ידי בית משפט פדרלי בפלורידה, שהורה למנות מפקח חיצוני שיבחן אם חלק מאותם מסמכים שתפס ה-FBI חוסים תחת חיסיון עורך דין-לקוח. משרד המשפטים אמנם לא התנגד למינוי המפקח החיצוני, שכבר החל את עבודתו, אך ערער נגד הקפאת השימוש במסמכים במסגרת החקירה הפלילית שלו עד לתום הבדיקה החיצונית. הלילה התקבל הערעור: הרכב של שלושה שופטים בבית משפט פדרלי לערעורים, שניים מהם מונו על ידי טראמפ עצמו, קבעו כי ה-FBI יוכל להמשיך בחקירה ולהשתמש במסמכים המסווגים שתפס כדי לקדמה. השופטים הגבילו חלקית את יכולתו של המפקח החיצוני לערוך את הבדיקה שלו, וקבעו כי ה-FBI לא יידרש להגיש למפקח חלק מהמסמכים שנתפסו, כ-100 מסמכים מסווגים.

תביעת הענק של ניו יורק

הפשיטה על אחוזת טראמפ ב-8 באוגוסט, נזכיר, סימנה הסלמה דרמטית בתסבוכת המשפטית שבה מצוי טראמפ, שנגדו מתנהלות כמה חקירות הן במישור הפדרלי והן במדינות שונות בארה"ב. אמש המשיך להסתבך כאשר התובעת המחוזית של מדינת ניו יורק לטישיה ג'יימס הודיעה כי משרדה תובע אותו בהליך אזרחי, וכן את החברה שלו "ארגון טראמפ" ואת שלושת ילדיו הבוגרים – דונלד ג'וניור, אריק ואיוונקה – בטענה להונאת ענק בשווי של 250 מיליון דולר.
על פי התביעה שהגישו אנשיה של התובעת ג'יימס – דמוקרטית שטראמפ טוען לרדיפה פוליטית מצדה – הנשיא לשעבר ואנשיו סיפקו בכוונה הערכות מוטעות בנוגע לערכיהם של שורת נכסים, בהם בתי מלון ומגרשי גולף, בהצהרות פיננסיות שאותן הגישו בין היתר לבנקים ולחברות ביטוח. לפי התביעה, לעתים קרובות נופחו ערכיהם של הנכסים על מנת לקבל הלוואות בתנאים טובים יותר, או שסופקו הערכות נמוכות משוויים האמיתי של הנכסים, על מנת לזכות בהקלות מס.
5 צפייה בגלריה
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס התובעת הכללית של ניו יורק
לטישיה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק. טראמפ טוען לרדיפה פוליטית מצדה
(צילום: gettyimages)
לטענת התביעה בניו יורק, את ההערכות המוטעות סיפקו טראמפ ואנשיו בין 2011 ל-2021. במסיבת עיתונאים שכינסה אמש אמרה ג'יימס כי התובעים הצליחו לזהות 200 מקרים שבהם ניתנו הערכות מוטעות בנוגע לשווי הנכסים. בין היתר נטען כי ארגון טראמפ טען בהצהרה פיננסית מ-2015 כי הפנטהאוז בן שלוש הקומות של הנשיא לשעבר במגדל טראמפ בניו יורק מתפרש על פני שטח כ-2,787 מטרים רבועים, אף שבפועל שטחו האמיתי הינו רק כשליש מהגודל הזה. על בסיס ההערכה השגויה הזו, כך טוענים אנשיה של ג'יימס, ארגון טראמפ העריך כי שווי הפנטהאוז עומד על 327 מיליון דולר. "המחיר הזה אבסורדי", מסרה ג'יימס, וציינה כי הוא גבוה פי שלושה מהדירה היקרה ביותר שנמכרה אי-פעם בניו יורק.
גם במקרה של אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה טוענת התביעה כי אנשי טראמפ סיפקו הערכות שגויות בנוגע לשוויה: לטענתה השווי של האחוזה הוערך על ידיהם ב-739 מיליון דולר, על בסיס ההערכה שבמתחם ניתן יהיה לבנות בעתיד בתים מגורים – אף שאישור הפעילות שניתן למתחם מנע מראש את האפשרות הזאת ואפשר לו לפעול רק כאתר נופש. לדברי התביעה, שוויו האמיתי של הנכס אמור לעמוד לפיכך רק 75 מיליון דולר.
התביעה בניו יורק הוגשה כאמור במסגרת הליך אזרחי, ולפיכך גם אם תתקבל לא יוכלו להיקבע במסגרתה עונשים פליליים, אבל ג'יימס אמרה במסיבת העיתונאים אמש כי העבירה את ממצאי החקירה לתובעים פדרליים במנהטן וכן לרשות גביית המיסים (IRS). במקביל מנהל התובע המחוזי של מנהטן חקירה פלילית בחשד דומה לניפוח ערכי נכסים מצד טראמפ ואנשיו. "דפוסי ההונאה והרמאות מצד טראמפ וארגון טראמפ בכל הנוגע להצהרות הפיננסיות שלהם הם מדהימים. לטעון שיש לך כסף שאין לך זו לא 'אמנות העסקה' – זו אמנות הגניבה", אמרה ג'יימס, בהתייחסות לשם הספר שטראמפ הוציא לאור ב-1987.
5 צפייה בגלריה
מגדל טראמפ בניו יורק. שווי הנכסים נופח?
מגדל טראמפ בניו יורק. שווי הנכסים נופח?
מגדל טראמפ בניו יורק. שווי הנכסים נופח?
(צילום: AFP)
במסגרת התביעה דורשת ג'יימס שטראמפ ושלושת ילדיו הבוגרים יחזירו את 250 מיליון הדולר שלטענתה הצליחו לצבור באמצעות הערכות השווי המוטעות, ולאסור עליהם לצמיתות מלשמש בעתיד כמנהלים בחברה או תאגיד שפועלים בניו יורק. בנוסף היא דורשת למנוע מארגון טראמפ להיות מעורב בעסקת נדל"ן כלשהי או לקבל הלוואה מבנקים בניו יורק לתקופה של חמש שנים. ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי הטענות בתביעה של ג'יימס עשויות להיות קשות להוכחה, ביו היתר כיוון שלהערכות השונות של שווי הנכסים צירפו אנשי טראמפ הבהרה משפטית שבה הבהירו כי ההערכות הללו לא מאומתות.
טראמפ טוען כאמור כי ג'יימס מנהלת נגדו "ציד מכשפות פוליטי", ובתגובתו הלילה לתביעה שלה נגדו הזכיר כי היא מתמודדת כעת על כהונה נוספת כתובעת המחוזית בניו יורק, בבחירות שייערכו בארה"ב בנובמבר הקרוב, וטען שהקמפיין שלה מתבסס על מתקפות נגדו. טראמפ מכחיש את הטענות להונאה, ובמהלך החקירה שקדמה לתביעה שמר על זכות השתיקה כשתושאל על ידי אנשיה של התובעת הדמוקרטית. כך גם עשה בנו אריק, אם כי בנו הבכור דונלד ג'וניור וכן איוונקה תושאלו אף הם על ידי החוקרים, בעקבות זימון מבית משפט, וענו לשאלותיהם.