ברקע המחסור בחיילים לוחמים, שמורגש בין היתר בהצעה להארכת שירות המילואים, קם בצה"ל שוק תעסוקתי חדש - שמתנהל בעיצומה של המלחמה. סא"ל א', המשרת בימים אלו במילואים, מנהל מרפיח "עסק" לגיוס לוחמים. "צה"ל צמצם אוגדות וחטיבות מילואים והכוחות שיש כרגע לא מספיקים. אמרו לי 'תסתדר' אז הקמתי פלוגת חי"ר בעצמי", סיפר א'.
4 צפייה בגלריה
א׳ סא״ל במילואים, הודעות דרושים בפייסבוק
א׳ סא״ל במילואים, הודעות דרושים בפייסבוק
סא"ל א' במיל': נותנים את הכול
חברי הכנסת מצביעים על חוק הגיוס במליאה, בשבוע שעבר
(צילום: ערוץ כנסת)

הוא ציין כי גם כשהלוחמים מתגייסים מעצמם, לא פעם הם נותרים ללא מענה שיאפשר להם להמשיך בלחימה: "המלחמה מתארכת ומה שיש לא מספיק, את הלוחמים אנחנו אוספים לבד והצבא לא מגיב. הקמתי פלוגה תוך כדי המלחמה, כי מפקד האוגדה דרש להקים אותה - אבל אין לה תקן אז היא לא מקבלת הזנה או ציוד".
לדבריו, הגיוס נעשה באמצעות "חבר מביא חבר" או דרך הרשתות החברתיות. "הצבא מאוד בירוקרטי ואם צריך משהו מיידי הוא לא יודע להתמודד עם זה. כתבתי בפייסבוק שאני מקים את הפלוגה החדשה ופנו אליי 350 בני אדם. עשיתי ריאיון טלפוני ראשוני (מרפיח - נ"פ) כדי לראות אם המועמד מתאים והגעתי לסינון של 120 מועמדים. אחר כך עשיתי להם אימון הקמה וכרגע יש לנו 50 מועמדים. אנחנו מנסים לגייס עוד.
"אנחנו נותנים את הכול משבעה באוקטובר. אנחנו רוצים לנצח, אבל כשאנחנו מבקשים ציוד או לוחמים אומרים לנו להסתדר. מצד אחד אתה מבין שאין להם את היכולת לספק את זה, אבל אתה מתוסכל. אנחנו נאלצים להתעסק בגיוס כל היום במקום בלחימה עצמה. אין לנו אופק לסיום והחבר'ה גמורים. כל פעם עוזבים חלק, אלה שפיטרו אותם או שהאישה רוצה להתגרש. חצי מהפלוגה כבר לא פה, ומי שנשאר נשחק", אמר.
4 צפייה בגלריה
הודעות דרושים בפייסבוק
הודעות דרושים בפייסבוק
"קשה להשיג לוחמים". אחת שיטות הגיוס: הרשתות החברתיות
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהתרגיל של חטיבת קרייתי וחטיבת הצנחנים הצפונית
תיעוד מהתרגיל של חטיבת קרייתי וחטיבת הצנחנים הצפונית
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהלחימה של אוגדה 162 במרחב רפיח
תיעוד מהלחימה של אוגדה 162 במרחב רפיח
לוחמים ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
גם ב', שמשמש כמפקד פלוגה לוחמת בעזה, תיאר כיצד ההתעסקות בגיוס פוגעת בלחימה. "את הצבא לא מעניין אם יש מחסור, הוא דורש שאבצע את המשימה והסטנדרטים שלי יורדים. בסוף אני צריך את הבן אדם. אם בהתחלה הייתי שואל ובודק לעומק, היום אני כבר לא יורד לרזולוציות כי אין לי את הפריווילגיה הזו, אני צריך אותם דחוף. קשה מאוד להשיג לוחמים".
לדבריו, "הרבה אנשים רוצים להתגייס למילואים, אבל לא רוצים להגיע ליחידות המתמרנות. הגדוד שלנו נלחם גם בדרום וגם בצפון עזה וזו הפעם השנייה שקוראים לנו למילואים אחרי כמעט חמישה חודשים רצופים של לחימה. אנשים רוצים להגיע ליחידות שיוצאות הביתה מדי פעם, לא לכאלו שאין בהן התרעננויות.
"החיילים אומרים לי שאין הטבות מיוחדות ללוחמים, זה שובר אותם. אחרי חודש, חודשיים, שלושה, אנשים מתעייפים. המשפחה מתעייפת. הם לא רוצים להגיע להילחם בלי לצאת הביתה ובלי תמורה הולמת. הם ישר כותבים לי 'כבר הייתי בעזה' ומחפשים מקום אחר. גם לי יש משפחה, זה מאוד קשה. יש פה אנשים שהפסידו המון בשביל הלחימה. אחד הלוחמים שלי סטודנט לרפואה והפסיד שנה שלמה, הוא אמר לי שהוא חייב ללכת. לוחם אחר הוא אבא לחמישה".

אחת הסיבות לחוסר: "הצבא לא מקבל אנשים עם פטור"

בשיא הלחימה ביקש יחיאל פפר (31) להתגייס למילואים, אך משום שקיבל בעבר פטור צה"ל דחה את בקשתו. פפר חיפש דרכים אחרות לסייע לפתרון המחסור בלוחמים, והחל לתווך בהתנדבות בין החטיבות לאזרחים שמבקשים להתגייס. "זו אחת הסיבות לחוסר, הצבא החליט שהוא לא מקבל אנשים עם פטור", סיפר.
"אני מקשר בין המילואימניקים לצבא ועושה את זה בהתנדבות מלאה למען המדינה. הצבא לא עושה את זה וגם שם רגליים למי שרוצה להתגייס, אז אני עושה את זה בחינם. איבדנו מאות לוחמים במלחמה ועוד מאות נפצעו. יש מצוקה ויש אנשים שרוצים ומתחננים 'תגייסו אותי' - אבל הצבא לא מוכן".
מצה"ל טרם התקבלה תגובה.