חנה קציר מניר עוז, ששוחררה מהשבי ברצועת עזה לאחר 48 יום וגילתה רק לאחר מכן כי בעלה רמי נרצח ובנה אלעד חטוף, אושפזה בשבוע שעבר בבית החולים במצב קשה - לאחר שחלה הידרדרות במצבה הבריאותי. בתה, כרמית פלטי קציר, אמרה היום (ראשון) ב-ynet Live כי "הסיבה המרכזית ששיתפנו בשלומה הייתה כדי להדגיש שלאנשים שנמצאים בשבי אין זמן מבחינה בריאותית, וכל דקה שהם שם מסכנת אותם, וכך גם המשך הלחימה והחרפתה".
ריאיון עם כרמית פלטי קציר
(צילום: ירון ברנר)

"מה שדירדר את מצב בריאותה של אימי זה הזנחה רפואית, הרעבה ותנאים מאוד קשים שאף אדם לא יכול לשרוד אותם, בטח שלא לאורך זמן", סיפרה הבת. "אמא שלי שוחררה מהשבי, אבל יש אנשים שנמצאים בשבי כבר 65 יום. שהם פצועים, חלשים ולא מקבלים טיפול תרופתי. אנשים שחלקם נמצא אולי במנהרות, בתנאים של חוסר חמצן".
הבת כרמית, שאחיה כאמור עדיין נמצא בשבי, ציינה: "אני חושבת שאני אחת מנציגי המשפחות שחוות את ארגון הטרור הרצחני הפסיכופתי הזה על בשרה בכל ורסיה אפשרית. לצערי מי שתקף אותנו הוא לא מדינה מסודרת או ארגון נחמד אלא אויב פסיכופתי, ועדיין אני רוצה שנזכור שאנחנו אזרחי מדינת ישראל - ולה מותר להציב סטנדרטים גבוהים יותר מאשר ארגון טרור פסיכופתי, ולהגיד שחובתה היא לספק לנו פתרונות שיצילו קודם כל את אזרחי המדינה שנחטפו מבתיהם".
2 צפייה בגלריה
אלעד קציר, חנה קציר, ואברהם רמי קציר
אלעד קציר, חנה קציר, ואברהם רמי קציר
"אני חווה את ארגון הטרור הרצחני על בשרי בכל ורסיה אפשרית". האח אלעד, האם חנה והאב רמי ז"ל
לדבריה, "התפקיד הראשון של צה"ל הוא צבא הגנה, והמדינה כשלה בלהגן על אותם אנשים. לכן, אני חושבת שההנחה הראשונה והמצפן הערכי שלנו צריכים להיות סביב השאלה איך הפעולות של צה"ל משרתות קודם כל הצלת חייהם".
קונפליקט אפשרי בין הישגים צבאיים להצלת חיי חטופים בא לידי ביטוי בדבריו אמש של ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, שציין כי אם ישראל תדע את מיקומו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר והצבא יוכל לחסלו, אך גם יהיה מידע על כך שהוא מוקף בחטופים, "זו תהיה דילמה קורעת לב".
2 צפייה בגלריה
כרמית פלטי קציר (הבת של חנה ואחותו של אלעד) ושקד שי (האחיינית של אלעד)
כרמית פלטי קציר (הבת של חנה ואחותו של אלעד) ושקד שי (האחיינית של אלעד)
"ישראל צריכה להציב סטנדרטים גבוהים יותר מארגון טרור פסיכופתי". כרמית מחזיקה את תמונות אימה חנה ואחיה אלעד
(צילום: אביגיל עוזי)
"אני רוצה שהוא ייקח אחריות ויבהיר לנו בדיוק למה הוא מתכוון. מה סולם הערכים של צחי הנגבי, והאם זה משקף גם את סולם הערכים של בנימין נתניהו?", אמרה כרמית. "האם למוטט ולהרוג ולערוף את ראשו של סינוואר חשוב יותר מהצלת חייו של אח שלי, של משפחת ביבס ושל הרבה מאוד אנשים שנמצאים שם? ממשלת ישראל, מי יותר חשוב - סינוואר או האנשים שלנו שנמצאים שם והמדינה נכשלה בלהגן עליהם? חייו של מי חשובים יותר?".
האם חנה אמנם לא ידעה שבנה נחטף גם כן, אך כרמית סיפרה כי "מהשבים כן שמענו על אלעד ואנחנו יודעים שהוא בחיים. עם זאת, מכשירי השמיעה שהוא זקוק להם כדי לתקשר עם העולם נלקחו ממנו". לדבריה, "אנחנו יודעים שאף אחד שנמצא שם כבר לא נמצא במצב טוב, בין אם זה מבחינה גופנית ובין אם מבחינה נפשית".
הודעת דובר צה"ל על הניסיון לחילו חטופים
(צילום: דובר צה"ל)

על המבצע לשחרור החטופים ביום חמישי בלילה, בו נפצעו שני לוחמים באורח קשה, אמרה כרמית כי "כעמדה בסיסית ומוסרית, אנחנו לא יכולים לוותר על שום הזדמנות להציל חיים. השאלה איך היא מדינית וצבאית".
עם זאת, היא ציינה כי "עד עכשיו מה שהוכח, שבדרכים דיפלומטיות, של הפסקת אש שבה גם הצד השני מרוויח משהו בבירור, אנחנו מגיעים לתוצאות טובות יותר". המבצע בחמישי יצא לדרך לאחר מידע שהתקבל בנושא, אבל חטופים לא היו במקום. עד כה הצליח מבצע חילוץ אחד מתחילת הלחימה - של התצפיתנית אורי מגידיש.