מאז טבח 7 באוקטובר הצליחו כוחות הביטחון "לסגור חשבון" עם שרשרת הצמרת והפיקוד של חמאס. החיסול של מנהיג ארגון הטרור יחיא סינוואר ברפיח, צמצם עוד יותר את מה שנותר מההנהגה, וכעת נותרו שלושה קודקודים משמעותיים של חמאס על הכוונת של צה"ל.
1 צפייה בגלריה
מימין: מוחמד סינוואר, מוחמד שבאנה, עז אל-דין חדאד
מימין: מוחמד סינוואר, מוחמד שבאנה, עז אל-דין חדאד
מימין: מוחמד סינוואר, מוחמד שבאנה, עז אל-דין חדאד
(צילום: דובר צה"ל)
עז אל-דין חדאד, שמכונה אבו סוהייב, הוא מפקד חטיבת עזה בחמאס. אחד מוותיקי הלוחמים בזרוע הצבאית מכונה גם "רוח הרפאים", מפני ששרד כמה ניסיונות חיסול. מתחתיו פועלים שישה גדודים, במהלך המלחמה הוצע על ראשו סכום של 750 אלף דולר.
ב-6 באוקטובר הוא אסף בחשאיות את מפקדי הגדודים של חמאס, ומסר להם צו שבו צוין כי המטרה הראשונה היא "לקחת לשבי מספר רב של חיילים ישראלים ברגעים הראשונים של המתקפה, לקחת אותם לעזה, ולשדר בשידור חי את רגעי השבי והשליטה על יישובי העוטף".
מפקד חטיבת רפיח מוחמד שבאנה נכנס לתפקידו במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, לאחר חיסולם של שלושה מפקדים בכירים בזרוע הצבאית של חמאס. תחתיו פועלים ארבעה גדודים ובכללם יחידת העילית של מחבלי הנוחבה שהובילו את מתקפת הפתע לפני יותר משנה.
שבאנה שרד בעבר כמה ניסיונות חיסול, כולל בזמן הפעולה הקרקעית של צה"ל ברפיח. במהלך המלחמה הוא איבד שלושה מבניו. לאחר חיסול סינוואר התפרסמו שמועות שלפיהן גם הוא נהרג, אולם עד כה אין שום אישור פלסטיני או ישראלי לדיווחים ברשתות החברתיות.

100 אלף דולר פחות מאשר על ראש המנהיג

מוחמד סינוואר, אח של מנהיג חמאס שחוסל, הפך להיות המבוקש המשמעותי ביותר מפני שהוא נמנה עם המועמדים המובילים לעמוד בראש הארגון. סינוואר האח החליף את מוחמד דף אחרי חיסולו, לקח לידיו את המושכות של הזרוע הצבאית, וכעת מנהל את הלחימה מול צה"ל בכמה מוקדים ברחבי הרצועה.
מוחמד סינוואר נחשב לאכזרי יותר מאחיו. בדצמבר האחרון, בסרטון קצר ממנהרה עצומה באורך של ארבעה קילומטרים, פורסם תיעוד שלו נוסע בתחומה. במהלך המלחמה צה"ל פיזר כרוזים ברצועה שבהם שם על ראשו של סינוואר האח 300 אלף דולר - 100 אלף פחות מאשר על הראש של יחיא.
תיעוד רחפן שבו נראה יחיא סינוואר לפני חיסולו
(צילום: דובר צה"ל)

גורם בעזה אמר: "חמאס התמוטט כמעט לחלוטין בעקבות החיסול של סינוואר. בעתיד אנחנו הולכים לראות כאוס הישרדותי של אנשי חמאס, כי כולם מבינים כעת שהם על הכוונת ושצה"ל יכול להגיע לכל אחד". הגורם סיפר כי פעילי ארגון הטרור קיבלו עד כה את משכורותיהם פעם בחודשיים, ושהם דואגים לעצמם באמצעות מחסני סיוע שמלאים במזון.
בתמרון הקרקעי המחודש של לוחמי צה"ל בג'באליה בצפון הרצועה, חמושים של חמאס נלחמים בכוחות, אך נראה כי מדובר במוקד המחבלים האחרון שטרם פורק לחלוטין. חמאס ניסה לגייס חמושים חדשים לאורך כל תקופת המלחמה, אך ניכר שהחיסול המהדהד של סינוואר יזעזע את שורות ארגון הטרור בכל ההיבטים.