הדיון שייפתח היום (חמישי) בבית הבינלאומי לצדק בהאג, כחלק מהתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל, עורר את זעמן של משפחות החטופים. הדרום-אפריקנים מאשימים את ישראל במעשים שאופיים "רצח עם" ברצועת עזה, כשמטרתם להביא את בית הדין להוציא צווים שיורו לישראל לעצור את המלחמה.
ריאיון עם חיים יצחק אור, אחיו של אבינתן אור
(צילום: שמוליק דודפור)

3 צפייה בגלריה
חברות שילוט בהולנד  מסרבות לפרסם שלטי חוצות עם תמונות חטופים
חברות שילוט בהולנד  מסרבות לפרסם שלטי חוצות עם תמונות חטופים
חברות שילוט בהולנד מסרבות לפרסם שלטי חוצות עם תמונות חטופים
חיים יצחק אור, אחיו של אבינתן אור שנחטף לרצועה, תקף: "לא יודע איך דברים מתנהלים ואיך מזיזים שם בבית הדין הבינלאומי. כשמגיעה עתירה מישהו צריך לטפל בה. לשמוע שזה מה שמתעסקים בו בהאג בזמן שאנחנו נלחמים להחזיר את החטופים ובכלל, נלחמים בארגון טרור, זה אבסורד. אני נלחם להחזיר את אח שלי הביתה".
עוד אמר כי "לדון את ישראל בפשעי מלחמה, ובכלל לפתוח את הנושא הזה לדיון אחרי כל כך הרבה סרטונים ותיעודים וראיות חותכות וכל הדברים - זה צבוע".
3 צפייה בגלריה
שלטים להחזרת החטופים מול בית הדין לצדק ב האג הולנד
שלטים להחזרת החטופים מול בית הדין לצדק ב האג הולנד
שלטים להחזרת החטופים מול בית הדין בהאג
(צילום: AP Photo/Patrick Post)
אור סיפר גם על התחושות סביב הדיווחים על מגעים חדשים בנוגע לעסקה אפשרית לשחרור החטופים: "עצם השיח על יחסים, ערוצים שנפתחו שוב אחרי הדממה, כל דבר להיאחז בו, ביחד עם זה שאנחנו יודעים שהדברים האלה עולים ויורדים בצורה מהירה, עצם הדיבור מעודד - אותי לפחות", הוא אמר.
גם מרב סבירסקי, אחותו של איתי סבירסקי שנחטף לעזה, מדברת על אופטימיות זהירה: "זה נותן תקווה. אני רוצה לראות שזו הצעה שלוקחים אותה, מקבלים אותה".
על אחיה הוסיפה: "קיבלתי אות חיים מאיתי, ולמדתי על נסיבות חטיפתו. מאוד טראומטיות. אנחנו יודעים מה התנאים הנוראיים שהם נמצאים בהם. טראומה נוראה. המצב שם מאוד קשה. אני מאוד שמחה לדעת שהוא חי. הוא העביר מסר שהוא בחיים, ושאני אעשה הכול כדי להוציא אותו משם. שני הוריי נרצחו. פשוט רוע מה שקרה לנו. לא ייאמן שאנחנו אחרי 97 יום ועדיין נלחמים על הזכות הבסיסית - לחזור הביתה בחיים".

חברות שילוט בהולנד סירבו להציג את הקמפיין לשחרור החטופים

בינתיים, מערך ההסברה הלאומי, באמצעות לפ"ם (לשכת הפרסום הממשלתית), הכין קמפיין שילוט חוצות ברחבי הולנד, להגברת המודעות לשחרור החטופים מהשבי. הקמפיין צפוי היה לעלות כחלק משלל פעולות ההסברה והדיפלומטיה הציבורית סביב הדיון בהאג.
3 צפייה בגלריה
שלטים להחזרת החטופים מול בית הדין לצדק ב האג הולנד
שלטים להחזרת החטופים מול בית הדין לצדק ב האג הולנד
חלק מהקמפיין שהיה אמור לעלות ברחבי הולנד
(צילום: AP Photo/Patrick Post)
שלטי החוצות שעוצבו עבור הקמפיין הציגו תמונות שונות של חטופים, בציון שמם ובציון העובדה שהינם בשבי בעזה, תחת הכיתוב "He/She can't testify today" - כשהמטרה היא להעביר את המסר שכל 136 הישראלים החטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס ואינם יכולים להעיד בהאג.
פנייה נעשתה ליותר מעשר חברות שילוט שונות באזור האג, רוטרדאם ונמל התעופה סכיפהול, וכולן סירבו לשתף פעולה עם לפ"ם. במהלך העבודה מול אחת מחברות השילוט אושרו השפה העיצובית והמסר שיופיעו בשילוט, אך רגע לפני שהשילוט היה אמור לעלות התקבלה מחברת השילוט הודעה כי הפרסום מבוטל.
ראש מערך ההסברה הלאומי מושיק אביב: "ניסיונות ההשתקה ייענו בקול גדול - גם מול בית הדין בהאג יש מי שבוחרים בצורה אגרסיבית ומקוממת להוריד מסע הסברה על מאות שלטי חוצות ברחבי הולנד ובדגש על האג. האמת תנצח, ומדינת ישראל תמשיך לעמוד על צדקתה ולספר לכל העולם את האמת. אנו מפעילים מסע הסברה בינלאומי חסר תקדים. למרות הכול לא יצליחו להשתיק אותנו".
מנכ"לית לפ"ם מוריה שלום: "סירובם של המפרסמים הוא פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובזכותה של ישראל לדבר בקול רם על הטרור שממנו אזרחיה סובלים. מדובר בניסיון בוטה להשתיק את קולם של החטופים הישראלים, שנלקחו בשבי בזמן מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. זכאותם להישמע היא מעל לכל ספק".