שר הפנים בממשלת הימין החדשה שקמה בצרפת הבטיח שהמדינה תגיב לרצח של סטודנטית בת 19, על-ידי מהגר מרוקאי שאמור היה להיות מגורש מהמדינה. לפי החשד הוא השאיר את גופת הסטודנטית ביער, ברח מצרפת – ונתפס בשווייץ. המהגר הורשע בעבר באונס, והחודש פרסמו הרשויות צו שקורא לגרש אותו מצרפת.
התקשורת הצרפתית פרסמה רק את שמה הפרטי של הסטודנטית, פיליפין. הסערה בעקבות רציחתה צפויה להגביר את הלחץ על הממשלה החדשה, ואת הקריאות להגבלות קשות יותר על מהגרים. "זה פשע מתועב", אמר שר הפנים ברונו רטאיו, והבטיח להחריף את החקיקה, ולהפוך את מלאכת הגירוש של זרים שהורשעו בעבירות לקלה וזריזה יותר.
3 צפייה בגלריה
צרפת רצח סטודנטית בת 19 על ידי מהגר ב פריז
צרפת רצח סטודנטית בת 19 על ידי מהגר ב פריז
הנרצחת בת ה-19, שגופתה התגלתה ביער
לפי נתוני האיחוד האירופי, צרפת מגרשת אזרחים שאינם אירופים יותר מכל מדינה אחרת שחברה באיחוד - אך היא מוציאה כל כך הרבה צווי גורש, שלא כולם נאכפים. בפנייה למערכת הפוליטית אמר שר הפנים הצרפתי: "כמנהיגי הציבור, זה תלוי בכם לפתח את הארסנל המשפטי שלנו, במטרה להגן על הצרפת. אם אנחנו חייבים לשנות את החוקים, בואו נשנה אותם".
פיליפין נראתה לאחרונה בחיים בשישי, באוניברסיטת פריז-דופין במערב הבירה. בשבת נמצאה גופתה ביער בקרבת האוניברסיטה. עדי ראייה דיווחו שראו גבר מחזיק מעדר. בשלישי נתפס המהגר המרוקאי, בן 22, בג'נבה בשווייץ. הוא זוהה כחשוד ברצח של פיליפין, והוסגר לצרפת.
לפי התובעים בצרפת, המהגר שחשוד ברצח הורשע ב-2021 באונס שביצע שנתיים קודם לכן, כשהיה קטין. בחודש יוני הוא סיים לרצות את עונשו, ונשלח למתקן כליאה מנהלי. בתחילת ספטמבר הורה שופט לשחרר אותו, בתנאי שהוא יהיה בקשר שוטף עם הרשויות וישהה באכסנייה קבועה. ימים ספורים לפני רצח הסטודנטית הוא הוכנס לרשימת המבוקשים מכיוון שהפר את תנאי שחרורו, ונעלם. אז הורתה המדינה לגרש אותו.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ישיבת קבינט ראשונה של הממשלה החדשה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ישיבת קבינט ראשונה של הממשלה החדשה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בישיבה ראשונה של הממשלה החדשה
(צילום: Christophe Ena/Pool via REUTERS/File Photo)
רצח הסטודנטית עורר סערה בצרפת. פוליטיקאים מהימין הקיצוני – אך גם ממחנה השמאל – קראו לשנות את המדיניות כלפי מהגרים. הנשיא לשעבר פרנסואה הולנד, איש שמאל, אמר שאת צווי הגירוש יש לאכוף "במהירות".
"החיים של פיליפין נגזלו על-ידי מהגר מרוקאי שהיה נתון לצו הרחקה", הגיב על הרצח ז'ורדן ברדלה, ראש מפלגת הימין הקיצוני "האיחוד הלאומי". המפלגה של ברדלה, ושל מרין לה פן, היא הגדולה בפרלמנט – אך לא הצליחה להרכיב ממשלה בראשותה.
"מערכת המשפט שלנו רופסת, המדינה שלנו לא מתפקדת והמנהיגים שלנו נותנים לצרפתים לחיות ליד 'פצצות אנושיות'", אמר ברדלה. "הגיע הזמן שהממשלה הזו תפעל: האויבים שלנו כועסים ולא יחסכו במילים".
3 צפייה בגלריה
צרפת ה נשיא ה חדש של מפלגת האיחוד הלאומי ז'ורדן ברדלה עם מרין לה פן
צרפת ה נשיא ה חדש של מפלגת האיחוד הלאומי ז'ורדן ברדלה עם מרין לה פן
ברדלה ולה פן, ראשי הימין הקיצוני בצרפת
(צילום: AFP)
כדי לאפשר את הקמת ממשלת הימין בלעדיה, ובמקביל לשמור על השפעה במערכת הפוליטית, החליטה מפלגת האיחוד הלאומי של לה פן "לתמוך טקטית" בממשלה החדשה של מישל ברינר. היא הזהירה כי גורל הממשלה תלוי בה, וששמורה לה הזכות לבטל את תמיכתה אם היא מאמינה שהממשלה לא לא מטפלת כראוי בהגירה ונושאים נוספים שעל סדר היום.