ישיבת הבוקר של סגל הפיקוד הכללי הארצי במשטרת ישראל
(צילום: דוברות המשטרה)

מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר לחברי סגל הפיקוד הבכיר בארגון - שעימו נמנים הניצבים, כי רק הוא מדבר עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "רק אני הזרוע המקשרת בין השר למשטרה", אמר שבתאי, לפי גורמים המעורים בפרטי דיון שהתקיים הבוקר (שני) במחוז הדרומי של המשטרה. בן גביר הביע לאחרונה חוסר שביעות רצון מהאופן שבו פועלים ניצבים במשטרה, כולל בהפגנות. ביום שבת האחרון אמר המפכ"ל כי "יש למשטרה מפכ"ל אחד, אני נשאר על המשמר לטובת אזרחי המדינה".
בסביבת השר בן גביר ענו להנחיית המפכ"ל לניצבים, ואמרו כי "אנחנו לא מתרגשים. המפכ"ל בלחץ גדול של היועמ"שית ומפגיני השמאל שממררים את חיי רעייתו".
הישיבה השבועית של סגל הפיקוד הבכיר במשטרה החלה לדברי נוכחים בה באווירה מתוחה. "רק אני בקשר עם השר בכל הנושא המבצעי וההנחיות", אמר שבתאי לקצינים הבכירים. הניצבים הבינו מהדברים שאם יקבלו שיחה מהשר בן גביר - עליהם כמובן לכבד אותו ולענות לו, אולם במקרה של שאלות לגבי החלטות מבצעיות או קבלת הנחיות עליהם להפנות את השר למפכ"ל.
מטרת דבריו של המפכ"ל היא לשחרר את מפקדי המחוזות מלחץ בלתי-פוסק של בן גביר, לאחר שכמה מהם מצאו את עצמם עומדים בתווך שבין דרישות השר להחלטות מבצעיות שלהם, כמו למשל להכיל חסימות כבישים ולהימנע ממראות קשים ובכללם פצועים במחיר של עימות עם הממונה על המשטרה.
גורם שנכח בדיון אמר: "המפקדים ימשיכו לנהל בשכל את ההפגנות ללא רעשי הרקע מסביב. ההנחיה היא לא בכל מחיר לפנות חסימות כבישים. אם מפקד בשטח חושב שלא צריך, יש לו גיבוי מלא להחליט כך". גורם אחר שנכח אף הוא בדיון אמר: "ההתחלה הייתה מתוחה ולא נעימה, ובסיומה המתח השתחרר. סגל הפיקוד הבין שעליו לעבור יחד את הימים הסוערים שעוברים על המשטרה".
1 צפייה בגלריה
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
בן גביר וקובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי
(צילום: רפי קוץ)
אתמול אמר השר לביטחון לאומי בן גביר בריאיון לאולפן ynet כי "מי שמנהל את מדיניות המשטרה זה השר שקוראים לו איתמר בן גביר. מי שמנהל את הארגון זה המפכ"ל. אני מבין שיש כאלה שלא מוצא חן בעיניהם מהרגע הראשון שהגעתי שאנהל את המדיניות. בוא נודה על האמת, עומדים להם פורום ניצבים - אנשים כושלים, כן? אותו משה קראדי שהחריב את המשטרה, אנשים שפגעו בביטחון - למה אתם מראיינים אותם כל בוקר? למה אתם נותנים להם את הפתחון פה הזה?".
לדבריו, "אני רוצה דברים, ויכול להיות שהרצונות שלי גורמים לכך שבכל שני וחמישי בבוקר אנחנו רואים גורם אחר במשטרה מתדרך נגד בן גביר. מוגי לב, מה אתם מסתתרים מאחורי תדרוכים? תבואו ותגידו לי. אני חושב שאני יודע בדיוק מי הם אותם שניים-שלושה גורמים שכל הזמן מדברים. מה קרה? הזזתי את הגבינה שלכם?".
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
(צילום: משי בן עמי)

המפכ"ל שבתאי מסר כאמור במוצאי השבת האחרונה הצהרה בעקבות סערת הדחתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד, שלפי שעה הוקפאה על-ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. שבתאי הודה בטעותו בנוגע להדחת ניצב אשד, אך לא ביטל את העברתו לתפקיד ראש אגף הדרכה שתצא לפועל אחרי חודש הרמדאן.
שבתאי הבהיר בהצהרתו שהוא לא מתכוון להתפטר מתפקידו. "ערכתי חשבון נפש. פניי לאן", אמר המפכ"ל וציין כי בחודשיים וחצי של ההפגנות "אנחנו בפעילות גבוהה ביותר עם כמות נפגעים קטנה ביותר בכל החיכוכים עם המוחים. שמרנו על חופש המחאה".
שבתאי אמר עוד: "ההנחיות לשטח הן ברורות לאורך כל התקופה. גם אם היו ספקות לגבי אירועים מסוימים, תחקרנו אותם והלקחים יושמו בשטח. ההנחיות למפקדים ולשוטרים ברורות – אנחנו לא רוצים דם ברחובות. אנחנו לא רוצים רימוני הלם ולא מראות של אישה בת 70 אזוקה. אני מחויב למשטרת ישראל ולכם הציבור במדינת ישראל".
לגבי סערת הדחת אשד, אמר המפכ"ל כי "סבב מינויים רחב היה מתוכנן להיערך תוך זמן קצר. עמי הוא קצין מקצועי מוערך ומנוסה, ובלי שום קשר למחאות או למצב הביטחוני המינוי המתוכנן אמור להיות מיושם לאחר חודש הרמדאן".
רנ"צ שבתאי הודה: "אני אומר לכם - טעיתי. טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך, ואני לא מקל בכך ראש. אני מכבד ומקבל את החלטת היומע"שית לגבי הקפאת המינוי וצריך להיות ברור. אין לי ספק שגם אני וגם ניצב עמי אשד נמשיך להתנהל בממלכתיות ובמקצועיות, כפי שנהגנו עד היום".