בעוד זמן לא רב יהיה על חמש הסוהרות מפרשת הסרסור בכלא גלבוע לעמוד על דוכן העדים מול האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שהואשם במעשי אינוס ובמעשים מגונים, ומול מפקד הכלא וקצין המודיעין לשעבר, שאיפשרו לפרשה להתרחש. אלא שבשירות בתי הסוהר הודיעו לפסיכולוגיות שלהן כי המימון לטיפולים שלהן עומד להיפסק.
הפסיכולוגיות של הסוהרות פנו לעו"ד קרן ברק, המייצגת את הסוהרות. "אני פונה אלייך על מנת לדאוג להמשך מימון עבור טיפולה של הילה על מנת לשמור על הרצף הטיפולי", "מבקשת המשך טיפול לנוגה שזקוקה לכך ומסתייעת מאוד מהטיפול", כתבו לה.
אוגוסט 2022: הסוהרת מפרשת סרסור הסוהרות מדברת
(צילום: נדב אבס)

2 צפייה בגלריה
הילה (שם בדוי) וסוהרת נוספת מול בית הנשיא, ירושלים
הילה (שם בדוי) וסוהרת נוספת מול בית הנשיא, ירושלים
הילה (שם בדוי) וסוהרת נוספת
(צילום: יואב דודקביץ')
מדובר בפעם השנייה שהן מקבלות הודעה כזאת, אחרי שבתחילת השנה הודיעו להן על סיום הטיפולים הפסיכולוגיים מטעם שב"ס, עוד לפני שסיימו לחקור אותן ולפני שהוגשו כתבי אישום. בעקבות חשיפת הדברים ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet בוטלה אז הפסקת הטיפולים, שמסייעים להן להשתקם ולהמשיך להעיד בחקירות.
הפרשה התרחשה בשנים 2017-2014, ונחשפה שנה לאחר מכן. רק לפני שבוע הוגשו כתבי אישום נגד המעורבים. מלבד עטאללה, הואשמו מפקד הכלא לשעבר באסם קשקוש וקצין המודיעין של הכלא לשעבר ראני באשה בגין הפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית.
עו"ד ברק שלחה מכתב למפקד שב"ס רב-גונדר קובי יעקובי, וכיתבה אליו גם את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. היא כתבה כי "סוגיית המשך הטיפולים עולה שוב ושוב מצד המחלקה המשפטית באירגונך תוך שהיא מאיימת להפסיקם באופן חד צדדי ללא התראה. השבוע הודיעה המחלקה המשפטית שלך ישירות למטפלות של הסוהרות כי בסוף החודש מסתיים המימון".
בשיחה עם ynet סיפרו הסוהרות עד כמה השלב בו הן נמצאות בטיפול קריטי, הן בשביל בריאותן הנפשית והן בשביל המשך גביית העדויות שלהן. "הטיפולים היו ממש קיר תומך שלא אתרסק", סיפרה הילה. "אתה נמצא בפוסט-טראומה, בהדחקה, וכל דבר מהווה טריגר ואין לך את המקום לפרוק בו בלי מרחב בטוח".
"בטיפול, להבדיל מהחקירה שבה אני לא מצפה מהחוקרים להתנהגות חמלתית, יש מרחב בטוח למצב הנפשי שלי שבמילא מעורער", הסבירה. "אני מאוד בלחץ שהטיפול יופסק, אני לאט לאט מתחילה להשתקם ולהחלים. כשיש הפסקה של שבוע בלי טיפול כי יש חג נניח, אני נמצאת ברגרסיה מטורפת. אם התקדמתי כמה צעדים אני חוזרת אחורה פי אלף יותר צעדים".
לדבריה, "אני נמצאת בניתוק, אף אחד לא מצליח לתקשר איתי. אני רק יושבת ובוכה בבית, לא מצליחה להירדם, וזה רק משבוע שלא פגשתי את המטפלת הקבועה שלי. לקח הרבה זמן עד שהגישו כתב אישום, למעלה משנתיים, אבל אני חיה את זה כל יום, כל שעה".
"אני מפחדת ללכת ברחוב, והטריגר של 7 באוקטובר היה בשבילי עצום", הוסיפה. "אני לא יכולה להסביר כמה אני מאוכזבת מהאמירה שיפסיקו את הטיפול, ועוד להודיע לפסיכולוגית שלי, אפילו לא לי. תיקחו אחריות. הגעתי בריאה ושלמה בגוף ובנפש, ואתם החזרתם אותי פצועה. זה כמו אחוזי נכות לחייל שנפצע בצבא. לוקחים לו את אחוזי הנכות בנקודה מסוימת?"
הילה המשיכה: "התרעתי לכם, צרחתי לכם אחרי האונס הראשון ואתם סגרתם עליי את הדלת. ככה לפחות אתם מנסים לתקן, שעכשיו יש את הפסיכולוגית שמקשיבה לי. הפסיכולוגית שלי היא הקביים שלי, לא הייתי מצליחה להעיד אם לא היא. אם בחקירות התרסקתי, מה יקרה כשאני אעיד מולו? אני לא רוצה להילחם, אני רק רוצה להתרכז בהחלמה שלי".
2 צפייה בגלריה
מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה
האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה ומפקד הכלא לשעבר באסם קשקוש
(צילום: שירות בתי הסוהר)
הסוהרת נוגה לא יצאה מהבית קרוב לשלוש שנים מאז שהפרשה נחשפה. בזכות הטיפול היא משקמת את עצמה, את התא המשפחתי שלה ואת העסק שלה.
"למצוא פסיכולוגית שאת סומכת עליה אחרי שנפגעת כל כך הרבה, זה דבר בפני עצמו", אמרה נוגה, "ולוקחים לי אותה. הטרידו אותי, ביצעו בי מעשה מגונה, אני עוברת טיפול ארוך, ודווקא בשלב הכי קונקרטי שאני אמורה לתת עדות מול האנשים שפגעו בי שוב מפסיקים לי את הטיפול".
"וזה כבר היה, כבר איימו. הם לא מבינים שזה כמו לנתק אותי ממכונת חמצן", המשיכה, "המטפלת שלי שלחה לי הודעה שעדכנו אותה שמפסיקים את המימון, ונגמר לי החמצן. המדינה לא לוקחת עלינו אחריות. אני נפגעתי, אני יודעת מתי זה יעבור? אין זמן מסוים לטיפול, אצטרך את זה כנראה לעוד הרבה שנים".
לדבריה, "הכוח צריך להיות בידיים שלי. אני צריכה להחליט מתי אני יכולה לבד, בטח לא בשלב הכי קריטי שיש. טיפול פסיכולוגי זה דבר כל כך יקר, אני לא יכולה להרשות לעצמי לבד לשלם את זה. זה גרם לי לצאת מהבית, להגשים את עצמי, לתת אמון בעולם. לא יצאתי מהבית ועכשיו אני מצליחה".
משב"ס נמסר בתגובה: "יש להצר על הניסיון לייחס לשב"ס טענות שאינן מדויקות כלל, ביחס לאירוע הסרסור החמור בלוחמות הכליאה, אשר התעורר מחדש בתקופת כהונתה של נציבת שב"ס הקודמת. בניגוד מוחלט לנטען, נציב שירות בתי הסוהר רב-גונדר קובי יעקובי הנחה להמשיך את כלל הטיפולים להן זכאיות הנפגעות ללא מגבלה, תוך מיצוי כל דרך לסייע לקורבנות בכלל ההיבטים המשפטיים והטיפוליים, ולעמוד בקשר רציף בנושא עם גורמי הפרקליטות.
"בנוסף, מיד עם כניסתו לתפקידו פעל הנציב לחיזוק נושא המוגנות, בין היתר בהעצמת מערך הייעוץ בענייני מגדר (יוהל"ם) וטיפול חסר פשרות בכל חריגה מטוהר מידות", הוסיפו.