מכות בקטטה - ומעצר: תיעוד מקניון הנגב, אתמול
(צילום: חדשות ישראל בטלגרם)

קטטות, הטרדות ושודים: "אנחנו לא מוגנים בבית שלנו". כך העידה תושבת באר שבע על חייה בדרום, בצל הפשיעה המשתוללת באזור. הוועדה לביטחון פנים של הכנסת התכנסה אתמול (שלישי) לדיון על הנושא, ובמהלך הישיבה הוצג כי בין 2017 ל-2020 נרשם זינוק במספר הדיווחים על ירי, כמעט הכפלה בתיקי עבירות הנשק – ומספר גבוה מאוד של תיקים פליליים ביחס לגודל האוכלוסייה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד: קטטה אלימה בקניון הנגב בבאר שבע
תיעוד: קטטה אלימה בקניון הנגב בבאר שבע
הקטטה בקניון הנגב, היום. "בנות ביקשו להיכנס לחנויות מפחד"
שיר צדוק, סטודנטית שמתגוררת בימים אלה בבאר שבע, השתתפה בדיון בוועדה – וסיפרה שלמרות שהעיר פועלת לפיתוח צעירים והזדמנויות, הביטחון שם לא מורגש. "אנחנו לא מוגנים בבית שלנו. צעירות אומרות לי שהטרדה מינית היא חלק מהסיכונים שאת לוקחת כשאת עוברת לדרום", אמרה לחברי הכנסת. "הדרום זה עתיד המדינה, ביטחון היא זכות יסוד שמגיעה לכולנו".
אחד המקומות שבהם ניתן להבחין בחוסר הביטחון שעליו מדברת צדוק הוא קניון הנגב בבאר שבע. רק אתמול תועדה שם קטטה מרובת משתתפים, והמשטרה נאלצה להתערב ולעצור שני צעירים מהפזורה הבדואית.
6 צפייה בגלריה
ניצב עמר פרץ מפקד מחוז דרום בדיון הועדה לביטחון פנים
ניצב עמר פרץ מפקד מחוז דרום בדיון הועדה לביטחון פנים
מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב פרץ עמר. "אין סיכוי למי שיזרוק אבן מהכביש לברוח"
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
תושבת הדרום, שעבדה בעבר בקניון, סיפרה שבנות שנהגו להסתובב באזור הקניון לפני פתיחת החנויות פחדו מהבדואים שנוהגים להסתובב שם. "הם היו מסתובבים ואורבים לבנות שנכנסות לקניון", היא סיפרה. "לא פעם כשהגעתי מוקדם בבוקר נערות היו מבקשות שאכניס אותן איתי לחנות כי הן מפחדות. לא עשו עם זה כלום ושום דבר ועדיין לא עושים".
תושבי באר שבע, שחשים לאחרונה פחות ופחות בטוחים, החלו להתלונן בפייסבוק על הפשיעה – שם הם זוכים להתייחסות מהרשויות. "אתמול בעלי הלך לסופר. בעודו בחנות, נכנסו 4 רעולי פנים (בני מיעוטים), ריססו אותו ואת הקופאי בגז פלפל, צרחו בקול רם כי זהו שוד והחלו להכות אותם מכות נמרצות באלות... בעודנו ממתינים במיון ביה"ח סורוקה לקבלת טיפול רפואי, הגיע בעל חנות נוספת זב דם וחבול. גם הוא סיפר שנשדד על ידי בני מיעוטים שהיכו אותו נמרצות באלות וריססו אותו בגז מדמיע", כתבה תושבת העיר.
נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מעלים כי מספר התיקים שנפתחו במשטרת ישראל במחוז הדרום ב-2020 היה הגבוה ביותר מבין המחוזות בארץ. 58,224 תיקים נפתחו בדרום לעומת 54,236 במרכז, 52,972 בתל אביב ו-27,560 במחוז ירושלים. למעשה, במחוז הדרום נפתחו ב-2020 יותר מחמישית מהתיקים הפליליים שנפתחו ברחבי הארץ.
בשכלול גודל האוכלוסייה ביחס למחוזות האחרים, עולה נתון גבוה: 410 תיקים לכל 10,000 תושבים. מהמידע עולה גם כי מספר עבירות האלימות הפיזית והאיומים גבוה ביחס לשאר המחוזות במשטרה בשכלול מספר התושבים, וגדול ב-50% מהממוצע הארצי. בסך הכול נפתחו במחוז הדרום 21,729 תיקים בעבירות אלה ב-2020.
בין 2017 ל-2020 נרשם גם זינוק של 64% במספר הפניות של תושבי הדרום למוקד 100 על ירי, אך רוב עבירות הירי דווקא התרחשו במחוז חוף, מחוז צפון ומחוז המרכז. במחוז הדרום, עם זאת, נרשמה גם כמעט הכפלה במספר תיקי עבירות הנשק שנפתחו בין 2017 ל-2020: מ-629 ל-1,171. המחוז גם מוביל במספר המעצרים הפליליים ב-2020: 10,111 – שהם חמישית מכלל המעצרים ברחבי הארץ.

"פוסקים מעצר בית במקום שאי אפשר לפקח עליו"

בדיון בוועדה לביטחון פנים, כאמור, השתתפו גם נציגים מהנגב. סילמן עתיקה, נציג עיריית רהט, קשר בין הפשיעה לבין סוגיית הקרקעות וחוסר הפיתוח של היישובים הבדואיים בנגב. "אנחנו נגד פשיעה מכל סוג, מגניבת סיגריות ועד רצח", אמר. "אנחנו רוצים למצוא את הסיבות שגרמו לזה. בחברה הבדואית יש יישובים לא-מוכרזים שמוזנחים עשרות שנים, ואנחנו קוראים למשרדי הממשלה להסדיר את הקרקעות, לתת לנו עצמאות בתכנון ושיווק", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
רהט היישוב הבדואי שבנגב
רהט היישוב הבדואי שבנגב
"יישובים מוזנחים עשרות שנים"
(צילום: רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית בדואים נגב בדואי פזורה
תחבורה ציבורית בדואים נגב בדואי פזורה
(צילום: רועי עידן)
עתיקה תיאר עשרות מקרי רצח על-רקע סכסוכי קרקעות, וסיפר גם על מאמצי ההסברה של העירייה: "אנחנו נותנים את כל הכוח שלנו להסביר לצעירים שאסור לעשות את מה שעשו ב'שומר החומות', אבל גם מתנגדים להכללה לגבי כל הבדואים. צריך לשבת יחד, חברי מועצות יהודיות וערביות, וגם המשטרה צריכה להיות מעורבת. אנחנו רוצים שהנגב יהיה של כולם, יהודים וערבים, שנשמור על עתיד הדור הבא".
מטעם המשטרה השתתף מפקד מחוז דרום, ניצב עמר פרץ. הוא סיפר על מפקדה של 300 שוטרים שהוקמה בעיר רהט, ועל מפקדה נוספת בתוך באר שבע. "מי שיזרוק אבן מהכביש ייעצר. אין לו סיכוי לברוח", אמר בעקבות התמונות ממבצע שומר החומות. "יש יחידת רחפנים שמזהה וכל מי שמתפרע פוגש ניידת משטרה ונעצר. מאז שהתחלנו עם זה היקף העבירות הצטמק למספר נסבל, בדומה לשאר הארץ".
תושב רהט סטר לצעירה מרכב נוסע בב"ש - והעלה לטיקטוק

6 צפייה בגלריה
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
מירב בן ארי יו"ר הוועדה לביטחון פנים
מירב בן ארי. "יש בעיה בבתי המשפט"
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הוא הוסיף כי השוטרים משתפים פעולה עם חיילים בחלק הדרומי של הנגב, מרמת הנגב ודרומה. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם פיקוד דרום. בעבר לא ראו שם משטרה, אבל היום יש לנו ניידות משולבות של חייל ושוטר", הוא אמר. "ההתפרעות על הצירים צומצמה משמעותית".
ניצב פרץ התייחס לאוכלוסייה הבדואית ואמר "אנו מנסים לשרת את הציבור הבדואי שרובו נורמטיבי. יש קומץ קטן שעושה רעש בלתי נסבל. הסדרת היישובים הבדואים תתרום לשיפור המצב. מי שיש לו כתובת, שמשלם ארנונה, מים וחשמל, הופך לאזרח מן השורה".
ח"כ מירב בן ארי, יו"ר הוועדה, ביקשה להניח את האצבע על רשת הטיק טוק, ש"הפכה פתח להטרדת נשים והתפארות בכלי נשק", כלשונה. "המטרה שלנו להשיב את תחושת הביטחון לאזור", הוסיפה בן ארי. "אפגש עם נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע כי יש בעיה אמיתית בבתי המשפט אם פוסקים מעצר בית במקום שלא ניתן לפיקוח. מטרת הוועדה לסייע לתושבי הדרום – יהודים ובדואים – כולם נפגעים כשיש אלימות".
פורסם לראשונה: 22:20, 05.10.21