בעוד תשעה ימים תיפתח הוועידה הדמוקרטית הלאומית בשיקגו, בצל המומנטום האדיר של קמלה האריס בסקרים. המפלגה הדמוקרטית, שבחודש שעבר נראתה על סף קריסה, רושמת בימים אלה קאמבק מרשים שפתח מחדש את המרוץ לבית הלבן.
האריס והסגן המיועד שלה, טים וולז, העבירו את השבוע החולף בסיבוב ברחבי המדינות המתנדנדות, מושכים קהלים שהדמוקרטים לא ראו מאז ימי ברק אובמה. הצמד הדמוקרטי גייס סכומי כסף עצומים לקמפיין, וגם רואה שינוי דרמטי בסקרים. בצד השני נמנע דונלד טראמפ כמעט לחלוטין מעצרות בחירות. הוא מתרכז בפרסום הודעות ברשת החברתית שלו, ונשמע כועס מאוד על כך שהוא כבר לא מתמודד נגד ג׳ו ביידן.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ, קמלה האריס
דונלד טראמפ, קמלה האריס
מהפך בסקרים אחרי פרישת ביידן מהמרוץ
(צילום: AP /Alex Brandon , צילום: Erin Schaff, AFP)
את השינוי במומנטום אפשר היה לראות באופן ויזואלי ביום שישי בלילה, בעצרות מקבילות של האריס וטראמפ. האריס הופיעה באריזונה - מדינה מתנדנדת שטראמפ הוביל בה בבירור נגד ביידן. היא נאמה מול קהל נלהב של 15 אלף איש כשאלפים נוספים נותרו בחוץ. טראמפ ערך מנגד את עצרת הקמפיין היחידה שלו בשבוע שעבר במונטנה, מדינה שהוא ינצח בה בלי שום ספק, מול קהל קטן בהרבה לא רק מזה של האריס - אלא גם ממה שטראמפ היה רגיל אליו ב־2016.
האירוע היחיד הנוסף שטראמפ ערך בשבוע שעבר היה מסיבת עיתונאים ארוכה שנראתה יותר כמו עצרת קמפיין, אבל התקיימה אצלו בבית במאר־א־לאגו. בדרך לעצרת במונטנה התקשר טראמפ למערכת "ניו יורק טיימס" ואיים בצעקות לתבוע את העיתון, מכיוון שלא אהב את הצורה שבה סוקרה מסיבת העיתונאים בפלורידה. העיתון גם פרסם אתמול כי חוץ מלכנות את האריס "גועלית", טראמפ נוהג לכנות את המתמודדת הדמוקרטית בחדרים סגורים גם כ"כלבה".
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס עם הסגן המיועד טים וולז עצרת בחירות פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
קמלה האריס עם הסגן המיועד טים וולז עצרת בחירות פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
האריס עם מספר 2 שלה במרוץ, טים וולז
(צילום: Andrew Harnik/Getty Images/AFP)
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס עם הסגן המיועד טים וולז עצרת בחירות פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
קמלה האריס עם הסגן המיועד טים וולז עצרת בחירות פילדלפיה פנסילבניה ארה"ב
(צילום: EPA/DAVID MUSE)
תזוזת המומנטום נמצאת כאמור גם בסקרים. סקר של "ניו יורק טיימס" ואוניברסיטת סיינה שפורסם היום מעניק להאריס יתרון בשלוש מהמדינות החשובות ביותר לניצחון: מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה. בשלושתן היא מובילה 46-50. גם זו תוצאה שונה ב־180 מעלות מהמספרים של טראמפ וביידן בסקר הקודם.
טראמפ טען בשבוע שעבר כי הסקרים משקרים וכי הוא "מוביל בהרבה", אבל זה לא מה שאומרים גם סקרים פנימיים של רפובליקנים. שני סקרים כאלה, שנערכו לאחרונה באוהיו על-ידי סוקרים רפובליקנים, הראו כי ההובלה של טראמפ במדינה שבה ניצח בקלילות ב־2020 הצטמקה מאוד מול האריס.
מבחינת האריס, הרגע הבעייתי היחיד עד כה בקמפיין היה במהלך עצרת בדטרויט, שם נשמעו לעברה קריאות של מפגינים פרו-פלסטינים. האריס השתיקה את אותם מפגינים ואמרה להם: "אם אתם רוצים שטראמפ ינצח, תמשיכו".
אחרי התגובות הצפויות מהשמאל, שלשום באריזונה כבר הגיעה האריס מוכנה וכשמפגינים פרו־פלסטינים שוב קטעו אותה, היא אמרה: "אנחנו כאן כדי להילחם למען הדמוקרטיה שלנו - וזה כולל לכבד את הקולות שאנחנו שומעים מהיציע. אז תנו לי רגע לדבר על זה: הייתי ברורה כשאמרתי שעכשיו זה הזמן להשיג הסכם הפסקת אש ולסיים את עסקת השבויים. הנשיא ואני עובדים מסביב לשעון כל יום כדי להשיג את זה. אני מכבדת את הקולות שלכם, אבל אנחנו כאן כדי לדבר עכשיו על המרוץ הזה של 2024".
הקהל הגיב בתשואות והאריס תקווה שהמלחמה בעזה, שהשפיעה על מצבו של ביידן בן ה-81 כמעט כמו גילו, לא תמשיך לרדוף גם אותה.