בישראל אמרו אתמול שהאמריקנים סיכמו על הגעת מערכת הגנה אווירית מסוג THAAD לסיוע ביירוט טילים בליסטיים, והיום מאשרים גם בארצות הברית - המערכת תגיע. ברקע: תגובה ישראלית אפשרית למתקפת הטילים הבליסטיים של איראן והאפשרות לדרדור משמעותי ומהיר במצב הביטחוני האזורי.
מערכת יירוט הטילים THAAD בפעולה: "מכפיל כוח אל מול האיום האיראני"
(רויטרס )

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י איים במרומז לפגוע בכוחות האמריקניים הפועלים בישראל, בציוץ שבו התייחס להגעה האפשרית של ה-THAAD: "ארצות הברית מסכנת את חיי אנשיה בכך שהיא מציבה מערכת טילים אמריקנית בישראל. אף שעשינו מאמצים עצומים בימים האחרונים לצמצם את האפשרות של מלחמה כוללת באזור, אני חייב לומר - אין לנו קווים אדומים בהגנת אנשינו והנכסים שלנו".
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום כי כוחות אמריקנים - כ-100 חיילים בסך הכול - יתפעלו את המערכת. בפנטגון אישרו לאחר מכן את הגעתה. אם ה-THAAD אכן תגיע, מדובר במערכת הגנה אווירית משמעותית שצפויה להוות "מכפיל כוח" אל מול האיומים השונים שמקיפים את ישראל, ובראשם האיום האיראני.
3 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
"יש פה מסר אזורי". מערכת THAAD
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
3 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
מערכת THAAD (ראשי תיבות של Terminal High Altitude Area Defense) היא מערכת ניידת להגנה מרחבית בגובה רב, שדומה ביכולותיה למערכת החץ. יש לה יכולות גם ליירוט טילים מחוץ לאטמוספרה, והיא משתמשת באנרגיה קינטית כדי ליירט טילים. המערכת מכוונת לעבר חלקים שונים בנתיב הטיל של האויב, וכן לאיומים אחרים.
העברת הסוללה, אם אכן תקרה, נעשית לבקשת ישראל מהאמריקנים, גם כדי להקרין עוצמה באמצעות שליחת נכסים צבאיים נוספים לאזור. לכשתגיע, תופעל המערכת על ידי חיילים אמריקנים. מדובר בחלק מההיערכות למקרה של תגובה איראנית לתקיפה הישראלית הצפויה. לפי גורם בטהרן שצוטט ב-CNN, איראן עדכנה את ארה"ב שתגיב על כל מתקפה חדשה מצד ישראל.
מה מיוחד במערכת הזו? מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר, תת-אלוף במיל' צביקה חיימוביץ', הסביר בשיחה עם ynet כי "המערכת מקבילה לחץ הישראלית, היא לא באה להוסיף עוד שכבת הגנה או להחליף מערכת קיימת. היא מנסה לייצר עוד כוח אש ובסוף כל סוללה כזו מגיעה עם עשרות טילים, שמוסיפים כוח אש משמעותי. ראינו במטח האחרון כ-200 מיירטים, אחרי שבאפריל היו כ-100, אז נניח שבפעם הבאה זה יהיה יותר, ולכן תוספת כזו נותנת עוד הזדמנויות ומגדילה את היכולת שלך להגן מול התרחישים העצימים של איראן".
3 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ב-2019
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
מהי החשיבות של פריסת המערכת, מעבר להכפלת כוח האש? "בסוף, מדובר פה בחלק מברית הגנה ושותפות ישראלית-אמריקנית. המערכת הזו היא חלק ממרכיבים נוספים שאת חלקם הכרנו בשנה האחרונה, בהם מרכיבים מהקרקע, מרכיבים מהים וחלק מרכיבי גילוי שנמצאים בחלל. יש פה מסר אזורי, של ברית אסטרטגית, חזקה, יציבה, כשארה"ב מתייצבת תרתי משמע בהגנה של ישראל. זה גם מסר הרתעתי וגם מסר מעשי, שבסוף יכול לבוא לידי ביטוי ביירוט של הטילים שנורים על ישראל, מהקרקע, על ידי כוח אמריקני. זו משמעות כפולה שהיא חשובה מאוד".
מה כלל שיתוף הפעולה של ישראל וארה"ב בתחום עד כה? "כבר במלחמת המפרץ הראשונה האמריקנים פרסו כוחות הגנה אווירית באזור, אולם מאז ראשית שנות האלפיים יש פה תהליך המשכי עם האמריקנים, שבו אחת לשנתיים מגיעים מאות ואלפי חיילים אמריקנים ואנחנו מתרגלים את התגובה, בהקשר של מציאות מאיימת, מורכבת ורב-זירתית שלא נולדה בשנה האחרונה.
"אלו קשרים אישיים, של הדדיות ברמה יומית ושבועית, לא רק בתרגילים פעם בשנתיים. כך שבסוף, זה לא מתחיל בהוראה של נשיא ארצות הברית, אלא זה נשען על קשר רב-שנתי, מאוד אישי, הכי קרוב שיכול להיות. כשאומרים 'להילחם כתף אל כתף' – זו לא קלישאה, זה בדיוק כך", טען חיימוביץ'.