התשובה לשאלה הזאת מורכבת משני חלקים: קודם כל, בין השניים קיים משבר אמון קשה. נתניהו מאשים את גלנט שהוא מתדרך נגדו מאז פרוץ המלחמה, כשטרפד את מתקפת המנע ששר הביטחון דחף אליה נגד חיזבאללה.
מנגד, גלנט מציג את נתניהו כפחדן וסבור שהוא מטרפד עסקת חטופים. נתניהו חושד ששר הביטחון עומד מאחורי ניסיונות המרדה נגדו בליכוד לאחר "ליל גלנט" במרץ 2023, שבו הודיע על פיטוריו (שבהמשך בוטלו בעקבות לחץ ציבורי). נתניהו לא סומך על גלנט גם מבחינה פוליטית.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
יואב גלנט בנימין נתניהו גדעון סער
גלנט, נתניהו וסער
(צילום: אלעד מלכה, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
הסיבה השנייה והאולי חשובה יותר היא הסלידה של נתניהו מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. נתניהו מפחד מיו"ר עוצמה יהודית, אך הוא תלוי בו. נתניהו לא סומך על בן גביר עד כדי כך שהוא לא מזמין אותו לפורום ההתייעצויות החדש שהקים, ושמהווה תחליף דה-פקטו לקבינט ניהול המלחמה. נתניהו מזמין לפורום הזה את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעליו הוא סומך שלא ידליף - בניגוד לבן גביר, שלשיטת ראש הממשלה מדליף פרטים בשיטתיות.
לצד הקריאות בליכוד ובמפלגות אחרות בקואליציה לפטר את גלנט, נשמעת גם מחאה של בכירים בממשלה נגד המהלך. בכיר בקואליציה אמר: "אם מחליפים שר ביטחון במלחמה - יהיה קשה להסביר למה לא להחליף את כל הממשלה". במקביל, הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני בהתפתחויות בצפון שתוכנן להתחיל בשעה 16:00 נדחה לשעה 22:00.
ברגע שנתניהו ממנה את יו"ר הימין הממלכתי סער לתפקיד שר הביטחון, הוא "הורג שתי ציפורים" במכה: גם מדיח את שר הביטחון שלו וגם מבטל את סמכות הווטו של בן גביר. בראייתו, הכנסת סער לממשלה גם מחזקת את הממשלה וגם מחלישה את בן גביר. בהיבט הזה, החלשת בן גביר יכולה בראיית נתניהו לקדם גם עסקת חטופים. בניגוד לבן גביר, שבכל מקרה יצביע נגד, סמוטריץ' פרגמטי יותר, ונתניהו מאמין שניתן לשכנע אותו לתמוך בעסקה או לפחות להימנע.
סמוטריץ' עצמו אמר הערב: "קראתי בעבר לממשלה רחבה, והצטערתי בפירוק ממשלת האחדות. עם ישראל זקוק בעת הגורלית הזו לשילוב מירב הכוחות בממשלה וייצוג למירב החלקים בעם שנלחמים כתף אל כתף. אני קורא גם עכשיו, לעוד כוחות להצטרף להמשיך את האחדות בשדה הקרב, והאחדות במאמצים האזרחיים, למרות חילוקי הדעות".
שרים בממשלה אומרים כי נתניהו מודע לנזקים שבן גביר גורם לו, בעיקר בניסיונות לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. שרים מדברים על כך שבן גביר מתנהג בחוסר אחריות משווע בעניין הר הבית, ושהוא ציניקן לחלוטין בסוגיה, ולא באמת מתעניין בתפילת יהודים על ההר אלא רק בגיוס עוד קולות מהבייס הימני-חרד"לי.
לדברי השרים, בן גביר יודע היטב שמה שקורה בהר הבית מעמיד בסכנה מוחשית את הקשר האסטרטגי שיש לישראל עם ירדן. "יש לנו איתם קשר אסטרטגי והם מכפיל כוח גדול מאוד עבורנו, אבל הירדנים מזדעזעים ממה שקורה בהר הבית וממש מתחננים לנתניהו שיקרא אותו לסדר". יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי הגיע לקריה בתל אביב כדי להשתתף בדיונים הקדחתניים בנוגע לאפשרות צירופו של סער לממשלה.
3 צפייה בגלריה
נתניהו עם מלך ירדן עבדאללה
נתניהו עם מלך ירדן עבדאללה
נתניהו עם מלך ירדן עבדאללה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
על הרקע הזה צפוי נתניהו לכנס מחר התייעצות ביטחונית. בן גביר יעלה שם את הדרישות שלו לאפשר תפילת יהודים, אף על פי שהוא יודע שנתניהו לא ייתן לזה לקרות. לא רק הירדנים מוטרדים מהתנהגותו של בן גביר – גם הסעודים, המרוקנים, האמירותים והבחריינים מודאגים מאוד, ומעבירים לירושלים מסרים בהתאם. נתניהו יודע שאם הוא רוצה נורמליזציה עם סעודיה, הוא חייב לרסן את בן גביר. הכנסת סער והוצאת גלנט נועדה לשם כך.

סאגת חוק הגיוס

ומעל הכול יש את חוק הגיוס. כל עוד גלנט יושב במשרד הביטחון, הסיכוי להגיע לחוק גיוס שירצה את החרדים הוא קלוש. זה לא אומר שעם סער זה יהיה קל יותר, אבל עם גלנט זה מכשול בלתי עביר.
שר בכיר בממשלה מתח היום ביקורת על כוונת ראש הממשלה נתניהו לפטר את גלנט ולמנות במקומו את יו"ר הימין הממלכתי סער, ואמר: "נתניהו וסער עושים דיל פוליטי בשיא המלחמה - פטור מגיוס תמורת תיק הביטחון".
בלב הדיונים על זהות שר הביטחון נמצאות המלחמה וסוגיית החטופים, אך מעבר לכך - חוק הגיוס שנתניהו מעוניין להביא במהירות האפשרית, לשביעות רצונם של החרדים שרוצים לראות התקדמות בעניין.
גלנט דורש שיובא חוק שמוסכם גם על סיעות האופוזיציה, ובראשן המחנה הממלכתי, דבר שיקשה מאוד על העברת חוק שישאיר מחוץ למעגלי הגיוס את מרבית הצעירים החרדים - כפי שרוצים לראות גולדקנופף, גפני ודרעי. חוק גיוס שכזה אפשרי יותר כאשר הוא אינו תלוי בגלנט, וכשהקואליציה תורחב ותתאפשר השגת רוב בקלות.
סער עצמו אמר כי "לא התנהל כל מו״מ על תוכן חוק הגיוס בין סער או מי מטעמו לבין המפלגות החרדיות או כל גורם אחר. ברמה העניינית - עמדת ח״כ סער הייתה ונותרה כי כל חקיקה צריכה להיות מבוססת על צורכי צה״ל ומתואמת עם מערכת הביטחון".