4 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי בבריסל
האיחוד האירופי בבריסל
האיחוד האירופי בבריסל
(צילום: AFP)
הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את כניסת ישראל בפעם הראשונה לתוכנית לקרן Creative Europe, שמהווה את התוכנית המרכזית לקידום התרבות של האיחוד האירופי. במסגרת התוכנית תוענק תמיכה כלכלית רחבה בהיקף של מיליוני אירו לאמנים שמקיימים שיתופי פעולה בתחום התרבות עם אמנים ממדינות אירופה לצורך קידום עולם התרבות ברמה הבינלאומית.
התוכנית האירופית מחריגה את ההתנחלויות ביהודה ושומרון, ואולם ממשלת ישראל הודיעה שתשפה אזרחים ישראלים שמתגוררים מעבר לקו הירוק ולא יוכלו ליהנות ממנה. את הצעת המחליטים הביאו לשולחן הממשלה שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר החוץ יאיר לפיד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומשרד ראש הממשלה.
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
שר התרבות והספורט טרופר. תיבדק חלופה להקמת מנגנון מקביל
(צילום: קובי קואנקס)
מדובר באחת אחת מתוכניות הדגל של האיחוד האירופי, וכניסתה של ישראל מהווה צעד משמעותי לקידום שיתוף הפעולה עם אירופה. הצטרפות ישראל לתוכנית תפתח הזדמנות חדשה בפני אמנים ויוצרים ישראלים שיקבלו תמיכה לקידום יצירותיהם ברמה המקומית והבינלאומית.
התמיכה תינתן לפרויקטים בתחומי התרבות והיצירה מסוגים שונים, בהם שיתוף פעולה תרבותי חוצה גבולות בין מוסדות יצירה ותרבות: תיאטראות, כוריאוגרפיה ומחול, אמנות פלסטית, סדנאות יצירה, הכשרות מקצועיות עבור אמנים ואנשי מקצוע בתחום התרבות והקולנוע, סדנאות בכתיבת תסריטים, סדנאות הפקה, קידום פסטיבלי סרטים אירופיים וישראליים ותרגום ספרות עברית לשפות אירופאיות.

הממשלה קונה כרטיס כניסה לישראלים

אמנים ויוצרים ישראלים שרוצים לקבל מימון מהקרן של האיחוד האירופי יוכלו להגיש בקשה, ותקציב התמיכה מתוך הקרן ייקבע בהתאם לשיתוף הפעולה הספציפי. התקציב לכניסתה של ישראל לתוכנית כולל דמי כניסה שנתיים שעומדים על סכום של 1,676,000 אירו, שיתחלקו בין המשרדים השותפים לתכנית.
מדובר בהסכם חשוב מאוד לישראל מכיוון שהוא פותח את הדלת למוסדות תרבות או ישראלים לשיתופי פעולה וקבלת תמיכה כלכלית רחבה מטעם האיחוד האירופי. הממשלה קונה למעשה את כרטיס הכניסה לישראלים.
ההסכם כולל סעיף טריטוריאלי שלפיו הוא לא יחול על שטחי יהודה ושומרון, שמבחינת האיחוד האירופי אינם שטח ישראלי. יודגש כי בכך אין חדש: מאז שב-2014 נחתם "הסכם הורייזן" כשנפתלי בנט היה שר הכלכלה ובנימין נתניהו היה ראש הממשלה - ישראל הסכימה לסעיף הטריטוריאלי והתמודדה איתו באמצעות מנגנון השיפוי.
ישראל חתמה אז על ההסכם המדעי והוסיפה מסמך צד שבו אומרת שאין בהסכם משום הכרה בגבולותיה של המדינה. זה הפך להיות מודל ההתקשרות עם תוכניות האיחוד האירופי לשיתופי פעולה. ב-2017 הקפיאה שרת התרבות דאז מירי רגב את החתימה על הסכם התרבות עם האיחוד האירופי בשל התנגדותה לסעיף הטריטוריאלי. בשל כך, קולנוענים ישראלים הפסידו תמיכות כספיות מהאיחוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים.
4 צפייה בגלריה
ח"כ רגב. הייתה המתנגדת היחידה להסכם דומה
ח"כ רגב. הייתה המתנגדת היחידה להסכם דומה
ח"כ רגב. הייתה המתנגדת היחידה להסכם דומה
(צילום: הדר יואביאן)
באותה שנה אישרה הממשלה הסכם לשותפות עם האיחוד לשיתוף פעולה כלכלי. רגב דרשה אז להביא את ההסכם לאישור הממשלה, ושם הוא עבר ברוב גדול מאוד כאשר רק היא התנגדה לו. גורמים בממשלה הנוכחית אומרים כי "המודל של הסכמים עם האיחוד האירופי, שהם מתעקשים להכניס הסעיף הטריטוריאלי וישראל לא מקבלת ההפרדה, קרה בכל ממשלות הימין האחרונות".
יודגש כי אף אחד משרי הממשלה הנוכחית לא הגיש הסתייגות לתוכנית שעליה חתום גם ראש הממשלה בנט. עוד יודגש כי בהצעה שהוגשה לשרים בוקר נכתב כי המלצת הממשלה היא לבחון חלופה בראשות השר טרופר, שתבדוק הקמת מנגנון תמיכה מקביל לאזורים שלא יקבלו מימון מהקרן של האיחוד האירופי.
4 צפייה בגלריה
יוסי דגן ראש מועצה אזורית שומרון
יוסי דגן ראש מועצה אזורית שומרון
"יש כאן פגיעה וביוש של מדינת ישראל כלפי שאר מדינות העולם". דגן
(צילום: גור דותן )
ראש המועצה האזורית שומרון תקף את ההחלטה ואת האפליה לטענתו כלפי יוצרי התרבות ביהודה ושומרון, ירושלים ורמת הגולן. לדברי דגן, הצטרפות לקרן מהווה סטירת לחי לאזרחי המדינה ויוצרי הקולנוע שגרים באזורים אלו.
"אני דורש מממשלת ישראל לבטל את ההחלטה הזו ולהודיע שהיא לא תחתום עם אף מדינה בעולם ולא עם האיחוד האירופי על הסכם שמבייש את מדינת ישראל, חותר תחת ריבונותה ומפלה ומדיר את יוצרי התרבות והקולנוע אזרחי המדינה", אמר דגן. "יש כאן אפליה וחוסר שוויון כלפי יוצרי התרבות והקולנוע ובעיקר יש כאן פגיעה וביוש של מדינת ישראל כלפי שאר מדינות העולם, כאילו אנחנו לא מאמינים בריבונות שלנו בארצנו".
בהתייחסו לטענה שגם הממשלה הקודמת חתמה על הסכם דומה עם האיחוד האירופי, אמר דגן: "זה שממשלות קודמות עשו דברים דומים, זה לא תירוץ ולא תשובה. הממשלה הזו אחראית כלפי אלו שבחרו אותה וגם כלפי אנשים כמוני שלא בחרו אותה. הגיע הזמן להפסיק להשתמש בתירוצים לא קשורים, הממשלה הזו אחראית בזמן שהיא מושלת, וכל אדם הגון יסכים שאסור לה לחתום על הסכמים מפלים שמביישים את מדינת ישראל".