אחרי המהומה בממשלה סביב עסקה אפשרית עם חמאס לשחרור החטופים, והאיום של יו״ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר בפירוק הממשלה, הרוחות סוערות גם בקרב חברי כנסת מהימין. חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דרשו היום (שלישי) לקיים דיון בנוגע לעסקה האפשרית, בטענה שאסור כי החלטות גורליות יתקבלו ללא פיקוח פרלמנטרי מתאים.
ביומיים האחרונים הגיעו דיווחים רבים על התקדמות במו"מ מול חמאס לאחר פסגת פריז, וארגון הטרור אישר היום כי קיבל את המתווה לעסקת חטופים, שכולל שלושה שלבים. חמאס הבהיר כי מספר המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי טרם נקבע, ברקע הצהרות חד-משמעיות מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "לא נשחרר אלפי מחבלים, זה לא יקרה".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין עם בנימין נתניהו בדיון בוועדת חוץ וביטחון
יולי אדלשטיין עם בנימין נתניהו בדיון בוועדת חוץ וביטחון
אדלשטיין עם נתניהו בדיון בוועדת החוץ והביטחון, בחודש שעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כאמור, לאחר שהשר לביטחון לאומי בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' העבירו מסרים תקיפים לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לשלמות הממשלה, הצטרפו אליהם גם חברי כנסת, בהם ח"כ דן אילוז (הליכוד) וחמישה מחברי ועדת חוץ והביטחון, ששלחו מכתב ליו"ר הוועדה יולי אדלשטיין בדרישה לקיים דיון בנושא יחד עם ראש המל"ל צחי הנגבי, במידה ותחול התקדמות לקראת עסקה.
דרישה זו עולה לאחר שבעסקה הקודמת חברי הכנסת לא קיבלו כל מידע על פרטיה או על השיקולים השונים שהובילו להחלטה על ביצועה. "בעת ביצוע עסקה שכוללת שחרור מחבלים, הרשות המבצעת והרשות השופטת נותנות את הדעת לגביה, אך הרשות המחוקקת, שתפקידה לפקח על עבודת הממשלה, אינה מקבלת כל דיווח ולא יכולה לממש את תפקידה״, נכתב.
2 צפייה בגלריה
דן אילוז הליכוד במליאת הכנסת
דן אילוז הליכוד במליאת הכנסת
ח"כ דן אילוז: "אי-קבלת דיווח פוגע ביכולתנו כנבחרי ציבור לקבוע עמדה מדויקת"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
עוד כתבו חברי הכנסת כי ״דבר זה פוגע ביכולת שלנו כנבחרי ציבור, חברי ועדת החוץ והביטחון, לקבל תמונה מלאה ולקבוע עמדה מדויקת. בישיבת הממשלה לפני העסקה הקודמת חלק נכבד מהשרים השתכנעו לתמוך בעסקה לאור השיקולים שהוצגו להם, למרות שהתנגדו בתחילה. הצגת השיקולים יכולה לשכנע גם חברי כנסת לתמוך או לחלופין להפנות זרקור לבעייתיות עמוקה בעסקה, ולאפשר לממשלה לדייק את עמדתה. הרצון להשאיר את המו"מ על עסקה מאחורי דלתות סגורות מובן, אך בשלב שבו העסקה מוכנה להיחשף להרכב המלא של הממשלה, אין סיבה שהיא לא תוצג במקביל לוועדת החוץ והביטחון".
על המכתב חתומים גם ח״כ עמית הלוי וטלי גוטליב מהליכוד, אוהד טל וצבי סוכות מהציונות הדתית, וח״כ לימון סון הר מלך מעוצמה יהודית. השר בן גביר אמר מוקדם יותר כי "עסקה מופקרת", כלשונו, תוביל להפלת הממשלה,