תיעוד פיצוץ המטען בג'נין

חילופי אש בפעילות של כוחות הביטחון בג'נין ובסביבתה - ותקיפה אווירית חריגה זה שנים ארוכות: שני חשודים בטרור נעצרו, לאחר שכוח מג"ב, יחד עם סיירת צנחנים, נכנס לפנות בוקר (שני) לבורקין שבסמוך לג'נין, וכן במחנה הפליטים עצמו. מטענים הונחו בצירים שמהם יצאו הכוחות ואחרים הושלכו לעברם - ורכב ממוגן מסוג "פנתר" נפגע מאחד מהם, שהתפוצץ מתחתיו.
הכוחות פועלים לחלץ את הרכבים שנפגעו תחת אש, ולפי הפלסטינים, שניים מהם הושבתו. האירוע, שנמשך כבר שעות ארוכות, מתרחש ברקע ניסיון ההתמודדות של צה"ל עם "טרור המטענים" שמתפתח באזור במגוון דרכים. מערכת הביטחון מודאגת מהאירוע, ובצה"ל בודקים האם בפעילות הבוקר מדובר ב"מארב מטענים", שבו המחבלים ידעו את מסלול היציאה של הכוחות או שהעריכו אותו - והטמינו שם מטענים משמעותיים, שהצליחו לפגוע ברכבים ממוגנים. בעקבות החרפת הנחת המטענים בשבועות האחרונים צפויים בצה"ל להוסיף ל"פנתרים" וליתר הרכבים המופעלים בשטח A שכבות מיגון נוספות.
ישיר: משדר הבוקר של אולפן ynet

לראשונה זה שנים: מסוק הפציץ ביו"ש | תיעוד

תיעוד חריג: מסוק משגר נורים מעל שמי ג'נין

במקביל לפעילות, פרסמו הפלסטינים תיעוד של מסוק צה"ל ששיגר נורים, שנועדו להטעות טילי קרקע-אוויר. כדי להרחיק מחבלים מהאזור ולסייע בחילוץ הכוחות והרכבים הצבאיים מסוקי קרב תקפו באופן חריג באיו"ש, תקיפה שלא נראתה זה שנים. מסוקי אפאצ'י שיגרו חימושים לשטחים פתוחים בסמוך למוקד הקרב בג'נין.
כמה שעות לאחר תחילת האירוע עדכן דובר צה"ל כי חילופי האש נמשכים, ואישר את התקיפה החריגה בזירה. "במהלך הפעילות התנהלו חילופי אש מסיביים עם חמושים, והושלכו מטענים רבים לעבר הכוחות שהגיבו בירי. זוהו פגיעות. בזמן יציאת הכוחות, רכב צבאי נפגע ממטען וניזוק", נמסר. באשר לתקיפה נמסר כי "מסוקי קרב ירו במרחב העיר ג'נין לאחר זיהוי חמושים במרחב", במטרה להרחיקם.
בצד הפלסטיני מדווחים כי שלושה נהרגו, בהם אחמד יוסף סאקר (15) חאלד עזאם דרוויש (21) והמבוקש קסאם פייסל אבו-סריה (29), אחיו של המחבל שביצע את הפיגוע בעפולה ב-2001. לפחות 31 נוספים נפצעו מירי, בהם תשעה במצב אנוש. לפי דיווחי הפלסטינים מהבוקר, כוחות גדולים נכנסו לג'נין, ובכמה אזורים החלו עימותים, שבמהלכם - לפי הפלסטינים - ירו החיילים אש חיה, רימוני הלם וגז מדמיע.
7 צפייה בגלריה
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין
פיצוץ מטען בג'נין
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מסוק מעל שמי ג'נין בזמן הכניסה של כוחות צה"ל לעיר
מסוק מעל שמי ג'נין בזמן הכניסה של כוחות צה"ל לעיר
מסוק שיגר נורים במקביל לפעילות בג'נין
כוחות הביטחון בג'נין, הבוקר

7 צפייה בגלריה
מסוק צה"ל מעל ג'נין
מסוק צה"ל מעל ג'נין
מסוק צה"ל מעל ג'נין
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
חאלד עזאם דרוויש
חאלד עזאם דרוויש
ההרוג בג'נין, חאלד עזאם דרוויש

סמוטריץ': "הגיע הזמן להחליף את פעילות הפינצטה במבצע רחב"

חטיבת ג'נין של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, קיבלה אחריות על הנחת המטענים ואמרה כי היא הגיעה "בתגובה להמשך התוקפנות הברברית של כוחות הכיבוש". דובר הג'יהאד האסלאמי, טארק סלמי, אמר כי "אנו מצדיעים ללוחמים הגיבורים ולכל לוחמי ההתנגדות המגינים על ג'נין ומתעמתים באומץ עם כוחות הטרור והתוקפנות". הפעילות באזור ג'נין הבוקר מגיעה בצל הערכת מערכת הביטחון שצה"ל קרוב מאוד לצאת למבצע צבאי רחב שיתמקד בצפון השומרון.
הבכיר הפלסטיני חוסיין א-שייח, מקורבו של אבו מאזן, התייחס לפעילות גם כן ואמר כי מדובר ב"מלחמה עזה וגלויה מתנהלת נגד העם הפלסטיני מבחינה מדינית, ביטחונית וכלכלית ע"י כוחות הכיבוש". לדבריו, "אנו בעיצומו של קרב מקיף בכל החזיתות המחייב את אחדות עמנו על מנת לעמוד מול התוקפנות הזו והחלטות חסרות תקדים שיש לקבל בישיבת הנהגת החירום בראשות אבו מאזן".
7 צפייה בגלריה
כלי רכב של צה"ל ב ג'נין
כלי רכב של צה"ל ב ג'נין
(צילום: רויטרס)
(צילום: ירון ברנר)

7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
דורש כינוס דחוף של הקבינט. סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חבר הקבינט המדיני בטחוני, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', אמר כי הוא "מחזק את ידי לוחמינו שפועלים בג'נין תחת אש כבדה ומתפלל לשלומם והצלחתם. הגיע העת להחליף את פעילות הפינצטה במבצע רחב למיגור קיני הטרור בצפון השומרון ולהשבת ההרתעה והביטחון באזור". הוא אמר כי ידרוש כינוס דחוף של הקבינט בעניין: "הגיע העת להכניס כוחות אוויר ושיריון ולשמור על חיי לוחמינו".
גורמים במערכת הביטחון אמרו ל-ynet בשבוע שעבר כי בשנה האחרונה, שבה התרחש מבצע "שובר גלים", פועל צה"ל בצורה התקפית יותר באזור מבשנים עברו, והכוחות פועלים באופן ממוקד, אגרסיבי וכירורגי. אך מטרת מבצע שכזה, אם יצא לפועל, היא לפעול באופן רחב יותר ובעצם לעשות "קיצוץ דשא", כאשר מטרת העל היא השבת ההרתעה.
למבצע שכזה יהיו השלכות רחבות גם בנוגע לשיתוף הפעולה מול הפלסטינים. כרגע בצה"ל היו רוצים לראות יותר מעורבות של הרשות הפלסטינית במעצרים ובמניעת טרור. במערכת הביטחון נערכים גם לאפשרות של מתיחות ביטחונית, ואף הפסקת התיאום הביטחוני מול המנגנונים הפלסטיניים בימים של מבצע.