2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ב-2020 הוגש כתב אישום חמור נגד שני תושבי בת ים, אלכסיי איסייב (36) ואולוג פובטור (43), שייחס להם אונס בנסיבות מחמירות ועבירות של מעשי סדום, לצד תקיפה הגורמת חבלה של ממש ואיומים כלפי אישה שעבדה בזנות. אל האישה הם הגיעו בדרישה שתקיים עמם יחסי מין ולמרות שסירבה, איימו עליה והפחידו אותה עד שהסכימה.
לפני כשבוע ניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב גזר דין בתיק, לאחר הסדר טיעון שבו נמחקו כל עבירות המין מהאישום. במקומם הגיעו הצדדים להסכמה על הודאה בעבירות סחיטה בכוח ותקיפה לנאשם אחד. ההסדר לא כלל הסכמה על העונש והוא פורסם לראשונה באתר "פוסטה". גזר הדין כלל עונשים קלים – מאסר קצר של 13 חודשים לאיסייב, תשעה חודשי עבודות שירות לפובטור ותשלום פיצוי למתלוננת בסך 7,500 שקל מכל אחד.
לפי האישום שבגינו הורשעו, האישה שוהה בישראל שנים בודדות וגרה בתל אביב. היא קיימה עם איסייב יחסי מין תמורת תשלום בהסכמה. שבועיים אחר כך איסייב יצר עמה קשר בלילה, היא חזרה אליו בהודעה ושאלה אם הוא מעוניין לבוא. הוא השיב שכן ולמרות שלא נקבע מועד לפגישה הגיע יחד עם חברו.
כשפתחה להם את הדלת, המתלוננת סברה שהם תחת השפעת סמים וביקשה מהם לעזוב. למרות זאת ניסו השניים לקיים עמה יחסי מין והציעו לה 2,400 שקלים בתמורה, אך היא סירבה. אז איסייב איים עליה "את לא יודעת עם מי יש לך עסק". בשל חששה היא ניסתה להימלט, אך איסייב טרק לה את הדלת על האצבע וגרם לה לחבורה. המתלוננת צעקה מהמרפסת לעוברי אורח באנגלית "הצילו", אז איסייב סתם את פיה באמצעות כף ידו ודחף אותה בכוח לדירה.
2 צפייה בגלריה
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
"מעשי הנאשמים והכוחניות שהפגינו הפחידו והכניעו אותה". בית המשפט בתל אביב
(צילום: נדב אבס)
בסלון המשיך ואיים עליה ואמר לה שאם תסרב לקיים עמם יחסי מין הם ישדדו אותה ויפגעו בה, ואמר לה שתפשוט את בגדיה. באותה עת עמד חברו ליד דלת הדירה וחסם את היציאה. "בעקבות זאת ולאור האלימות והאיומים שהופנו כלפיה במטרה להניעה להסכים לקיים עמם יחסי מין, וכן בשל חששה מפניהם, נכנסה המתלוננת עם הנאשמים לחדר השינה כשהם עירומים וקיימה עמם יחסי מין, כשלפני כן ביקשה מהם להתקלח ולהשתמש באמצעי מניעה והנאשמים עשו כן", נכתב באישום המרוכך שבו הודו. "כששמעה דפיקה בלדת זעקה לעזרה והנאשמים הפסיקו את מעשיהם".
השניים הורשעו לבסוף בסחיטה בכוח ואיסייב הורשע גם בתקיפה הגורמת חבלה של ממש. סנגורו של איסייב, עו"ד צחי רז, אמר כי הודאת הנאשמים חסכה את עדות המתלוננת. לדבריו בסופו של דבר "המתלוננת התרצתה, הסכימה לקיום יחסי המין בתמורה לתשלום תוך שביקשה מהנאשמים להתקלח ולהשתמש באמצעי מניעה והם פעלו בהתאם לדרישתה".
עו"ד פרידמןעו"ד פרידמןצילום: מוטי קמחי
סנגורו של פובוטור, עו"ד גיל פרידמן, אמר בדיון כי "העובדה שהמתלוננת הינה נערת ליווי לא מקטינה מחומרת העבירה ואף להיפך, אלא שהחשיבות של נתון זה נוגעת רק לעניין הסחיטה ולנסיבות הוויכוח שהתגלע בינה לבין הנאשמים. בסופו של דבר בית המשפט והפרקליטות הבינו כי אין מקום להאשים בעבירת מין את המעורבים, ניתן שיקול גבוה לשיקומו האישי".
עו"ד רז, שייצג את איסייב, מסר: "פרשה שהחלה כתיק אונס חמור, שירד מהפרק אחרי שהפרקליטות הבינה שאונס לא היה, ונגמר בעונש מוגזם של שנת מאסר. נגיש ערעור על העונש לבית המשפט העליון".
השופטים רענן בן יוסף, אברהם הימן ושרית זמיר, כתבו בגזר הדין: "הנאשמים פעלו בכוחנות ובאגרסיביות, תוך התעלמות מרצונה החופשי של המתלוננת, והכול במטרה לכפות את רצונם עליה ולגרום לה להסכים לספק את יצרם. הם התעלמו מבקשותיה הנשנות כי יעזבו את דירתה, תוך שהשמיעו בפניה איומים במטרה להפחידה ולהניעה להיעתר לבקשתם".
עוד כתבו השופטים כי "המתלוננת הביעה בפני הנאשמים באופן מפורש את אי הסכמתה וחששה מפניהם, אלא שמעשי הנאשמים והכוחניות שהפגינו כלפיה הפחידו אותה והכניעו אותה כך שהסכימה בסופו של יום לקיום יחסי מין עם השניים. לצד זאת יש מקום לתת משקל לקולא, לעובדה שמדובר באירוע חד פעמי ורגעי ולא באירוע סחיטה ואלימות מתמשך ומתוכנן מראש, כשהגעת הנאשם הראשון למקום נעשתה בידיעת המתלוננת וברקע ההיכרות בין השניים שאופיינה במתן שירותי מין על ידי המתלוננת, כאשר הוויכוח שהתגלע ביניהם נגע, בין היתר, לסכום הכסף שישולם לה, בתמורה לקיום היחסים".
מהפרקליטות נמסר: "כתב האישום הוגש נגד הנאשמים לאחר שהפרקליטות סברה שקיים סיכוי סביר להרשעה בין היתר בעבירת אינוס. תוך כדי הליך גישור התחדדו קשיים ראייתיים, כשעל רקע קשיים אלה נוהל מו"מ בין הצדדים והושג הסדר טיעון, בידיעת והסכמת המתלוננת. במסגרת ההסדר, שלא כלל הסכמות לעונש, תוקן כתב האישום והפרקליטות עתרה להטיל עונש מאסר בפועל. עיסוקה של המתלוננת כמי שמספקת שירותי מין בתמורה לתשלום לא מפחית ולו בקצת מחומרת הנזק וההשלכות שיש לאירוע מעין זה על גופה ונפשה של הקורבן".

"במצב הקיים נשים רבות נרתעות מלהתלונן"

נעמה גולדברג, מנכ"לית עמותת "לא עומדות מנגד" המסייעת לנשים במעגל הזנות, אמרה כי לא מדובר במקרה בודד. לדבריה ישנם מקרים רבים שבהם נשים בזנות נאלצות להתמודד עם יחס מבזה ומשפיל מצד רשויות אכיפת החוק, בחלקם אף נעשית הצדקה לפגיעתן עקב עבודתן בזנות. המצב הקיים מסלים את חוסר האמון המתמשך שיש לאוכלוסייה זו עם רשויות אכיפת החוק, ומונע מהן להתלונן מלכתחילה, גם במקרים שבהם הן סופגות אלימות קשה.
לדבריה, "היחס לנשים בזנות מצד רשויות האכיפה דורש תיקון מיידי. במצב הקיים נשים רבות נרתעות מלהתלונן במשטרה או לפנות להליך משפטי. החוויה שלהן היא שאין עם מי לדבר ואף אחד לא יתייחס ברצינות לתלונות שלהן כי הן 'זונות' - כלומר 'לא אמינות' או 'הן בחרו בזה'".