הריאיון עם השרה מירב כהן
(צילום: גיל יוחנן, אסף חן)

בזמן שהקואליציה השברירית ממשיכה לקרטע, ובאופוזיציה משמיעים מסרים שלפיהם דרכה הגיעה לסיום - יש עדיין מי שרואים בהמשך קיומה של ממשלת בנט-לפיד. "אנחנו בתוך סיטואציה שהיא מאוד מאתגרת פוליטית, אבל מבחינתי הכול כרגיל. אנחנו אפילו מתכוננים לאופציה שיגיע תקציב מדינה ואנחנו מכינים את כל הרפורמות שלנו", אמרה הבוקר (שלישי) לאולפן ynet השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד).
נכון להבוקר אין שום שינוי בגזרה הפוליטית. חברי הכנסת ניר אורבך (ימינה), ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ), מאזן גנאים (רע"מ) ומיכאל ביטון (העבודה) דבקים בעמדתם למנוע, כל אחד בתחומו, קידום הצעות חוק של הקואליציה. באופוזיציה, מנגד, מנסים לאתר 61 חברי כנסת שיסכימו להצביע בעד פיזורה והליכה לבחירות.
1 צפייה בגלריה
מירב כהן ג'ידא רינאווי זועבי מאזן גנאים שלשים
מירב כהן ג'ידא רינאווי זועבי מאזן גנאים שלשים
השרה כהן (במרכז) והמורדים ח"כ גנאים וח"כ רינאווי זועבי
(צילום: עמית שאבי, גיל יוחנן, יואב דודקביץ)
השרה כהן טוענת כי אינה שומעת שהסיכויים להציל את הקואליציה אזלו. "צריך לזכור שלפני שנה כל המדינה הייתה תקועה. היום אנחנו במצב אחר לגמרי, זו ממשלה מתפקדת מצוין ונרצה לשמור על זה. זה אמנם מאתגר, אבל זו ממשלה שעושה מעשים טובים. אני שומעת ביקורת על כך שאנחנו בשותפות עם סיעה ערבית. מנסור עבאס הוא מנהיג אמיץ ששונה מהאחרים".
נדמה שלחברי הכנסת מתוך הקואליציה שלא תומכים בה כרגע לא ממש אכפת מהאלטרנטיבה. "לחברי הכנסת הערבים אני רוצה לומר שאנחנו מוציאים לפועל תוכנית חומש היסטורית שאני מנהלת. מדובר על כל תחומי החיים - כיתות לימוד, כבישים, תחבורה ציבורית. תוכנית בהיקף של 30 מיליארד שקלים שלא הייתה ולא תהיה.
"אני קוראת לחברי הכנסת הערבים - אל תפגעו באוכלוסייה שאותה אתם מתיימרים לייצג ואל תבעטו בדלי. לחברי הכנסת מימין - אל תשימו לב לכל הפייק ניוז כי המטרה היא לשבור אתכם. יש גם דברים טובים בממשלה הזאת. אני מניחה שהם לא רוצים עוד מערכות בחירות שבהן המדינה משותקת ותקועה. שאנשים כמו בן גביר יהיו בממשלה? זה בן אדם שמוכן להצית את כל המזרח התיכון בשביל קמפיין".
את מטילה את האחריות על חברי הכנסת הערבים? לא שמעתי את השם אורבך. "אני קוראת לכולם לצופף שורות, גם לניר אורבך. אני חושבת שהסיבה שהוא כל כך מתמהמה היא שהוא מבין שהממשלה הזאת טובה והאלטרנטיבה היא באמת לא טובה. אני מזכירה שלא היה פה תקציב מדינה במשך שנים, לא היה פה מפכ"ל, לא הייתה פה שפיות".
הריאיון עם שר התפוצות נחמן שי
(צילום: אסף חן)

שר התפוצות נחמן שי (העבודה) נשמע פחות אופטימי בהתייחסו לשבריריות הקואליציה: "אנחנו ממשלה, יש לנו משימה ונמשיך למלא אותה. הקואליציה בצרות, אנחנו יודעים שירדנו מתחת ל-60 ברגע הזה, וקשה מאוד לנהל מדינה בדרך הזו. נחפש את הדרך ואם לא נצליח - אז כמובן שנלך לבחירות".
האופוזיציה מקדמת היום שני חוקים: חוק שלפיו כל אדם יוכל לבחור אם הוא יישפט על ידי עקרונות המשפט העברי וחוק שלפיו הממשלה תבחר את שופטי בית המשפט העליון. "החוקים האלו לא יקודמו, אבל הם נותנים לנו כיוון ומראים לאן האנשים הרעים רוצים לקחת אותנו, את הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו רק מקבלים את הקדימון ורואים מה יהיה פה אם באמת תהיה ממשלת ימין".
לא נתתם לאופוזיציה ייצוג הולם בוועדות, יכולתם להיות יותר נדיבים. "אף אחד לא מושלם, אבל גם אם שגינו - אתה חייב לתת לכנסת חיים. זה עדיין לא מצדיק בשום אופן את העובדה שלכנסת אין ועדת אתיקה. אם הם יצליחו להעביר את הצעת החוק שלהם לפיזור הכנסת - נלך לבחירות. אנחנו לא מפחדים".
השר שי הביע סיפוק מהלך הרוח במפלגתו, אבל נשמע פחות מסופק מהתנהלות חברי הכנסת הערבים המורדים בקואליציה. "אני גאה במפלגה שלי שהיא מגוונת ושיש בה את כל הדעות. מה לא אמרו על ח"כ אבתיסאם מראענה, ובסוף לא קרה איתה כלום.
"ההתפוררות מאכזבת אותי, אני גאה בדברים שמנסור עבאס אומר. אני שואל את רינאווי זועבי ואת גנאים - מה הם חשבו שיקרה? על מתנ"ס בנצרת היא תפיל את הממשלה? אנחנו מנסים להסביר להם שבעוד שלושה חודשים הם יתאכזבו ויתגעגעו למה שהיה פה".
הריאיון עם ח"כ מלכיאלי
(צילום: גיל יוחנן, אסף חן)

בצד השני יש מי שמאמין שניתן למנוע הליכה לבחירות ולהקים כבר בכנסת הנוכחית ממשלה חלופית. ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר בהקשר זה: "בקואליציה מבינים שזה נגמר, אי אפשר לנהל מדינה בצורה הזו. מבחינתנו, בין בחירות לבין להקים ממשלה חלופית בכנסת הזו, ברור שעדיף ממשלה נוכחית בכנסת הזו. אין שום סיבה ללכת לבחירות. אפשר להקים ממשלה בכנסת הזאת בראשות נתניהו".
איך תעשו את זה? "קודם כל יש מעל 60 חברי כנסת שנבחרו לכנסת הזו ששייכים לגוש הימני-דתי. אנחנו רואים סקרים ומבינים לאן הדברים האלה הולכים. המטרה היא להחזיר את השלטון לרוב העם שרוצה ממשלה ימנית, ששומרת על זהותה היהודית של מדינת ישראל - מה שלא קורה היום. צריך לעשות כל מה שניתן שתקום כזו קואליציה.
"יש 65 מנדטים ששייכים לימין, אני בטוח בעזרת השם שיהיו 61. מעולם לא היה כזה ביזיון, רואים את הדברים בחקיקה בכנסת. גם אנשים מתוך הקואליציה מבינים שהמקום הזה מתפורר ובגלל זה הם בורחים משם".