בקהילה הגאה יוצאים בתוכנית למאבק בפגיעות מיניות: "לעודד אנשים לספר על הטרדות"
(צילום: נויל האריס)

ברקע העדויות על פגיעה וניצול מיני מצד בכירים בקהילת הלהט"ב, ארגונים שונים - בהם כאלה של החברה הגאה, הכריזו על תוכנית למאבק בפגיעות מיניות בתוך הקהילה, שתחל מחר (רביעי) ותתפרס על פני חצי שנה.
מטרת התוכנית, כך הסבירו הארגונים, היא "להביא את השיח שנוצר על פגיעות מיניות בקהילה לכדי יצירת שפה חדשה ודפוסי התנהגות שיקדמו מרחב בטוח של הסכמה עם אפס סובלנות לפגיעות, הטרדות וניצול מיני", לשון ההודעה.

קרא עוד:

"הדרך למגר את ההטרדות בקהילה היא להתחיל ב'לדבר על זה'", הסביר רן שלהבי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב בריאיון ל-ynet. "העניין הוא, שאנחנו לא רוצים שזה ייפסק בזה. השיח התקשורתי כנראה יירד ויחד איתו גם השיח הקהילתי, ולכן אנחנו פותחים בתהליך שיעודד אנשים לדווח ולספר על הטרדות ופגיעות".
לדבריו, המטרה היא לייצר שינוי בשטח ולהוביל למרחב בטוח יותר למען כולם. עם זאת, הוא מודה, זה לא יהיה פשוט. "מדובר בתהליך ארוך", ציין, "שינוי נורמות זה לא משהו שקורה בשבועיים או בחודש, אלא זה תהליך ארוך וחשוב. הנורמות חייבות לבוא ביחד עם הקהילה ולכן אנחנו מתעקשים על שיתוף הציבור, אנחנו כקהילה נבין ונחליט יחד מה הנורמות שצריכות להיות".
3 צפייה בגלריה
הטמעת "קוד אתי" חדש
הטמעת "קוד אתי" חדש
הטמעת "קוד אתי" חדש
(צילום: shutterstock)
בשלב הראשון של תוכנית המאבק יעלה קמפיין לעידוד שיתוף ודיווח על פגיעות והטרדות מיניות. במקביל, הארגונים ומרכזי הסיוע יתגברו את המערך הפסיכוסוציאלי ויציעו מערך טיפול פרטני וקבוצתי.
בשלב השני, חברי הקהילה הגאה ישתתפו ביצירת "קוד אתי" חדש שיפתח ויטמיע נורמות וקווים אדומים עם אפס סובלנות לפגיעה מינית. "הארגונים יעודדו מעורבות ציבור ויקיימו מעגלי שיח פתוחים לציבור שבו חברי הקהילה יוכלו להביע את דעתם על הקוד האתי", הסבירו.
אותו "קוד אתי" חדש יפורסם לציבור במסגרת השלב השלישי, זאת "במטרה להפוך אותו לנחלת הקהילה". הנחלת הקוד האתי תלוווה בקמפיין שינגיש אותו יחד עם מענים יעודיים לפגיעה והטרדה מינית בקהילה הגאה.
בתוכנית ייקחו חלק האגודה למען הלהט"ב, חוש"ן, מרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בת”א, בית גאה בב״ש ובדרום, חברותא, בית דרור, בת קול, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים, לילה טוב, הוועד למלחמה באיידס, מעברים לקשת הטרנסית, תהל"ה, LGBTech מועדון ספורט גאה ישראל, בת קול, שבל וארגון "איגי".
בתוך כך, הנהלת ארגון הנוער הגאה "איגי" הודיעה כי תקים צוות מייעץ לבחינת נושא הפגיעות המיניות בקרב נוער להט"ב, וכן בקרב מתנדבי הארגון בראשות השופטת בדימוס נאוה בן אור.
ב"איגי" הסבירו כי הצוות יוביל תהליך בחינה מעמיק של פעולות הארגון בשנים האחרונות, כשבסופו יפורסם מסמך שמטרתו "בנייה מחודשת של הנהלים, אופני העבודה וההיבטים המשפטיים והנורמטיביים בתחום השמירה על מרחב מיני בטוח, מניעת אלימות מינית והתמודדות עם פגיעות מיניות".
"המשימה שלנו באיגי היא ליצור מרחב בטוח עבור כל נערה ונער בישראל", אמר עופר נוימן, מנכ"ל הארגון. "אנחנו מבינים שנדרשת עין חיצונית ומנוסה, ואני מוקיר תודה לשופטת שהסכימה לעמוד בראש צוות הבדיקה".
נועה רפאלי, סמנכ"לית איגי והממונה על ההטרדות המיניות בארגון, הוסיפה כי "אנחנו מחכים להמלצות הצוות ואני בטוחה שנצליח ליישמן, במטרה למנף את שעת המשבר הקשה הזו להמשך ודיוק העבודה הקשה שנעשתה עד כה לשמירת המרחב הבטוח במרחבי הפעילות השונים שלנו".
3 צפייה בגלריה
איתי פנקס ארד חבר מועצת עיריית תל אביב
איתי פנקס ארד חבר מועצת עיריית תל אביב
פנקס-ארד
(צילום: מוטי קמחי)
בימים האחרונים הקהילה סוערת עקב פרסום עדויות על פגיעה וניצול מיני מצד גל אוחובסקי ואיתי פנקס-ארד. שני גברים טענו ב"כאן חדשות" כי אוחובסקי כפה את עצמו עליהם, ואילו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" הובאו עדויות של שני נערים שקיימו עם פנקס ארד יחסי מין בגיל 17.
אחד מהגברים שהעידו נגד אוחובסקי סיפר כי הוא "תקשר כמו חיה. יותר מחמש פעמים הוא ניסה להפוך אותי בכוח ולגעת". העד ציין כי ביקש ממנו להפסיק באופן נחרץ, ולפי הפרסום גם עבר בדיקת פוליגרף שבה נמצא דובר אמת. גבר אחר, שנפגש עם העיתונאי למטרות עבודה, סיפר כי בשלב מסוים הוא זינק עליו והתחיל לנשק אותו. "הוא כפה את עצמו עליי למרות התנגדותי".
אחת מהעדויות נגד פנקס ארד הייתה של י', שבעת הפרשה היה חניך בן 17 בתנועת הנוער "איגי". אחרי מפגש שאותו תיאר "ידידותי", סיפר י' כיצד בזמן נסיעה משותפת החליט פנקס-ארד לחצות את הקווים האדומים. "הוא הכניס לי יד למכנסיים ונגע באיבר המין שלי. כשהגענו לדירה קיימנו שם יחסי מין. הוא עשה זאת בלי קונדום ובלי לשאול אותי".