4 צפייה בגלריה
בית ספר ברנקו וייס בו נדקר בן 16
בית ספר ברנקו וייס בו נדקר בן 16
בית הספר ברנקו וייס, רמלה
(צילום: נדב אבס)
תיכון ברנקו וייס ברמלה, המיועד לבני נוער שלא מצאו את מקומם במסגרות אחרות על רקע בעיות התנהגות, רקע משפחתי וסוציו-אקונומי מורכב וקשיי למידה או קשיים רגשיים - עומד בפני סגירה. שתי אימהות לתלמידים הלומדים בתיכון החליטו להיאבק והגישו בקשה להוצאת צוו למניעת סגירת התיכון.
השתיים, אלינור קטש ודבש גדמו, פנו לבית המשפט במחוז מרכז שבלוד וביקשו להוציא צווים שיעכבו וימנעו את סגירת בית הספר נגד עיריית רמלה, משרד החינוך ורשת ברנקו וייס, וכן צו מניעה האוסר עליהם מלנקוט כל צעד שיסכל את פתיחת בית הספר בשנת הלימודים הבאה. הבקשה הוגשה באמצעות משרד עוה"ד גורניצקי ושות', ובית המשפט הורה למשיבים למסור את תגובתם לבית המשפט, וקבע דיון דחוף להיום (ראשון).
בעתירה נטען כי התיכון מעניק לתלמידיו הזדמנות לגשת לבחינות בגרות, לסיים 12 שנות לימוד ולסגל אורח חיים מקדם, שמעניק להם גם ביטחון ותמיכה חינוכית המעודדים אותם להגיע להישגים ולהתפתח באופן המיטבי עבורם. אחוז התלמידים הזכאים לבגרות בבית הספר עלה ביותר מפי שלושה בשלושת השנים האחרונות. גם אחוז המתגייסים בקרב בוגרי בית הספר עלה בהתאם.
4 צפייה בגלריה
אלינור ועידו קטש ,אם ובנה שמוחים נגד סגירת בית ספר ברנקו וייס
אלינור ועידו קטש ,אם ובנה שמוחים נגד סגירת בית ספר ברנקו וייס
אלינור ועידו קטש
(צילום: יאיר שגיא)
אחרי שנים שבהן זוכה בית הספר להצלחה והערכה, תוך קידום תלמידיו ודחיפתם להישגים מרשימים, ומספר חודשים בלבד לאחר שזכה בית הספר בפרס הצטיינות מטעם משרד החינוך, התקבלה ההחלטה התמוהה אודות סגירתו.
לטענת האימהות, ההחלטה על הסגירה התקבלה בחוסר סמכות, מידתיות וסבירות, והוסיפו כי היא חסרת תוקף ועליה להיות מבוטלת. לדבריהן, ראש העיר רמלה מיכאל וידאל פעל בהתאם להחלטה עצמאית שהתקבלה על ידו לסגור את בית הספר בהיעדר סמכות מנהלית, ללא התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים (לרבות משרד החינוך), ותוך רמיסת זכות השימוע והטיעון של הנוגעים בדבר.
אלינור קטש, שבנה עידו בוגר בית הספר ובתה תלמידת התיכון בימים אלו, אמרה כי המורים עזרו לילדיה להגיע למצוינות והחזירו להם את האמון במערכת החינוך. "הבן שלי סיים בהצלחה עם בגרות מלאה, ובתי ניגשת לבחינות הבגרות השנה", אמרה. "שלחתי את ילדי לברנקו וייס ברמלה כי התחברתי לשיטת הלמידה שם וליחס האישי. זה בית ספר שהוא משפחה, המורים מלווים את התלמידים גם בחייהם האישיים ואין ילדים שנשארים מאחור. כל אחד לומד בקצב שלו והמורים לא יעזבו עד שהתלמיד יצליח על חשבון הזמן האישי שלהם כדי לעזור".
לדברי קטש, "הילדים שלי גילו שם את שיש להם כישרון מוזיקלי, שניהם למדו לנגן ברמה מקצועית בבית ספר. הבן שלי מנגן על תופים וגיטרה והבת על פסנתר. הבן שלי המשיך לשנת התנדבות בבית ספר ברנקו וייס אילת, שם עזר לתלמידים ובערב התנדב עם נוער בסיכון במתנ"ס. היה לו חשוב לתת לתלמידים מה שהוא קיבל בבית הספר. הוא ליווה תלמידים, עזר להם בלימודים מבחינה רגשית והחדיר בהם אמון ואהבה למוזיקה - בדיוק מה שקיבל בברנקו וייס רמלה".
4 צפייה בגלריה
תלמידי עבר והווה מוחים על סגירת בית הספר ברנקו וייס
תלמידי עבר והווה מוחים על סגירת בית הספר ברנקו וייס
בוגרי בית הספר. ארכיון
(צילום: דנה קופל)
קטש ציינה כי כיום, בנה הוא "לוחם מצטיין ומלא בשאיפות וצורך לתרום ולתת חזרה. אין לי ספק שהוא יצליח בחיים ואני מודה על הבית הספר הזה כל יום". היא הוסיפה כי "היה לי חשוב לצאת למאבק הזה כי מבית הספר הזה יוצאים ילדים מוצלחים שרוצים לתרום. בית הספר עובד בשיטה שמתאימה לכל ילד וגם הייתי מאוד רוצה שגם הבן שלי, שעולה כיום לחטיבה, גם יילמד שם".
עידו קטש, בנה של אלינור, סיפר כי "המורים עזרו ודחפו ללמידה, וכשרציתי לוותר על בגרות במתמטיקה המורה לא נתנה לי ונשארה איתי כל יום עד שמונה בערב על חשבון הזמן שלה עם המשפחה והילדים. וזה רק קמצוץ ממה שאני יכול לספר על התיכון הזה". לדבריו, "כשהתחלתי את הלימודים בתיכון לא רציתי להיות לוחם, אבל עד סוף הלימודים כבר שיניתי את דעתי. בית הספר נתן לי ערכים וכלים - עשיתי 10 יחידות בתקשוב וחמש יחידות באנגלית".
קטש הוסיף כי "הצוות תמיד היה שם והקנה לי ערכים שבזכותם אני בן אדם טוב יותר. עצוב לי שרוצים לסגור את ברנקו וייס. גם אחותי לומדת שם עכשיו ואני מאמין ובטוח שיש עוד ילדים כמוני שרוצים, אבל מרגישים שהם לא יכולים ולא מספיק טובים. בית הספר הזה בא ומשנה את הגישה הזו". קטש ציין עוד כי "מהרגע ששמעתי שסוגרים את ברנקו וייס הרגשתי שצריך לעשות עם זה משהו, ואני באמת מאמין שאם מי שמקבל את ההחלטה הזו יגיע לשם ליום או יומיים הוא יבין למה אנשים נלחמים על המקום הזה".
עיריית רמלה ביקשה בתגובתה לבית המשפט לדחות את הבקשה ונימקה את הסגירה בכך שההחלטה לסגור היא תולדה של תמורות חיוביות במערכת החינוך בעיר, ובעטיין פחתו הביקוש וההרשמה לבתי ספר המוגדרים מח"ט - מרכז חינוך טכנולוגי, שברנקו וייס הוא אחד מארבעה הקיימים בעיר.
4 צפייה בגלריה
בניין משרד החינוך בירושלים
בניין משרד החינוך בירושלים
משרד החינוך: לתלמידים אפשרות ללמוד בבתי ספר אחרים בעיר
(צילום: אלכס קולומויסקי, ארכיון ידיעות אחרונות)
לטענת העירייה, כיום לא עומד היקף הנרשמים אפילו בתקן התלמידים המינימלי הנדרש יל ידי משרד החינוך לפתיחת כיתות. עוד נטען כי הסגירה אינה שוללת "מאותו קומץ תלמידים" שעדיין נדרשים לכך את המסגרת המתאימה, לנוכח קיומם של שלושה בתי ספר מח"ט אחרים.
בתשובת משרד החינוך נמסר כי המשרד משאיר את שאלת מתן צו הביניים לשיקול דעת בית המשפט. כמו כן, נמסר כי החלטת משרד החינוך לבקשת העירייה לסגירה טרם ניתנה. במשרד הוסיפו כי אינם סבורים כי יש הכרח לסגור את בית הספר, אך זו החלטה סוברנית של העירייה. יחד עם זאת, משרד החינוך ציין כי אם בית הספר ייסגר יש לתלמידים אפשרות ללמוד בבתי ספר אחרים בעיר.
משרד עורכי הדין גורניצקי GNY מסר: "כחלק ממאמצינו לקידום עשייה חברתית אנו מפעילים את פרויקט 'שותפים לדרך', שבמסגרתו חברי צוות המשרד מלווים וחונכים באופן אישי תלמידים מתיכון ברנקו וייס ברמלה, בין היתר, בניסיון לחשוף אותם לעולם תוכן חדש ומגוון ולהקנות להם ידע בסיסי על עולם המשפט. במסגרת התוכנית התהדק הקשר ביננו לבין תלמידי תיכון ברנקו וייס, ולמדנו להכיר מקרוב את פועלו החשוב.
"המשרד רואה חשיבות יתרה בסיוע למאבקים ציבוריים וחברתיים בעלי ערך כמו זה, ומכאן התקבלה החלטה משרדית לקחת חלק במאבק נגד סגירת בית הספר ולייצג בהתנדבות וללא תשלום אימהות לתלמידי בית הספר, העותרות נגד ההחלטה. כולנו תקווה כי נצליח במאבקינו זה להעניק הזדמנות אחרונה לתיכון ברנקו וייס, שתרומתו להעצמה ולמיצוי היכולות של כל ילד וילדה במסגרות חינוכיות ציבוריות גדולה לאין שיעור".