הפייננשל טיימס הבריטי דיווח היום (חמישי) כי תקיפות ישראל יוצרות בחודשים האחרונים "שטח מת" בעומק 5 קילומטרים בתוך שטח לבנון, במה שעשוי להעיד על ניסיון ליצור בפועל רצועת ביטחון באזור הזה. לפי הדיווח, שמתבסס בין השאר על תצלומי לוויין וניתוח של מומחים, צה"ל הקפיד לתקוף בחודשים האחרונים מבנים ותשתיות בעיקר באזור שנמצא עד 5 ק"מ מהגבול עם ישראל - שנותר נטוש ברובו. כך, נכתב, נוצר אותו "שטח מת" בניסיון להרחיק את פעילי חיזבאללה מהגבול עם ישראל.
תיעוד ההרס בעיירות בדרום לבנון

12 צפייה בגלריה
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
מימין: אחרי המלחמה, משמאל: לפני המלחמה
(צילום: מתוך פייננשל טיימס)
12 צפייה בגלריה
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
(צילום: מתוך פייננשל טיימס)
בכיר בצה"ל שנשאל על הדיווח השיב לעיתון כי "לא מדובר באזור חיץ". לדבריו, "אנחנו רק רוצים לדחוק את חיזבאללה לאחור. אין לנו בעיה עם יוניפי"ל או עם אזרחים לבנונים ששוהים שם. אבל עלינו לנקות את אזור הנוכחות של חיזבאללה - הפעילים שלו מהווים איום ישיר על בתי ישראל באמצעות ירי צלפים, טילי נ"ט, פלישות מעבר לגבול ואמצעים נוספים. זהו צורך טקטי לספק ביטחון לתושבי ישראל".
עם זאת, בדיווח נכתב כי התקיפות הללו הפכו את האזור ל"לא ראוי למגורים". בכך הוא הפך לאזור חיץ דה פקטו - שמהווה יעד אסטרטגי עבור ישראל בלבנון. למעשה, אזור החיץ הזה מהווה שישית משטח דרום לבנון, שלפי החלטת האו"ם 1701 אמור להיות נקי לגמרי מחיזבאללה. ההחלטה, נזכיר, קובעת בבירור כי על חיזבאללה לשהות "מצפון לנהר הליטני", וכי בדרום לבנון לא אמורים להיות כוחות מזוינים מלבד יוניפי"ל וצבא לבנון.
הטענות על "רצועת ביטחון" בפועל בדרום לבנון מגיעות במקביל לתסכול ולזעם של תושבי צפון ישראל - על מה שנתפס גם בארץ כיצירת "רצועת ביטחון" בחלקים מהגליל שפונו מתושביהם. לפי הדיווח כעת ב"פייננשל טיימס", בעוד מצפון ישראל פונו כ-60,000 אלף תושבים - על פי נתוני האו"ם מספר המפונים בדרום לבנון עומד על כ-95,000. בדיווח נטען כי בתקיפות צה"ל באזור נהרגו יותר מ-90 אזרחים, לצד יותר מ-320 מחבלי חיזבאללה. גורם הבקיא בפעולות של ארגון הטרור אמר לעיתון כי בין הרוגי חיזבאללה כמה עשרות קצינים בכירים או בדרגי ביניים.
12 צפייה בגלריה
עייתא א שעב ב 2023 וכיום
עייתא א שעב ב 2023 וכיום
ההרס בעייתא א-שעב, לפני המלחמה ואחריה
(צילום: 2024 Planet Labs Inc/Handout via REUTERS)
12 צפייה בגלריה
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
(צילום: מתוך פייננשל טיימס)
12 צפייה בגלריה
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
ישראל יוצרת אזור חיץ בדרום לבנון
(צילום: מתוך פייננשל טיימס)
הרשויות בדרום לבנון טוענות כי יותר מ-3,000 מבנים נמחקו לחלוטין בתקיפות צה"ל מאז שחיזבאללה החל לתקוף את ישראל כ"סולידריות" עם הפלסטינים בעזה, ב-8 באוקטובר אשתקד. לפי ניתוח נתוני הלוויין שמפרסם כעת "פייננשל טיימס", המספר נמוך יותר - ורק כ-1,500 מבנים ניזוקו קשות, בהם בתים רבים. לצד זאת, בדיווח מודגש כי מדובר בהערכה שמרנית.
גורמים ותושבים ששוחחו עם העיתון הבריטי טענו כי מוקדם יותר השנה החלו תקיפות צה"ל להתקרב יותר ויותר למרכזים אורבניים בדרום לבנון. אף שבלבנון מאשימים כי ישראל תוקפת גם יעדים אזרחיים, בצה"ל מדגישים כי התקיפות מכוונות רק ליעדי טרור. "כל בית שלישי בדרום לבנון מנוצל על ידי חיזבאללה לאחסון נשק, לאימון, לעמדות ירי ולנקודות מפגש עבור מתקפה אפשרית מעבר לגבול", אמר ל"פייננשל טיימס" גורם צבאי ישראלי בכיר.

"החזירו אותנו 20 שנה אחרונה"

בלבנון טוענים כאמור שלא כך, ושמונה גורמים ותושבים מקומיים טענו בפני העיתון הבריטי שכאשר לבנונים ניצלו הפוגות קצרות בלחימה כדי לחזור לבתיהם ולאסוף משם חפצים - בתוך שעות אותם בתים הותקפו. התושבים רואים בכך תקיפות אזהרה מצד צה"ל, והם מפרשים אותן כאיום נגד חזרתם.
חסן שייט, ראש העיירה כפר כילא שהותקפה רבות על ידי ישראל, טוען שכך היה במקרה של אחותו. לדבריו אחרי כמה שבועות שבהם לא הייתה בבית היא חזרה לשם בחודש אפריל האחרון, במהלך חג עיד אל-פיטר, על מנת לאסוף את חפציה. שייט טען שהבית הותקף שעתיים לאחר שעזבה: "הישראלים לא אהבו את זה, ולכן הבית נפגע ונהרס לחלוטין".
12 צפייה בגלריה
תקיפה ישראלית בכפר כילא דרום לבנון
תקיפה ישראלית בכפר כילא דרום לבנון
תקיפה בכפר כילא, ארכיון
(צילום: Rabih DAHER / AFP)
12 צפייה בגלריה
דיווח לבנוני על תקיפת בית בעיתרון שבדרום לבנון
דיווח לבנוני על תקיפת בית בעיתרון שבדרום לבנון
הרס בעיירה עיתרון, אחרי תקיפה שדווחה שם היום
12 צפייה בגלריה
דיווח לבנוני על תקיפת בית בעיתרון שבדרום לבנון
דיווח לבנוני על תקיפת בית בעיתרון שבדרום לבנון
העשן מיתמר אחרי התקיפה בעיתרון
12 צפייה בגלריה
אל חיאם דרום לבנון
אל חיאם דרום לבנון
בית שנחרב באחת התקיפות, בעיירה חיאם
(צילום: EPA/STR)
על פי הדיווח, בחלק מהכפרים הצמודים לגבול עם ישראל שכונות שלמות נחרבו. שייט, ראש העירייה בכפר כילא, טוען שיש שם שכונות ש"נראות כמו עזה": "מדי יום ההרס רק הולך וגובר". גם בעיירת החוף א-נאקורה ההרס רב - ואחד התושבים שם אמר ל"פייננשל טיימס": "הכפר האהוב שלנו נראה כמו עיירת רפאים".
בעיתון ציינו כי שוחחו עם אותו תושב במקביל להלוויה שנערכה בא-נאקורה לשני מחבלי חיזבאללה. התושבים, כך נכתב, מעריכים שישראל לא תתקוף במהלך הלוויות - ומנצלים אותן כדי לחזור לזמן קצר לבתיהם ולאמוד את הנזק. אותו תושב שהתראיין בכה כשראה את צעצועי ילדיו מבין הריסות ביתו שנחרב: "זה אותו דבר בכל כפר ברדיוס של 10 ק"מ מכאן", טען.
בדיווח מזכירים גם את הביקורת בלבנון על השימוש בזרחן על ידי צה"ל - שימוש שבישראל מדגישים כי נעשה על פי הדין הבינלאומי לצורכי מיסוך - ולא על מנת להצית שריפות. על פי הדו"ח האחרון של הארגון Human Rights Watch, שפורסם מוקדם יותר החודש, מאז אוקטובר הוא תיעד שימוש בזרחן בלפחות 17 יישובים בדרום לבנון - ולטענתו היו גם חמישה מקרים שבהם היה שימוש בזרחן באזורים מאוכלסים, לטענת הארגון בניגוד לחוק הבינלאומי.
12 צפייה בגלריה
מטוס F-16 ישראלי חיל האוויר טס באזור הגבול עם לבנון 25 ביוני
מטוס F-16 ישראלי חיל האוויר טס באזור הגבול עם לבנון 25 ביוני
מטוס קרב ישראלי בגבול עם לבנון, ארכיון
(צילום: ACK GUEZ / AFP)
12 צפייה בגלריה
בית הרוס ב שבעא דרום לבנון
בית הרוס ב שבעא דרום לבנון
לבנוני בוחן הרס בעיירה שבעא בדרום המדינה
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
כך או כך, הלחימה הממושכת בין חיזבאללה לישראל פוגעת קשות בחקלאים בדרום לבנון, וכמו בצפון ישראל גם שם יבולים שלמים אבדו. "הם החזירו אותנו 20 שנה אחרונה", אומרת נעימה קוטייש מהעיירה חולא. לדבריה הלחימה שיבשה את מסיק הזיתים בחלקה שלה: "אנחנו לא מעיזים לקטוף את הזיתים שלנו - הם יפציצו אותנו", אמרה האישה שהתפנתה כמו רבים אחרים מביתה.

חיזבאללה מרצה את ה"בייס", עם 300 דולר בחודש

קרוב משפחתה של נעימה, סואד קוטייש, התפנה גם הוא מחולא לדירה צפופה של משפחתו המורחבת בביירות - אחרי שבנובמבר האחרון התפוצצו פגזים מטרים מהיכן ששתל תפוחי אדמה. קוטייש מתקשה כעת לכלכל את חמשת בני משפחתו, ונעזר בחסכונות הצנועים שלו ובסל מזון שהוא מקבל מחיזבאללה, אך לא מצליח למשל לקנות תרופה עבור בתו שעלותה 6.7 דולר (סכום שמשתווה ל-600,000 לירות לבנוניות). "אני כבר שבעה חודשים בלי עבודה, מאיפה אקבל את הכסף הזה?", הוא אומר בתסכול.
ב"פייננשל טיימס" מדגישים כי על מנת לרצות את ה"בייס" שלו, חיזבאללה דואג לפצות תושבים מדרום לבנון ולהעניק לכל משפחה בין 200 ל-300 דולר בחודש - עלייה ביחס לסיוע שעמד על 100 דולר בתחילת המלחמה. "לא נטשו אותנו", אומר קוטייש, "אם הבן שלי ישבור את היד - הם יעזרו לי". אבל בקרב תומכיו של חיזבאללה יש גם ביקורת על ארגון הטרור, ונעימה שהתפנתה מביתה מקווה שהסכסוך הזה יהיה האחרון מסוגו. "אנחנו מוכנים שיחזירו אותנו 20 שנה אחרונה, אבל צריכה להיות לכך תמורה, תוצאה. אל תתנו לזה להיות לשווא".
12 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
צופים בנאום האיומים של נסראללה בשבוע שעבר. מתעקש להמשיך לתקוף כל עוד המלחמה בעזה נמשכת
(צילום: EPA / WAEL HAMZEH)
נתניהו בגבול הצפון, אתמול: "נשיג ניצחון, לא פחות מזה"
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

הדיווח על ממדי ההרס בדרום לבנון מגיע כשבמקביל חשש גדול בעולם מפני התלקחות מלחמה של ממש בין ישראל לחיזבאללה, והאזהרות ההולכות ומתרבות מצד מדינות לאזרחיהן לעזוב את לבנון. בישראל מאותתים כבר זמן רב שהסבלנות מהמתקפות הבלתי-פוסקות על יישובי הצפון הולכת ופוקעת, אבל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מסרב להסדר מדיני מול ישראל כל עוד המלחמה בעזה נמשכת. בפגישותיו בארה"ב רמז שר הביטחון שלמעבר הצפוי בקרוב לשלב ג' בלחימה ברצועה - כלומר סיום המבצע העצים ברפיח - יהיו השלכות על הגזרה הצפונית.
כשברקע קריאות שנשמעות מצד פוליטיקאים בישראל לכבוש שטח בדרום לבנון וליצור בו רצועת ביטחון של ממש, כמו זו שממנה נסוגה ישראל בשנת 2000, גורם לבנוני בכיר הביע כעת תקווה בפני ה"פייננשל טיימס" שהמאמצים הדיפלומטיים - כמו גם "אזור החיץ" שנוצר בפועל בדרום לבנון - "יהיו מספקים על מנת למנוע מלחמה רחבה". לצד זאת, אותו גורם לבנוני אמר כי המלחמה תתרחב אם ישראל תנסה להוציא לפועל את "תוכניתה הטיפשית", כלשונו, שמטרה לטענתו חיסול מוחלט של חיזבאללה. יצוין כי בישראל מעולם לא הצהירו על מטרה שכזו.