המשטרה השלימה את חקירת פרשת "רצח" הפלסטיני שחדר לישראל ב-7 באוקטובר, והעבירה את התיק להכרעת הפרקליטות. כך נודע הבוקר (יום א') ל-ynet. כבר אמש פורסם כי החשודים לא יואשמו כנראה ברצח. אם יוגשו כתבי אישום בפרשה, ההערכה היא שלכל היותר הם יועמדו לדין בגין ביזת אמצעי לחימה.
1 צפייה בגלריה
yk13818114
yk13818114
מחבלים שחדרו לישראל דרך הגדר הפרוצה, ב-7 באוקטובר
(Anadolu)
ריאיון סער אופיר, שנוקה מחשד לרצח
(צילום: ירון ברנר)

במקביל, הבוקר החליטה המשטרה שלא לבקש את הארכת מעצרו של אחד החשודים בפרשה. יש לציין כי נגד אותו חשוד כבר הוגש כתב אישום בגין גניבת אמל"ח והתחזות לאיש כוחות הביטחון – במהלך הקרבות בעוטף ב-7 באוקטובר שאליהם הגיע כדי לסייע. במסגרת הפרשה אף נמצא אצלו נשק ששייך לימ"מ. בגלל אותו אישום הוא מוחזק במעצר עד תום ההליכים.
על שמו יש צו איסור פרסום, והבוקר הוא אמור היה להגיע לדיון בבית משפט השלום בתל אביב בנוגע להארכת מעצרו במסגרת פרשת הרצח לכאורה. אולם חוקרי ימ"ר תל אביב הודיעו לסנגורו, עו"ד איתן סבג, כי לא יבקשו בשנית את הארכת מעצרו (בפועל הוא יישאר עדיין במעצר בגלל האישום שכבר הוגש).
עו"ד איתן סבגעו"ד איתן סבג צילום: יוהנס פלטן
עו"ד סבג מסר כי מרשו מכחיש מכל וכל את החשד לרצח וכי הוא יאבק גם באישום שמייחס לו גניבת אמל"ח והתחזות: "הלקוח שלי סייע לכוחות הביטחון בתקופה שבה המדינה לא תפקדה. בחלוף תשעה חודשים המדינה, שלא נלחמה עבור אזרחיה, נזכרה להילחם באזרחים שנלחמו במקומה – בחשד הזוי שהוא רצח מחבל. לא היה ולא נברא", מסר. הוא הביע תקווה ש"המערכת תתעשת במהרה".
במוקד הפרשה, נזכיר, החשד לרצח פלסטיני שחדר לישראל במהלך מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר – ובמשטרה הדגישו כי בניגוד לפרסומים קודמים, הפלסטיני לא היה מחבל מיחידת הנוחבה של חמאס, אלא תושב עזה שחדר לישראל אחרי המתקפה הראשונית של ארגוני הטרור.
מהחקירה עלה כי בין 7 באוקטובר ל-10 באוקטובר, במהלך הקרבות לטיהור עוטף עזה, הועבר הפלסטיני חי וכבול במעמד של שבוי על ידי כוחות ביטחון פורמליים לידי שניים מתוך שלושת החשודים – שלבשו מדים אף שלא גויסו – כדי שיעבירו אותו לנקודת איסוף שבויים. אולם בשלב מסוים הם "גרמו למותו". אחד מהם הוא אותו אדם שנאשם בהתחזות וגניבת אמל"ח, והחשד לרצח הפלסטיני התעורר לאחר הגשת כתב האישום נגדו. הפרקליטות הנחתה את המשטרה לפתוח בחקירה בחשד לרצח, שהוטלה על ימ"ר תל אביב.
דיון בשבוע שעבר בבית המשפט בפרשה

לחשוד אחר, סער אופיר מאלקנה, יוחסה תחילה מעורבות ברצח – אך הוא נוקה מאז. ביום מעצרו נמצא בביתו אקדח ללא רישיון, וסנגורו עו"ד חיים שרייבהנד אמר כי נמסרה למשטרה גרסה בנושא (ולפיה האקדח אינו קשור לעוטף). אופיר, ששוחח ביום שישי עם ynet, הביע זעם על כך שיוחסה לו בתחילה עבירת רצח. "לייחס לי חשד של רצח מחבל נוחבה? זה נשמע הזוי, מרגיש בגידה מצד המדינה שלי", אמר בריאיון ממעצר הבית אצל סבו. מעצר הבית שלו יסתיים מחר.
חשוד נוסף שנמצא במעצר בית, י', גבר בשנות ה-30 לחייו, הינו מתנדב איחוד הצלה שירד ב-7 באוקטובר לדרום. סנגוריו, עו"ד יהודה פריד ועו"ד טל גבאי, אומרים כי הוא "הציל עשרות אזרחים" באותם ימים. עו"ד גבאי אומר כי מדינת ישראל הייתה צריכה להעניק למרשו "תעודת הוקרה על אומץ ליבו", וכי במקום זאת הוא מצא עצמו עצור.
"הלקוח שלנו נסע בלחימה עם ר', באחד מימי הלחימה הראשונים. שוטרים שראו אותם בצומת שער הנגב ביקשו מהם לסייע להם להעביר מחבל שהיה בידיהם, שהיה מדמם ונראה פצוע, לצומת הבא – עוד שמונה ק"מ – לאנשי שב"כ. הוא הועלה לרכב פצוע ונמסר לאנשי השב"כ פצוע בצומת הבא", אמרו עורכי הדין גבאי ופריד. "ללקוח שלנו יש אקדח ברישיון. הוא אפילו לא ירה בו כדור בודד בכל הימים שלו בעוטף, ואין לו כל קשר לחשד לגבי ביזת נשקים ואמצעי לחימה".
הפגנה נגד מעצר החשודים, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)

המעצרים במסגרת הפרשה חוללו זעם והפגנות, ובמשטרה הדגישו כי הפרקליטות היא שהנחתה אותם לפתוח בחקירה בחשד לרצח העזתי. גורם בכיר במשטרה אמר אתמול ל-ynet: "אנחנו מודאגים מאוד מההסתה הפרועה ברשתות נגד השוטרים והפרקליטים הקשורים לחקירה״. במשטרה רואים בחומרה את השיימינג בימים האחרונים, ולדברי הבכיר, "החוקרים, כמו גם הפרקליטות, עושים את העבודה שלהם בשם מדינת ישראל. הפרקליטות הנחתה את המשטרה לפתוח בחקירה בחשד לרצח – וחוקרי ימ"ר תל אביב ביצעו את עבודתם. אין שום סיבה לשיימינג שגובל בהסתה עם פרטים לא נכונים".