"חמאס שולטים בנו, הם כמעט הרגו אותי": בתחילת הקיץ אמין עאבד, פעיל חברתי פלסטיני שהתבטא בפומבי נגד חמאס, מצא פעמיים קליעים על מפתן דלת ביתו בצפון רצועת עזה. בחודש יולי הוא הותקף על ידי פעילי חמאס, לדבריו, שכיסו את ראשו, גררו אותו - והכו אותו בפטישים ומוטות מתכת ללא הפסקה.
7 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי רחב היקף של חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה
תרגיל צבאי רחב היקף של חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה
תרגיל צבאי של חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה. ארכיון
(צילום: רויטרס)
"בכל רגע אני יכול להיהרג מהכיבוש הישראלי, אבל זה יכול לקרות לי גם על ידי חמאס - ששולט בנו כבר 17 שנה", אמר ל"ניו יורק טיימס", בכתבה עליה חתום גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן. "הם כמעט הרגו אותי, הרוצחים והפושעים האלה". לתחושתו, מנהיגי חמאס רוצים "להפוך אותי לדוגמה", לכן החליט לעזוב את עזה. הוא הועבר, לצד עשרות פצועים וחולים אחרים, לטיפול באיחוד האמירויות. "לראשונה זה 17 שנים אני מרגיש בטוח. אף אחד לא רוצה להרוג אותי", אמר עאבד, שעדיין מאושפז בבית החולים.
חילוץ גופותיהם של ששת החטופים שהוצאו להורג במנהרה ברפיח סיפק תזכורת לאכזריות של חמאס. כל אחד מהם נורה בראשו, ולחלקם היו גם פציעות אחרות מקליעים. ב"טיימס" נכתב כי לפי גורמים ישראלים שבדקו את תוצאות הנתיחה - הדבר מעיד על כך שחלק מהם נורו בזמן שניסו להימלט. קשה להתחיל לדמיין את עומק הזוועה והאימה שהיו מנת חלקם לפני שנרצחו. אך חמאס - כך לפי ה"טיימס" בכתבה יוצאת דופן בעיתונות המערבית בחריפותה ובפרטי הזוועות שהיא מפרסמת על הארגון - משתמש באלימות אכזרית לא רק כלפי החטופים הישראלים, אלא גם כלפי תושבי הרצועה, כדי לשמר את שליטתו.
7 צפייה בגלריה
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
ראיות מהמנהרה בה שהו ונרצחו החטופים אלמוג סרוסי כרמל גת הרש גולדברג פולין אלכס לובנוב עדן ירושלמי אורי דנינו
המנהרה שבה נרצחו ששת החטופים
(צילום: Israeli Army/REUTERS)
7 צפייה בגלריה
פעילי חמאס יורים בגנבי ציוד הסיוע ההומניטרי ברפיח
פעילי חמאס יורים בגנבי ציוד הסיוע ההומניטרי ברפיח
פעילי חמאס יורים בפלסטינים שמנסים לגנוב סיוע הומניטרי
פלסטינים רבים נפצעו ונהרגו במהלך המלחמה בעקבות העובדה שחמאס מנהל לחימה שמסכנת את חייהם מתוך אזורים שמאוכלסים בצפיפות - תוך שימוש בהם כמגן אנושי. אחרים הותקפו וקיבלו איומים לאחר שהעבירו ביקורת על ארגון הטרור, וכמה גם נורו לאחר שהואשמו בביזה של סיוע הומניטרי שנכנס לרצועה.
תשומת לב בינלאומית רבה התמקדה "במכשולים שהציבה ישראל באשר להעברת הסיוע לפלסטינים, בפעולות הצבאיות שלה שהרגו עשרות אלפי בני אדם ובהפצצות שהביאו להרס של אזורים שלמים". למעשה, גורמים אמריקנים הביעו פעמים רבות תסכול עמוק מישראל על כל אלו, אך המציאות של המלחמה, לדבריהם, היא שצה"ל וחמאס מבצעים "מעשים מפוקפקים" כמעט מדי יום.
מומחי מודיעין אמריקנים בדקו דיווחים רבים על פעולות ישראליות שהובילו להרג פלסטינים, התקפות בשוגג על שיירות סיוע או תקריות קטלניות אחרות. אבל מספר רב של דיווחים עוסקים גם בחמאס, הן במעשי הטרור שלו נגד החטופים והן בהתעללויות שלו בפלסטינים.
בחודשים האחרונים הפלסטינים ממהרים לגנות את ישראל על ההרוגים וההרס בעזה, אך כמה מהם הדגישו בראיונות עם ה"טיימס" כי חמאס שם את העזתים "על הכוונת" של ישראל על ידי שיגור רקטות משכונות, הפעלת מנהרות מתחת לבנייני מגורים - והסתרת חטופים במרכזי הערים. והמצב שנוצר ברור: חמאס עדיין מסוגל לעורר פחד בקרב האנשים שבהם הוא שולט, למרות הכאוס הגדול בשטח. "אין חוק בינלאומי שמצדיק הרג אזרחים על ידי ישראל, אבל חמאס פעל בפזיזות", אמר מחימר אבוסדה, פרופסור למדעי המדינה שנמלט מעזה בתחילת המלחמה.
7 צפייה בגלריה
 מחבלי חמאס על משאית חיטה של סיוע הומניטרי
 מחבלי חמאס על משאית חיטה של סיוע הומניטרי
מחבלי חמאס על משאית חיטה של סיוע הומניטרי
(צילום: AP)
לצד בובות וציורי קיר בחדר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים
(צילום: דובר צה"ל )

פרנק וויטוורת', ראש סוכנות הביון האמריקנית שמנתחת צילומי לוויין, השווה את תפקידם של אנשי מודיעין שמנטרים את עזה לזה של שופט ספורט. "יש לנו גם אחריות לספר את כל הסיפור", אמר בתדרוך לכתבים. "אנחנו בהחלט מאפשרים לישראל להגן על עצמה, אבל אנחנו גם מזמינים כל כדור וכל נגיחה, חסימה ועבירה - ואנחנו עושים זאת בצורה מאוד שלמה".
מאמר זה של ה"ניו יורק טיימס" מבוסס על ראיונות עם יותר מ-36 גורמים אמריקנים וישראלים, אנשי חמאס ופלסטינים תושבי עזה. רבים מהם דיברו בעילום שם כדי שיוכלו לדון בהערכות מודיעיניות רגישות, ורבים מהפלסטינים דיברו בעילום שם משום שהם חוששים מנקמה.
מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר אחת ממטרותיה של ישראל הייתה "להשמיד את חמאס", כשבפועל זה אומר שממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה לסיים את אחיזת הארגון בשלטון בעזה. כך נכתב ב"טיימס", אך אחרי 11 חודשי מלחמה, גורמים אמריקנים אומרים שהשליטה של ​​חמאס אומנם התרופפה - אך לא נשברה.

אזרחים בקו האש

הפרקטיקה של חמאס לפעול מאזורים אזרחיים בעזה גררה ביקורת נוקבת מצד הפלסטינים. "לאלה שמשגרים רקטות ויורים מאזורים אזרחיים - לא אכפת מאזרחים", הדגיש אבו שאקר, שמשפחתו נעקרה שוב ושוב. "אם אתה רוצה להילחם בישראל, אתה צריך לעשות את זה. אבל למה אתה מתחבא בין האזרחים? בתחילת המלחמה חמושים ירו רקטות לעבר ישראל מהעיירות הצפופות דיר אל-בלח ונוסייראת שבמרכז עזה. תושבים מיהרו להיכנס לבתיהם בציפייה למתקפות תגמול ישראליות", הוסיף.
7 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
פלסטינים ברפיח
(צילום: Eyad BABA/AFP)
קשה מאוד להעריך את דעת הקהל בעזה. רשתות הטלפונים הניידים תקולות, הסקרים מורכבים מאוד ולבצע ראיונות זה דבר מאתגר בזמן מלחמה - וכמובן שגם מסוכן לדבר נגד חמאס. ובכל זאת, פלסטינים שדיברו עם ה"טיימס" הביעו תסכול מחמאס, במיוחד על הפרקטיקה שלו להשתלב באזורים אזרחיים. הם אמרו כי בעוד ישראל נושאת באחריות עצומה לסבל שהמלחמה הביאה עליהם - כך גם חמאס, שבנה נקודות גישה לרשת המנהרות הנרחבת שלו בתוך בתים. בתצלום מהאוויר שאיתר צה"ל מעמדת מפקד של חמאס זוהו 36 כניסות נסתרות למנהרות בשכונה צפופה אחת.
עבור חלק מהפלסטינים, התקיפה אווירית של צה"ל לפני חודשיים שבה חוסלו ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, ומפקד חטיבת חאן יונס ראפע סלאמה - היא דוגמה לסכנות הניצבות בפני אזרחים. גורמים ישראלים הבהירו כי דף נכנס למבנה באזור הומניטרי כדי להיפגש עם מפקד חמאס שהסתתר שם. לפי משרד הבריאות בעזה, שמנוהל בידי חמאס, כ-70 פלסטינים נהרגו באותה תקיפה, בהם נשים וילדים רבים.
מוניר אל-ג'הוב, גורם במפלגת הפתח בגדה המערבית, תקף את ישראל בעקבות מספר ההרוגים - אבל גינה גם את חמאס. "כל חייל שרוצה לשאת נשק נדרש להגן על אזרחים - לא להסתתר בין אזרחים", אמר בריאיון לטלוויזיה. בכירי חמאס דחו את הביקורות על כך שהארגון פוגע באזרחים, כמו גם הצעות שעלו, לפיהם על הארגון להרחיק את אנשיו מעיירות וערים. "אין דבר כזה להיות מחוץ לאזורי מגורים בעזה", אמר בכיר חמאס חוסאם בדראן. "התירוצים האלה, בעיקר על ידי צבא הכיבוש הישראלי - חסרי משמעות".

"תשתיק אותו"

אך למרות הזעם המצטבר אצל פלסטינים רבים ברצועת עזה, אלו שמוחים נגד חמאס עומדים בפני איום של תגמול מיידי. לפני כשבוע איגוד העיתונאים הפלסטינים יצא נגד "מדיניות ההפחדה והאיומים" על עיתונאים בעזה, לאחר שקבוצת חמושים הסתערה על ביתו של אהב פאספוס, כתב ופעיל במדיה החברתית. בעוד האיגוד לא ציין במפורש את שמו של חמאס, הוא לא הותיר ספק רב בכך שהארגון עומד מאחורי הפשיטה על ביתו בחאן יונס שבדרום הרצועה.
בהודעתו ציין הארגון כי הפשיטה היא מעשה חמור מאוד, וכי יש להגן על עיתונאים ובני משפחותיהם. "עיתונאים בעזה נהרגים ללא הרף על ידי ישראל", אמר סגן ראש האיגוד, טחסין ​​אל-אסטל. "כשמפלגות פנים-פלסטיניות רודפות אחריהם, גם העבודה שלהם הופכת לבלתי אפשרית".
פאספוס, מבקר ידוע של חמאס, סומן כמטרה מזמן על ידי שירות הביטחון הכללי של חמאס, כוח משטרתי חשאי בעזה שביצע מעקבים אחר פלסטינים, כך לפי מסמכי חמאס שהגיעו לידי ה"טיימס". שבועות לפני תחילת המלחמה, המליצה היחידה לנקוט פעולה על מנת למנוע מפאספוס לדווח כעיתונאי. "השמיצו אותו", נכתב במסמך מאוגוסט 2023, שכינה אותו "אחד מהשונאים הגדולים" של חמאס.
"אנו מייעצים ש'לסגור עליו' זה הכרחי כי הוא אדם שלילי שכולו שנאה, ורק מדבר על החסרונות של הרצועה", נכתב. בריאיון ל"טיימס" במאי, פאספוס אמר כי חמאס מבזה את המבקרים. "אם אתה לא איתם - אתה הופך לאתאיסט, כופר וחוטא", הוסיף.
איסמעיל ת'ובטה, מנכ"ל משרד התקשורת הממשלתי, שמנוהל על ידי חמאס, טען כי ארגון הטרור לא קשור לאיומים והאלימות שהופעלו נגד פאספוס ועבד. מבלי לספק ראיות, הוא טען ששני הגברים היו קורבנות של סכסוכים אישיים או פשעי רחוב, שלדבריו הפכו לשכיחים יותר ויותר מאז תחילת המלחמה. לדבריו, משרד הפנים פתח בחקירת שני האירועים.
7 צפייה בגלריה
תושבי עזה במחאה נגד ארגון חמאס
תושבי עזה במחאה נגד ארגון חמאס
הפגנה בעזה נגד חמאס. ארכיון
חמאס הקדיש תשומת לב רבה במיוחד - לעיתונאים ופעילים שמבקרים את שלטונו ברשתות החברתיות ובתקשורת המערבית, כך על פי גורמים אמריקנים ואנליסטים פלסטינים. אך גם פלסטינים אחרים סופגים איומים והפחדות. כך למשל, עלא אל-חדד בן ה-28, פעיל חברתי מהעיר עזה, החל למתוח ביקורת על חמאס כשצפה בחדשות עם אנשים שלא הכיר במקלט ברפיח. זמן קצר לאחר מכן אמר חדד כי איש חמאס פנה אל קרוב משפחתו. "סתום לו את הפה," אמר איש החמאס לדוד של אל-חדד, לדבריו.
"זה הסיפור של העם הפלסטיני בעזה", אמר אחמד פואד אלחטיב, פלסטיני-אמריקני, עמית במכון המחקר של המועצה האטלנטית של ארה"ב. "חוסר האונים בלהיות תקוע בין מכונת מלחמה ישראלית אכזרית - לקבוצה איסלאמיסטית מרושעת שפועלת בין האזרחים".
בעוד בכירי חמאס ממזערים את הביקורת על התנהלותם, הם טוענים כי הסבל של העם הפלסטיני הוא "המחיר של הלחימה נגד הכיבוש הישראלי" של עזה. "חמאס מכיר בכך ש'החופש לא מגיע בחינם'", אמר סלאח אלדין אל-עווודה, חבר בארגון שישב בכלא עם מנהיגו הנוכחי יחיא סינוואר. "אין תנועת שחרור ששחררה את אנשיה מבלי לשלם מחיר גדול במונחים של אזרחים".
לצד זאת, כמה גורמים אמריקנים וישראלים אמרו שלפי הערכות המודיעין - סינוואר מעוניין יותר להסב כאב לישראל מאשר לרומם את העם הפלסטיני. "הוא לא מחשב את ההשפעה על בני אדם או רכוש", אמר טד זינגר, בכיר ב-CIT שפרש לאחרונה מהארגון שעבד רבות במזרח התיכון. "הוא מחשב איך לפגוע בישראלים ולשחרר אסירים פלסטינים".

"זה היה נורא"

מלבד האיומים והאלימות כלפי תושבי הרצועה, חמאס גם מסתיר חטופים בין אותם אזרחים פלסטינים, מה שמוביל להשלכות הרסניות. ב"טיימס" התייחסו ל"מבצע ארנון", שבו חולצו בחיים החטופים נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב, וציינו כי לפי משרד הבריאות בעזה, המנוהל כאמור על ידי חמאס, 270 פלסטינים נהרגו במהלך מבצע החילוץ באזור הצפוף של נוסייראת.
פלסטינים רבים הביעו כעס על ישראל שביצעה את המבצע הזה, אך אחרים אמרו כי הם יודעים שישראל תנסה להציל את אנשיה - ללא קשר למספר ההרוגים בקרבם. "אני לגמרי נגד ערבוב חטופים ואזרחים", אמר קארים, עורך דין. "ראינו מה הייתה תוצאת המבצע הזה, זה היה מחריד. המחיר גבוה מאוד".
לדברי גורמים ישראלים ואמריקנים, מידע מודיעיני מעיד על כך שמנהיגי חמאס הורו לאנשיהם להרוג חטופים אם נראה כי כוחות ישראליים מתקרבים ויכולים לחלץ אותם. מוקדם יותר החודש דובר הזורע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, רמז כי אנשי חמאס אכן קיבלו פקודות כאלה.
עוד נכתב ב"טיימס", מפי גורמים ישראלים, כי לפי הערכות המודיעין רצח ששת החטופים במנהרה ברפיח התרחש כאשר מחבלי חמאס זיהו כוחות צה"ל מעליהם. לדברי גורמי צבא, כך נכתב, תצפיתני חמאס או מצלמה שהוצבה במקום חשפה ככל הנראה את תנועת החיילים במרחב.
בהתאם להוראות שקיבלו המחבלים לא לאפשר שחרור חטופים, הם הוציאו אותם להורג ונמלטו מהמנהרה, הוסיפו הגורמים הישראלים. "כוח צבאי לא עושה את מה שחמאס עשה", אמר ג'ונתן ר' כהן, לשעבר שגריר ארה"ב במצרים. "הם ארגון טרור עם מבנה צבאי. זה דבר מפחיד".

החזקה בכוח

כדי לשבור את שליטת חמאס בעזה, גורמים ישראלים חוזרים ואומרים כי צריך להרוס לא רק את כוחו הצבאי - אלא גם את יכולתו לתפקד כממשלה. המבקרים של ישראל הטילו ספק באסטרטגיה הזו, שלדבריהם פוגעת באזרחים פלסטינים. אבל כמעט שנה לתוך המלחמה, הממשל האזרחי בעזה עדיין מתפקדת.
ת'אבטה, מנכ"ל משרד התקשורת הממשלתי המנוהל על ידי חמאס, התגאה בכך שהממשלה עדיין מעסיקה אלפי אנשים, מסייעת בחלוקת סיוע ומארגנת תפילות ביום שישי. הוא הוסיף כי שירותי הביטחון ממשיכים לנסות לאכוף את החוק, ואמר: "ועדות חירום המנוהלות על ידי הממשלה עוזרות לאבטח סיוע ולשמור על הסדר. הממשלה בעזה חיה בתקופה של אתגרים. אבל היא עדיין במקום ומבצעת את חובותיה כל יום".
7 צפייה בגלריה
פלסטינים מקבלים סיוע הומניטרי
פלסטינים מקבלים סיוע הומניטרי
חלוקת סיוע הומניטרי ברצועה
(צילום: Omar AL-QATTAA/AFP)
חמאס אינו הארגון היחיד שפועל בעזה. הג'יהאד האיסלאמי, בעל ברית של חמאס שהשתתף במתקפת 7 באוקטובר, נותר חזק. כנופיות חמושות פועלות בשטח, כשחלקן גם מאיימות ומבצעות מתקפות נקמה. גורמים אמריקנים סבורים כי הארגונים בעזה פועלים ב"ברכת חמאס מרומזת", אם כי רמת הפיקוח והשליטה המדויקת שלהן משתנה מארגון לארגון.
אבל סינוואר הוא המנהיג הבלתי מעורער של עזה. בעוד שליטתו היומיומית בממשלה מוחלשת, בזמן שהוא מנסה להימנע מלהיתפס או להיהרג על ידי ישראל - הוא עדיין מגדיר את המטרות והמדיניות ברצועת עזה, כך על פי גורמים שתודרכו על המודיעין.
גם סוכנויות סיוע שמנסות להעביר ציוד הומניטרי לעזה מכירות בשליטה המתמשכת של חמאס. הן חייבות לתאם את מאמציהן עם מנהיגי חמאס מקומיים - או להסתכן בכך שהסיוע לא יעבור. המאמצים לגרום לעזתים ש"מתיישרים" עם הרשות הפלסטינית לעזור לאבטח שיירות סיוע - נכשלו. גורמים אמריקנים טענו כי עוינות חמאס והאיומים על השיירות הללו הפסיקו את המאמצים.
מצוקת הסיוע ההומניטרי בקרב חלק מאזרחי הרצועה, בשל העובדה שמרבית הציוד מוחזק בידי חמאס, הובילה גם לגניבות בכמה ערים בעזה לאחר נסיגת כוחות צה"ל מאותם מרחבים. ייתכן שחלק מהבוזזים היו אנשים רעבים שניסו להאכיל את משפחותיהם, וייתכן שלאחרים היו מוטיבציות בסיסיות יותר, אך גורמים ישראלים ואמריקנים אמרו כי חמאס ניסה לעצור את הביזה - לעיתים קרובות אפילו באמצעות שימוש בטקטיקות אכזריות.
במקרים מסוימים, על פי גורמים רשמיים בארה"ב, אנשים שהואשמו בביזה נורו ברגל. בתקרית אחת, קבוצה של אנשי חמאס היכו אזרחים שהואשמו בגניבת סיוע וריססו את המילה "גנב" על גבו של אחד מהם, לפי צה"ל.