6 צפייה בגלריה
"לא יודע כמה זמן תימשך המלחמה בעזה". ביידן
"לא יודע כמה זמן תימשך המלחמה בעזה". ביידן
"לא יודע כמה זמן תימשך המלחמה בעזה". ביידן
(צילום: Abbie Parr / AP)
במסיבת עיתונאים שקיים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אחרי פגישתו עם נשיא סין שי ג'ינפינג, הוא אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) כי הוא "לא יודע כמה זמן תימשך המלחמה בעזה. המבצע הישראלי יסתיים כשלחמאס לא תהיה את היכולת לבצע דברים מחרידים לישראלים".
הנשיא האמריקני הוסיף כי "ישראל לוקחת סיכונים, ואנשיה נהרגים בעזה", והבהיר כי ל"ישראל יש מחויבות לזהירות המירבית האפשרית כשהיא תוקפת מטרות". עוד אמר ביידן כי הבהיר "לישראלים שזו תהיה טעות לכבוש את רצועת עזה" וכי אמר לנתניהו "שפתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד".
לדברי ביידן, "חמאס מבצע פשעי מלחמה בכך שהקים מפקדות צבאיות בבית חולים". על החטופים אמר: "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להוציא אותם מעזה, אבל זה לא אומר שנשלח לשם כך כוחות צבאיים". עוד ציין כי הוא "לא רוצה להקדים את המאוחר, כי אני לא יודע מה קרה בשעות האחרונות, אבל אני יחסית אופטימי לגבי שחרור חטופים. יש לנו שיתוף פעולה נהדר עם הקטארים".
הכותרת
הטרור הפסיכולוגי של חמאס
24:04
6 צפייה בגלריה
ביידן ושי נפגשים
ביידן ושי נפגשים
ביידן ושי נפגשים. גורמים סינים רשמיים אמרו כי הם דנו עם גורמים איראנים בנוגע לסיכונים במזרח התיכון
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ביידן ושי נפגשים
ביידן ושי נפגשים
(צילום: רויטרס)
מוקדם יותר, גורם אמריקני בכיר אמר כי ביידן הביע את רצונו בפגישה עם שי שסין תתערב כדי שאיראן תימנע מצעדים במזרח התיכון שעלולים להיתפס כפרובוקטיביים. לדברי הבכיר, גורמים סינים רשמיים אמרו כי הם ניהלו דיונים עם גורמים איראנים בנוגע לסיכונים במזרח התיכון. עוד אמר הבכיר כי ביידן הבהיר בפגישה את ההבחנה שארה"ב עושה בין חמאס לבין האוכלוסייה הפלסטינית.
לפני שבוע, דובר המועצה האמריקנית לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר בתדרוך לכתבים כי "לגבי הפסקת אש, אנחנו לא מאמינים שהפסקת אש נכונה כעת, רק חמאס ירוויח ממנה. הפסקת אש בעת הזאת – תעשה לגיטימציה למה שעשו ב-7 באוקטובר ולא נתמוך בזה".
6 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"לא מאמינים שהפסקת אש נכונה כעת, רק חמאס ירוויח ממנה". קירבי בתדרוך לכתבים בבית הלבן
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
עוד אמר קירבי כי "זה לא המבצע הצבאי שלנו". לדבריו, "ישראל מקבלת את ההחלטות שלה. היא נלחמת באויב שמתחבא מאחורי אזרחים ומעמיד בסכנה אזרחים פלסטינים. אך במקביל, ישראל חייבת לעמוד בחוקי המלחמה ולאפשר לאותם אזרחים להגיע לאזורים בטוחים".
על אף המסרים הפומביים התומכים, רשת CNN דיווחה לפני כשבועיים חלק מיועציו של ביידן מעריכים שנותרו רק שבועות, ולא חודשים, עד שהממשל בוושינגטון לא יוכל עוד להדוף את הלחץ לקרוא לממשלה בירושלים להסכים להפסקת אש.
לפי CNN, הנשיא ביידן ויועציו הבכירים מזהירים את ישראל באופן הולך ומחריף כי ייעשה יותר ויותר קשה לה להשיג את מטרותיה הצבאיות בעזה על רקע הזעזוע העולמי מהיקף הפגיעה ההומניטרית והסבל ברצועת עזה.
6 צפייה בגלריה
ג'באליה לאחר תקיפת צה"ל
ג'באליה לאחר תקיפת צה"ל
אחרי החיסול של עשרות מחבלי חמאס שם. מחלצים נפגעים מההריסות בג'באליה, לפני כשבועיים
(צילום: Fadi Alwhidi / AFP)
6 צפייה בגלריה
ג'באליה
ג'באליה
ההרס שנותר במחנה הפליטים בעזה. התמונות הטרידו את הנשיא ביידן וצוותו
(צילום: AP Photo/Abdul Qader Sabbah)
שני מקורות שתוארו כבקיאים בפרטים סיפרו כי מטרידות במיוחד עבור ביידן והצוות שלו לביטחון לאומי היו ההפצצות באותו שבוע במחנה הפליטים ג'באליה, שהובילו למראות של הרס ומוות נרחב. "הנשיא לא אהב את זה בכלל", אמר אחד המקורות לרשת, וגורם בכיר בממשל הוסיף: "הבעיה של ישראל היא שהביקורת נעשית קולנית יותר ויותר, לא רק בקרב משמיציה, אלא גם בקרב ידידיה הטובים ביותר".
הגורמים ששוחחו עם הרשת הבהירו עם זאת כי ביידן לא קבע לישראל קווים אדומים, והיא מדגישה כי "עד עתה הבית הלבן התאפק מאוד מלקרוא להפסקת אש, בטענה שקריאה כזו רק תשרת את חמאס, משום שהיא תיתן לארגון הטרור זמן להתארגן מחדש ולתכנן מתקפות עתידיות".