נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הדף אמש (שישי) את הקריאות לפרוש מהמרוץ לנשיאות אחרי ההופעה הכושלת בעימות מול דונלד טראמפ אתמול בלילה. בקמפיין הנשיא הודיעו כי לא מתנהלים דיונים על פרישתו, וקבעו כי הוא ישתתף בעימות הבא מול דונלד טראמפ - ב-10 בספטמבר. "האסטרטגיה לא השתנתה כלל לאחר העימות", אמרו בקמפיין ביידן.
ביידן: "לא הייתי רץ שוב אם לא הייתי מאמין שאני יכול לעשות את התפקיד"
(צילום: רויטרס )

"אני יודע, אני לא אדם צעיר - זה המובן מאליו", אמר אמש ביידן בעצרת בצפון קרוליינה, כשמהקהל נשמעו קריאות של "עוד ארבע שנים!". "אני לא הולך בקלות כמו פעם, אני לא מדבר חלק כמו פעם - ואני לא מנהל עימותים כמו פעם", אמר הנשיא - שהפעם נשמע ונראה תקיף במיוחד, בניגוד מוחלט לאופן שבו נראה בעימות. הוא הוסיף: "לא הייתי רץ שוב אם לא הייתי מאמין בכל ליבי ונשמתי שאני יכול לעשות את התפקיד. יותר מדי מונח על כף המאזניים. טראמפ הוא איום אמיתי על האומה. הוא איום על החופש שלנו. איום על הדמוקרטיה שלנו. איום על כל מה שאמריקה מייצגת. אני מתכוון לנצח".
גיבוי לנשיא הגיע מהנשיא לשעבר ברק אובמה, שגם התגייס לסייע לו בחלק מאירועי הקמפיין. "לילות עימות גרועים קורים. תאמינו לי, אני יודע. אבל הבחירות האלה הן בחירה בין מי שנלחם עבור אנשים רגילים כל חייו, לבין מי שאכפת לו רק מעצמו. בין אדם שאומר את האמת, יודע מה נכון ומה לא - וייתן את זה ישירות לעם האמריקני - לבין מי שמשקר לטובתו. ליל אמש לא שינה את זה, וזו הסיבה שכל כך הרבה עומד על כף המאזניים בנובמבר", כתב בחשבון ה-X שלו אובמה, שביידן היה סגנו.
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ביידן בצפון קרוליינה, אתמול. רק 48 מיליון צפו בעימות בשידור ישיר
(צילום: EPA / STAN GILLILAND)
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
(צילום: EPA / STAN GILLILAND)
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיאי ארה"ב לשעבר ברק אובמה וביל קלינטון משתתפים בדיון בהנחיית סטיבן קולבר, מנחה "המופע המאוחרת עם סטיבן קולבר" של CBS במהלך אירוע התרמה לקמפיין ברדיו סיטי מיוזיק הול בניו יורק, ארה"ב, 28 במרץ 2024.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיאי ארה"ב לשעבר ברק אובמה וביל קלינטון משתתפים בדיון בהנחיית סטיבן קולבר, מנחה "המופע המאוחרת עם סטיבן קולבר" של CBS במהלך אירוע התרמה לקמפיין ברדיו סיטי מיוזיק הול בניו יורק, ארה"ב, 28 במרץ 2024.
אובמה לצד הנשיא במרץ האחרון. "בחירה בין מי שנלחם עבור העם - למי שנלחם עבור עצמו"
(צילום: Alex Brandon / AP)
גם הילרי קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר שהפסידה לטראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016, גיבתה את ביידן. "הבחירה בבחירות הללו נותרה פשוטה מאוד: בחירה בין מישהו שאכפת לו ממך - הזכויות שלך, הסיכויים שלך, העתיד שלך - לעומת מישהו שאכפת לו רק מעצמו. אני אצביע ביידן", כתבה קלינטון ברשת X.
קמפיין ביידן, מצידו, הודיע כי גייס ביומיים האחרונים 14 מיליון דולר, בהם שמונה מיליון בשעה שלאחר העימות. קמפיין טראמפ טען כי גייס שמונה מיליון דולר בליל העימות. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, נקודת אור אפשרית אחת עבור ביידן היא מספר הצופים בעימות - לפחות בשידור ישיר: לפי נתונים ראשוניים בארה"ב, רק 48 מיליון אמריקנים צפו - הרבה פחות מ-73 המיליון שצפו בעימות האחרון בין השניים ב-2020.

העימות בקצרה:

  • על ישראל - ביידן אמר ש"הציל את ישראל כשאיראן תקפה", טראמפ האשים אותו שלא תמך מספיק: "איתי חמאס לעולם לא היה פולש, הפכת לפלסטיני רע וחלש".
  • ביידן הודה בעיכוב משלוחי פצצות לישראל, טראמפ נשאל אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית והתחמק: "אצטרך לראות".
  • על הכלכלה - ביידן טען שבתקופת קודמו "הכלכלה קרסה", טראמפ השיב ש"הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה", וביידן עקץ: "רק אתה חושב ככה".
  • על המהגרים - טראמפ האשים ש"צעירות רבות נרצחו על ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס", ביידן השיב שמספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז שעזב.
  • טראמפ סירב שוב ושוב להתחייב חד-משמעית שיקבל את תוצאות הבחירות, ביידן הטיח בו: "אתה בכיין".
  • השניים לא לחצו ידיים עם תחילת העימות, ביידן נשמע לפרקים מגומגם, דיבר לאט והרבה להשתעל ולכחכח.
הדמוקרטים הביעו אכזבה עמוקה מההופעה של ביידן אחרי שנראה עייף, מבולבל וחלש לפרקים ארוכים במהלכו - ובעיקר בתחילתו. ביידן הרבה לכחכח ולהשתעל בדקות הראשונות, והופיע לעימות עם קול צרוד. לעיתים רבות שטף הדיבור שלו נעצר, והוא נראה כמי שנאבק במחשבותיו כדי לסיים את דבריו.
למרות הניסיון מצד ביידן ותומכיו להרגיע את החשש העמוק בקרב הדמוקרטים מיכולתו לנצח - חשש שהגיע אתמול לרמת פאניקה של ממש - הקריאות לביידן לפנות את הדרך עבור מועמד אחר לנשיאות נמשכות להישמע בפומבי ובאופן חסר תקדים בשלב זה של המרוץ. העיתון "ניו יורק טיימס", שמזוהה עם האגף הליברלי בארה"ב, הצטרף הלילה לקריאות הללו ופרסם מאמר מערכת שבו קרא לביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות.
9 צפייה בגלריה
שלטי החוצות סביב בניין מערכת בניו יורק טיימס שפרסם ארגון CAMERA לגינוי אופן סיקור תלישת כרזות החטופים
שלטי החוצות סביב בניין מערכת בניו יורק טיימס שפרסם ארגון CAMERA לגינוי אופן סיקור תלישת כרזות החטופים
מטה "ניו יורק טיימס". הקריאות לביידן לפרוש לא פוסקות
"כדי לשרת את ארצו, הנשיא ביידן צריך לפרוש מהמרוץ", נכתב בכותרת. במאמר כתבו עורכי העיתון: "הנשיא נראה כמו צל של משרת ציבור דגול. הוא התקשה להסביר מה הוא ישיג בקדנציה שנייה, ולהגיב לפרובוקציות של טראמפ. הוא התקשה להעמיד את טראמפ באחריות לשקרים שלו, לכישלונותיו ולתוכניות המפחידות שלו. יותר מפעם אחת, הוא התקשה להגיע לסוף המשפט. השירות הציבורי הגדול ביותר שביידן יכול לעשות כעת הוא להכריז שהוא לא יתמודד בבחירות לנשיאות".
עורכי "ניו יורק טיימס" מזהירים כי התעקשותו של ביידן לרוץ לכהונה שנייה מהווה "הימור חסר אחריות", וכותבים כי ישנם מנהיגים דמוקרטים אחרים - שיהוו אלטרנטיבה "משכנעת ואנרגטית" לטראמפ. "אין שום סיבה שהמפלגה הדמוקרטית תסכן את היציבות והביטחון של המדינה בכך שתאלץ את הבוחרים לבחור בין החסרונות של טראמפ לבין אלה של ביידן. זה הימור גדול מדי לקוות שהאמריקנים יתעלמו מהגיל והחולשה של ביידן שהם רואים במו עיניהם", נכתב עוד ב"טיימס", שהבהיר כי עדיין יתמוך בביידן "באופן חד משמעי" אם יחליט בכל זאת להתמודד מול טראמפ.
בקמפיין ביידן מיהרו הלילה להגיב למאמר המערכת של העיתון. "הצהרת התמיכה הקודמת במאמר המערכת של 'ניו יורק טיימס' התבררה כמוצלחת למדי עבור ביידן", עקץ ראש הקמפיין סדריק ריצ'מונד - כשכוונתו למאמר שבו עורכי העיתון תמכו בפריימריז הדמוקרטיים ב-2020 בסנאטוריות אליזבת וורן ואיימי קלובושר במרוץ אז לנשיאות, במקום בביידן. שתיהן לא זכו אפילו במדינה אחת במהלך אותם פריימריז.

טראמפ: ביידן לא-כשיר, ולא בגלל הגיל

אבל מאמר המערכת הלילה הוא עדות נוספת לשינוי הדרמטי שחולל העימות, ובמסגרתו התפרץ אל מעל לפני השטח החשש שהיה נוכח עוד לפני כן מיכולתו של ביידן להנהיג את ארה"ב עוד ארבע שנים. המאמר מצטרף לטור שכתב אתמול, מיד לאחר העימות, הפרשן הבכיר של העיתון תומאס פרידמן. "ביידן הוא חבר שלי. הוא חייב לפרוש", כתב פרידמן. "צפיתי בעימות לבד במלון בליסבון, וזה גרם לי לבכות. אני לא יכול לזכור אירוע יותר שובר לב בקמפיין נשיאותי אמריקני בחיי - בעיקר בגלל מה שנחשף בו: ביידן, חבר טוב ונשיא טוב, לא יכול לרוץ שוב לנשיאות. ודונלד טראמפ, אדם זדוני ונשיא קטנוני, לא למד דבר ולא שכח דבר".
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ בעצרת אחרי העימות. "שומר הפך לפלסטיני, ביידן לא יפרוש"
(צילום: REUTERS / Brendan McDermid)
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: Jim WATSON / AFP)
המבוכה הגדולה ביותר של ביידן הייתה כנראה בתשובה שנגעה למדיקר – ביטוח הבריאות הפופולרי שהנשיא הודיע לאחרונה על תוכנית לחיזוקו באמצעות הפחתת מחירי התרופות והטלת מס על בעלי הכנסה גבוהה. ביידן קפא, ואמר בבלבול כי הוא "ניצח את מדיקר" (במקום את הקורונה). טראמפ הגיב לכך: "הוא באמת ניצח את מדיקר. הוא הרג אותה". לפי סקר CNN שפורסם שעה קלה אחרי העימות, לדאגה הגדולה במפלגה הדמוקרטית יש סיבה טובה: 67% מהצופים בעלי זכות הבחירה הרשומים סברו שטראמפ ניצח בעימות, ורק 33% סברו שביידן.
בקמפיין של הנשיא לשעבר טראמפ היו מרוצים מההופעה הכושלת של ביידן. הקמפיין פרסם סרטון עם המעידות המרכזיות של הנשיא, והדוברת של הקמפיין, קרלויין ליוויט, טענה כי "בלילה האחרון העולם ראה מי הוא. הוא לא כשיר לשרת".
טראמפ הגיע אתמול לעצרת בווירג'יניה, ונראה מעודד. אף שאחד מתומכיו הביע חשש מחוץ לעצרת מפני אפשרות שביידן יוחלף ב"מישהו תחרותי יותר", הנשיא לשעבר אמר שהוא לא מאמין שזה יקרה. "הרבה אומרים שאחרי ההופעה של אתמול בלילה ג'ו ביידן הולך לפרוש. אני לא מאמין באמת", אמר טראמפ.
הנשיא לשעבר, שצעיר מביידן בשלוש שנים בלבד, טען כי הבעיה עם ביידן אינה בהכרח גילו - אלא באי-כשירותו לכאורה בהנהגת ארה"ב אל מול שלל האיומים בעולם. "השאלה שכל בוחר צריך לשאול את עצמו היום היא לא האם ג'ו ביידן יכול לשרוד הופעה של 90 דקות במהלך עימות, אלא האם אמריקה יכולה לשרוד ארבע שנים נוספות עם ג'ו ביידן המושחת בבית הלבן", תקף טראמפ.
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
זה לא הגיל, הוא טוען. טראמפ
(צילום: Anna Moneymaker / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: Jim WATSON / AFP)
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: Jim WATSON / AFP)
"למעשה, אני לא בטוח האם אנחנו יכולים בכלל לשרוד עוד חמישה חודשים", הוא הוסיף - והזהיר כי ארה"ב קרובה כיום יותר מתמיד ל"מלחמת עולם שלישית" וכי ביידן "לחלוטין חסר יכולת": "הוא מתמודד מול הנשיא פוטין והנשיא שי מסין וקים ג'ונג און מצפון קוריאה. הוא מתמודד מול אנשים שהם בשיא כוחם, והוא אף פעם לא היה לא בשיא שלו, הוא לא היה טוב, אבל עכשיו הוא ממש לא", טען טראמפ.
אחרי שכינה את ביידן בעימות "פלסטיני רע וחלש", את העצרת בווירג'יניה ניצל גם כדי לתקוף את הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הרוב בסנאט. "שומר הפך לפלסטיני. מזל טוב. הוא היה מאוד נאמן לישראל ולעם היהודי, הוא יהודי בעצמו - אבל הוא הפך לפלסטיני", אמר.

הצביעה לביידן, אחרי טראמפ: "אני מיואשת"

אחרי העימות, שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס 13 אמריקנים שאמרו שעד לפני העימות - לא החליטו למי יצביעו. 10 מהם אמרו שהופעתו של ביידן הייתה חלשה, מבולבלת, מביכה - ואף קשה לצפייה. תשעה מהם סיפרו שהם נוטים להצביע לטראמפ, כי הם לא מאמינים שביידן יכול לבצע את חובותיו כנשיא. שלושה כבר סיפרו שהחליטו להצביע לטראמפ ב-5 בנובמבר.
גינה גנון (65), גמלאית ממדינת ג'ורג'יה, סיפרה שהצביעה לטראמפ ב-2016. ב-2020 החליטה להצביע לנשיא ביידן. "הוא נראה חלש מאוד, ומבולבל - מההתחלה. זה מדאיג אותי. האויבים שלנו רואים את ביידן בצורה הזו. אני בהלם ומיואשת", אמרה. "אני שונאת לראות את הנשיא שלנו מתנהג בצורה הזו בטלוויזיה - ומול כל העולם". לדבריה, אין עוררין למי תצביע עכשיו: "לחלוטין, לדונלד טראמפ".
(צילום: CNN)

מרדית' מרשל, תושבת לוס אנג'לס, סיפרה שהעימות הותיר אותה בהלם. ב-2020 היא הצביעה לביידן, אבל עכשיו נוטה להצביע לטראמפ - בגלל "חוסר חדות מנטלית", כלשונה. "אם הבחירה שלי, חס וחלילה, עומדת על סמך העימות הזה - הייתי מצביעה לשקרן ומורשע על פני אדם שלא נראה שם מבחינה מנטלית", אמרה.
לפי סקר שנערך על ידי סוכנות הידיעות רויטרס יחד עם מכון איפסוס, כ-20% מהבוחרים שלא החליטו למי יצביעו - נוטים לא להצביע כלל, או להצביע למתמודד אחר שאינו טראמפ או ביידן. חלקם דווקא נשמעו מעודדים וסיפרו שהחליטו להצביע לביידן.
אשלי אלטום, תושבת דרום קרוליינה, התלבטה אם להצביע לביידן או למועמד אחר. עכשיו, היא נוטה להצביע לביידן - שתשובותיו היו מספקות בעיניה, מאחר שהשיב להן ישירות, בניגוד לטראמפ. "ראיתי שביידן שגה קצת, אבל אני מופתעת שאנשים לא עושים את זה יותר במצבים כאלה", אמרה. "אני חושבת שכל אחד שיכול לעמוד שם ולדבר ברהיטות - זה מרשים מלכתחילה".
סקוט הרינטגון, סוחר דגים ממסצ'וסטס, הגדיר את העימות "אסון לדמוקרטים", אחרי שצפה בו. "בעיקרון לא החלטתי, אבל קיוויתי שביידן יהיה טוב מספיק כדי שאצביע לו. אני לא אוהב את טראמפ בכלל. הייתי מודאג שביידן יוכיח שהוא לא מתאים לתפקיד - אבל הוא היה גרוע יותר ממה שחששתי. אני פשוט לא אצביע", אמר.
פורסם לראשונה: 22:17, 28.06.24