גוטליב בוועדת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת )

ועדת הכנסת, בראשות יו"ר הקואליציה אופיר כץ (הליכוד), התכנסה הבוקר (ראשון) כדי לדון בשינוי מועד בחירת נציגי הכנסת בוועדות לבחירת נושאי משרות שיפוטיות - אבל המוקד עבר מהר מאוד לדברי חברת הכנסת טלי גוטליב, חברת מפלגתו של כץ, שלא חזרה בה מהתבטאותה הלילה על כך שנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אשמה בפיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים ביום שישי. צפו בהשתלחות של גוטליב, ובמהומה בוועדה.
"נשיאת בית המשפט העליון, שאמורה להיות נקייה מכל שיקול פוליטי, חיללה את מוסד הנשיאות, חרחרה ריב ומדון בעם, תוך פילוג בלתי נסבל. כשאנחנו בתוך עצמנו מפולגים, האויב מזנב בנו. כל מי שהוביל לזינוב הזה, אשם בפיגועים. נשיאת העליון אשמה בכל מה שהיא גרמה לעם הזה", הטיחה גוטליב.
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
"חיות חרחרה ריב ומדון". גוטליב
(צילום: יואב דודקביץ' )
חברי הכנסת שנכחו בוועדה תקפו את גוטליב, והדיון הפך סוער. "אפילו ראש הממשלה מתבייש בך", אמרו לה חברי הכנסת מהמחנה הממלכתי זאב אלקין ומתן כהנא, לאחר שנתניהו גינה את דבריה. חברת הכנסת שרון ניר (ישראל ביתנו) ביקשה מגוטליב לחזור בה מיד. גם יו"ר הוועדה ח"כ כץ ביקר את גוטליב ואמר לה כי הנשיאה לא אשמה בפיגוע.
גם מהיועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק תקפה את דבריה. היא קראה לחברי הכנסת לקחת אחריות על דבריהם והתבטאה באופן ביקורתי וחריג נגד גוטליב: "קשה לי מאוד, כיועצת משפטית של הבית הזה, עם האמירות הקשות שנאמרות ביחס לרשות השופטת ולעומדת בראשה, נשיאת בית המשפט העליון. כמי שמייצגת אתכם גם בפני הרשות השופטת וגם בפני משרדי ממשלה, כדי לשמור על החסינות שלכם, על חופש הביטוי הרחב שיש לכם כדי לעשות את התפקיד שלכם, ואת החובה שלכם לפקח באופן פרלמנטרי על הגופים השונים - אני חושבת שאין מקום לשיח הזה בבית הזה. השיח הזה מוגזם וראוי להחליף אותו בכיבוד רשויות הדדי".
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
"מייצגת את חברי הכנסת מול הרשות השופטת ומול משרדי הממשלה". עו"ד אפיק
(צילום: רפי קוץ)
חברי כנסת ביקרו את גוטליב גם בדיון מוקדם יותר בוועדת החוקה. ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר כי "המתקפה של הקואליציה מפלגת את העם. לאן הגענו שחברת כנסת מהקואליציה מאשימה את הנשיאה בפיגוע? אתם ירדתם מהפסים, זו קואליציה מופרעת שאיבדה את כל הבלמים. מול קואליציה כזאת נלחמים בכל הכוחות - אני קורא לאזרחים להשבית את המשק ולהגיע למחאה מול הכנסת מחר".
חברת מפלגתו של בליאק, קארין אלהרר, אמרה כי "כל פעם, ההרגשה היא שהגענו לתחתית, אבל יש עוד ציוץ ועוד אמירה, ורואים שיש עוד לאן לרדת. כשצייצו ציוץ חסר משמעות נגד ראש הממשלה, הוא כינס מסיבת עיתונאים, אבל כשחברת קואליציה אומרת דברי בלע כנגד נשיאת בית המשפט העליון, באיזה מקום מקביל זה נראה למישהו הולם להתבטא בצורה כזו? כל מי שלא מסכים איתכם - הוא נגדכם? לאן נגיע?".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה
"המחבל אשם בפיגוע - ולא אף אחד אחר". נתניהו
(צילום: EPA)
ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את ההאשמות נגד חיות, ומסר בתגובה להן: "מי שאשם בפיגוע הוא המחבל הפלסטיני ולא אף אחד אחר". גוטליב כתבה הלילה בחשבון הטוויטר שלה כי היא מאשימה את חיות בפיגוע, וגם "בתחושת הכאוס בעם ישראל". לדבריה, חיות "הפחידה מפני ממשלת ימין. לא מפני הרפורמה. אז מה אם יהיה כאן כאוס, אז מה אם אויבינו יזנבו בנו כי יזהו חולשה בקירבנו?". גוטליב סירבה לחזור בה מדבריה גם בריאיון ל-ynet radio הבוקר. חבר הממשלה, שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית), סירב לגנות את דבריה, כשאמר כי "לבית המשפט יש בהחלט אשם תורם. היא לא האשמה המרכזית, אבל יש לה אשם תורם".

בתום הדיון הסוער, הוועדה אישרה הארכה של שלושה חודשים לבחירת נציגי הכנסת בוועדות הבחירה והמינוי. המועד האחרון לבחירת הנציגים יהיה ב-15 ביוני, שבעה חודשים ממועד תחילת כהונת הכנסת. יו"ר הוועדה כץ קישר בין הדחייה לבין המהפכה המשפטית, ואמר כי "הרפורמה שוועדת החוקה עובדת עליה בימים אלו חשובה והכרחית להשבת הדמוקרטיה לישראל ולהשבת האיזון בין שלוש הרשויות. קיבלנו מנדט ברור מהציבור לבצע את השינויים האלו. בניגוד לזעקות השווא וההיסטריה, אני מאמין שהרפורמה הזו תהיה טובה לישראל, ואת ההשפעות שלה יחוו האזרחים הקטנים שמתייאשים פעם אחר פעם מהתמודדות מול מערכת המשפט".