דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הבהיר הערב (שישי), לאחר ניסיון החיסול של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בדאחייה שבביירות, כי "נכון לשעה זו, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף", אך שורה של יישובים ברחבי הצפון, שם קיימות כבר מתחילת השבוע מגבלות רבות, מיהרו להנחות את תושביהם לשהות סמוך למרחבים מוגנים.
1 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף
(צילום: פיקוד העורף)
כך למשל, ביישובים באזור צפת, מירון ורמת הגולן הונחו לצמצם תנועה במרחב, להימנע מהתקהלויות ולשהות סמוך למרחב מוגן. גם בנהריה הפיצו הודעה לתושבי העיר, וקראו להם "לגלות ערנות ולפעול על פי ההנחיות במידת הצורך".
לאור התפתחות האירועים, פירט מסביר פיקוד העורף תת-אלוף (במיל') צביקי טסלר בשיחה עם ynet את מצב ההנחיות. "כרגע לא שנינו אף הנחיה, במקומות שאין הגבלות אין צורך לשנות משהו בשגרה המתוכננת", הדגיש תא"ל טסלר. "אנחנו מקיימים הערכות מצב כל רגע, ונעדכן בכל הפלטפורמות ככל שיהיו שינויים. ברמה הפרטית זה זמן טוב לרענן את הפעולות שאנחנו עושים כאשר אנחנו שומעים התרעה. בכל רגע יכולה להיות התרעה, וזה גם קרה במהלך השבוע באזור מרכז הארץ".
הדגשים של תא"ל טסלר:
  • לא משנה מה סוג האיום, טיל או רקטה, והכיוון שממנו הוא מגיע, איראן או תימן – הפעולות הן בדיוק אותן פעולות של התגוננות, ובכך כל אחד ישפר את השמירה שלו ושל המשפחה שלו. אותן פעולות בדיוק והכול בהישג יד. רק להתייחס ברצינות ובקור רוח.
  • הזמן הוא ממד קריטי, חייב לדעת מה הזמן העומד לרשותך בהישמע התרעה כדי להיכנס למרחב מוגן. התרעה זה מפחיד ומלחיץ, אבל מיד צריך לתת לקור רוח להשתלט עלינו, ללכת ולא לרוץ, ולהכיר את המרחב המוגן שלנו. ממ"ד או מקלט תיקני זה מצוין, אבל אם אין לנו מקום מוגן כזה לבחור ב"מקום טוב באמצע", מקום מרכזי במבנה, שיש כמה שיותר קירות ביננו לבין האיום.
  • בעת נסיעה אם הישמע האזעקה יש לעצור בזהירות בצד הדרך ולא להיות ליד אף מיכל דלק וחלונות זכוכית. אם יש מבנה לרוץ אליו זה נהדר. אבל גם בשטח פתוח לשכב להניח את הידיים על הראש.
  • יש לחכות במיגון עשר דקות כדי לשמור על עצמנו.
זירת התקיפה בדאחייה

תא"ל טסלר הוסיף כי לכל שאלה פרטנית אפשר להתקשר למוקד 104 של פיקוד העורף, ומיד יהיה שפע של מידע. למשל, הוסיף, ניתן לשאול "אם אין לי ממ"ד מה האזור הכי נכון לי, או איך לתווך את האירוע והמצב לילדים שחשופים להכול ואין מה להסתיר מהם". לדבריו, "יש לשתף אותם ולתת להם תפקידים, שירגישו שהם תורמים משהו, ובכך יתרמו לחוסן של המשפחה כולה. האזעקה היא 'פיה' שנותנת התרעה מוקדמת של 'עכשיו תפעל בהגיון ובקור רוח'.
בנוגע להנחיות לתושבי הצפון, אמר: "יש מגבלות בצפון מקו חיפה צפונה. העמקים צפונה. הנחיות שמגבילות עבודה ולימודים, שהיום זה לא רלוונטי. התקהלויות עד עשרה בשטח פתוח, בתוך מבנה עד 100 אנשים. ההגבלות חלות מיום ראשון עד מוצ"ש, ואנחנו כל הזמן מקיימים הערכות מצב. פיקוד צפון נותן לתושבים עדכונים ספציפיים מאוד ישירים".
על בצפי לימים הקרובים הדגיש כי "יש כל הזמן הערכת מצב ונעדכן מיד כשזה ישתנה. תוקף ההנחיות לאזור הצפון זה 24 שעות". בנוגע לעדכון שומרי שבת, הוסיף: "אני בעצמי שומר שבת. אני ברגיל לא צורך תקשורת בשבת, ולכן ראוי למשוך בשרוול של שומר השבת - ולהגיד לו שאין שינוי הנחיות אך יש העלאת דריכות". לדבריו, "אני ממליץ להסתובב עם הסלולרי בדרך לבית כנסת כדי לקבל התרעה ולהציל חיים, זה חשוב. זה באישור של רבנים. זו כמובן החלטה של כל אחד. איננה הנחייה של פיקוד העורף".