דמוקרטיה, והחבאת אמל"ח: כבר כמעט שמונה חודשים שלוחמי צה"ל המתמרנים ברצועת עזה מוצאים פעם אחר פעם במתחמים של סוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים אונר"א ממצאים שמעידים על פעילות טרור במקום. בעולם נראה שכבר התחילו לשכוח מהתיעודים המטרידים, חלק מהמדינות חזרו לממן את הארגון שכמה מעובדיו אף לקחו חלק בטבח 7 באוקטובר - וגם דובר אונר"א עדנאן אבו חסנה מתעקש: "ישראל חייבת לדעת שאם אנחנו לא נהיה בעזה יהיה מישהו אחר, גורמים קיצוניים יותר וקשים מאוד".
הוא טוען כי הגוף שהוא מייצג הוא "הדבר המתון היחיד" בעזה. לטענתו, במתקנים של הסוכנות, שבחלקם נמצאו משגרי רקטות, מנהרות ששימשו את בכירי חמאס, אמל"ח רב מתנהלת "עבודה נייטרלית", כלשונו. בבתי הספר של אונר"א, שמהם ניסו מחבלים לפגוע בחיילים, הוא טוען שמלמדים את הילדים העזתים על "דמוקרטיה, זכויות אדם ודו-קיום". "זה מה שאנחנו מלמדים", טען בראיון ל-ynet.
דובר אונר"א בראיון ל-ynet
(צילום: עידו ארז, ליאור שרון)

1 צפייה בגלריה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
"מלמדים על דמוקרטיה וזכויות אדם". בית ספר של אונר"א, ארכיון
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
נראה שבישראל לא ממש משתכנעים מהדברים של אבו חסנה, ולאחר כמעט שמונה חודשים מ-7 באוקטובר, שבמהלכם כאמור נחשפה מעורבות סוכנות הסעד של האו"ם ואנשיה בטרור, עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק שלפיה מדינת ישראל תכריז על אונר"א כ"ארגון טרור". ההצעה של חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו עברה ברוב של 42 תומכים ו-6 מתנגדים - ומשמעותה היא שחוק המאבק בטרור יחול על אונר"א.
כלומר, כל הקשרים והיחסים של מדינת ישראל ואזרחיה עם הסוכנות יפסקו לאלתר, הנכסים של הארגון בשטחי המדינה ייסגרו ויחולו הוראות העונשין המצויות בחוק המחמירות על ארגוני טרור.
לפני כחודש צוות הבדיקה של האו"ם, שמונה לחקור את הטענות נגד עובדי אונר"א שהיו מעורבים בטבח 7 באוקטובר, סגר את התיקים נגד חמישה מהם (מתוך 19 בסך הכול), בין היתר בטענה שישראל לא סיפקה "מספיק ראיות" התומכות במעורבותם. ישראל, מנגד, טוענת ששיתפה פעולה באופן מלא עם האו"ם. במסגרת הבדיקה, צוות מטעם האו"ם יבקר שוב בישראל במאי כדי לבחון את ההאשמות.
במקביל לבדיקת 12 העובדים שלגביהם ישראל העבירה מידע והאשימה באופן מפורש בינואר השנה, האו"ם פתח בחקירה של שבעה עובדים נוספים של אונר"א. לפי הודעה שפרסם האו"ם, מטעם המשרד לבקרת פנים של האו"ם (OIOS), "בחודשים מרץ ואפריל התקבל מידע לגבי שבעה עובדים נוספים של אונר"א".
בסך הכול, האו"ם פתח בחקירה של 19 מעובדיו בגין הטענות למעורבות במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, ו-12 העובדים שהואשמו על ידי ישראל בינואר - פוטרו, ובהמשך התברר כי חלקם נהרגו במהלך המלחמה. עם זאת, בהודעת העדכון של האו"ם נמסר כי החקירה בעניינם של ארבעה מתוך ה-12 "נסגרה" או "הופסקה", וחקירה נגד אחד מהשבעה הנוספים הופסקה גם היא; כך שבפועל, נמשכת חקירתם של 14 עובדי הסוכנות. בהודעת האו"ם לא צוינו שמותיהם של העובדים שחקירתם נמשכת או של אלו שהחקירה בעניינם הסתיימה.