1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
השר המיועד סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית והמיועד לשר האוצר ושר נוסף במשרד הביטחון בממשלה החדשה, פרסם היום (רביעי) בצעד חריג מאמר ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני שנועד להפיג את החששות בארה"ב ובקהילה הבינלאומית ממנו וממפלגתו.
תחת הכותרת "אג'נדה חדשה לישראל", התייחס סמוטריץ' למתקפות נגדו מכיוון כלי התקשורת בארה"ב וכתב: "מאז ניצחונו של הגוש המסורתי בבחירות בישראל, הושמצתי בדמוניזציה על-ידי תקשורת המיינסטרים בארה"ב במה שנראה כמו קמפיין מתוזמר של אי-אמת. התקשורת האמריקנית ביקרה ו'השמידה אותי ואת הגוש המסורתי שאליו אני שייך' מאז הצלחתנו בבחירות.
"אומרים שאני ימני קיצוני ושהגוש שלנו יביא ל'מדינת הלכה' שבה ההלכה היהודית שולטת. במציאות, אנו מבקשים לחזק את חירויותיו של כל אזרח ואת המוסדות הדמוקרטיים של המדינה, ולהביא את ישראל להתאמה קרובה יותר למודל האמריקני הליברלי. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית וכך תישאר".

"להתאים את ישראל למודל הדמוקרטי האמריקני"

סמוטריץ' ציין עוד כי "המטרה שלנו היא להגביר את החופש והדמוקרטיה במדינת ישראל. למעשה, אנו מבקשים להתאים את המדינה שלנו בצורה קרובה יותר למודל הדמוקרטי האמריקני". על תכנון מדיניותו כשר האוצר, כתב סמוטריץ' כי ינקוט מדיניות שוק חופשית רחבה. בין השאר מפרט סמוטריץ' את תכנונו להילחם בקרטלים, ליישם רפורמות רגולטוריות ולצמצם בירוקרטיה בעסקים קטנים.
בנוגע לענייני דת ומדינה, ציין יו"ר הציונות הדתית כי "הממשלה החדשה לעולם לא תבקש לכפות על אדם דבר הנוגד את אמונתו. אנו מבקשים רק להגביר את החופש של דתיים להשתתף במרחב הציבורי בהתאם לאמונתם, ללא כפייה על חילונים. אנחנו גם נפעל להבטיח שמאמינים דתיים לא ייענשו על ידי הממשלה על כך שהם מקיימים את אמונתם.
"זה לא שונה מהזכויות שבית המשפט העליון של ארה"ב אישר לאחרונה בהחלטת Masterpiece Cakeshop (פסק דין בבית המשפט העליון שבמסגרתו פסק שבעל מאפיה שסירב לאפות עוגה לחתונתם של זוג להט"ב יכול היה לסרב לאפות להם את העוגה בגלל אמונתו. א"א). בניגוד לדיווחים מסוימים, אנו מבקשים להגן על כל האזרחים מפני כפייה שתפר את מצפונם - לא יותר מזה".
סמוטריץ' התייחס גם להתיישבות ביהודה ושומרון ולצורך בשינוי המצב הנוכחי: "הצבא צריך להתעסק בביטחון, בלחימה בטרור הערבי ובהגנה על מדינת ישראל. החיים האזרחיים, יהודים וערבים כאחד, צריכים להיות מנוהלים על-ידי מערכת אזרחית המסוגלת לספק שירות יעיל ולהגן על זכויות הפרט".
על תפקידו כשר נוסף במשרד הביטחון כתב סמוטריץ': "הרפורמה שאנחנו מתכוונים לבצע מכוונת לפיתוח התשתיות, התעסוקה והכלכלה של האזור לטובת כלל האוכלוסיות המתגוררות בו. זה לא כרוך בשינוי המעמד הפוליטי או המשפטי של האזור. אם הרשות הפלסטינית תחליט להקדיש חלק מזמנה וממרצה לרווחת אזרחיה במקום לעשות דמוניזציה של יהודים ולממן רצח ישראלים, היא תמצא בי שותף מלא למאמץ הזה".
החוק אושר סופית: דרעי יוכל לכהן כשר למרות הרשעה בפלילים, סמוטריץ' יוכל להיות שר נוסף במשרד הביטחון
(צילום: ערוץ כנסת)

על השינוי במערכת המשפט של ישראל, כתב סמוטריץ': "המדינה זקוקה לרפורמה דחופה על מנת להחזיר את האיזונים הדמוקרטיים ואת אמון הציבור במערכת המשפט. שיפוטיות מוגזמת יצרה אי ודאות משפטית וכלכלית וסמכות חסרת דין וחשבון. הדגש שלנו על רפורמה משפטית הוא אך ורק לקרב את ישראל למודל האמריקני.
"אנו מבקשים למנות שופטים בישראל בתהליך דומה לזה האמריקני, להגדיר את היקף סמכותו ויחסו של התובע הכללי לנציגים הנבחרים באופן דומה לזה של ארה"ב, לפתח מנגנוני פיקוח יעילים לאכיפת החוק כדי להבטיח שהם מגנים על זכויות יסוד ולהחזיר את סמכותה של הכנסת להגדיר את ערכי היסוד של המדינה וחוקתה המתגבשת".
לסיום מאמרו, ציין סמוטריץ' כי כל האמריקנים, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, "צריכים להשיל את דעותיהם הקדומות ולהתאחד בתמיכה בתחייתם של ערכים אלו במולדת היהודית".