ראשי האופוזיציה מביעים תמיכה מסויגת ב"מתווה העם", נתניהו: "חד-צדדי"
(צילום: רועי עידן)

קנצלר גרמניה תמך בהצעת הפשרה בנוכחות נתניהו, גם בבית הלבן עודדו את ההצעה של נשיא המדינה יצחק הרצוג - אך בישראל מתעקשים להערים עליו קשיים, גם ביממה שאחרי הצגת "מתווה העם". בזמן שאולף שולץ עמד לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים המשותפת של השניים בברלין, ניכר היה שהנושא הכמעט יחיד שעל סדר היום - אפילו מבחינת העיתונאים הגרמנים - הוא המהפכה המשפטית והכאוס שהיא הביאה איתה לישראל.
שולץ מצידו נקט בעמדה ברורה, הוא הודה בדאגה שקיימת בגרמניה מהמצב בישראל ומהחלשה אפשרית של מערכת המשפט שלה - ואף ייעץ לנתניהו "לשקול מחדש" את המתווה שהציג הרצוג שלשום (רביעי). נתניהו ניסה להרגיע את קנצלר גרמניה והבטיח בפניו כי "ישראל תישאר דמוקרטיה ליברלית", אך ספק אם דברי רה"מ שכנעו אותו.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"תומכים במאמץ המתמשך של הרצוג". הנשיא מקבל "חיבוק" מארה"ב
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם קנצלר גרמניה אולף שולץ  בברלין
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם קנצלר גרמניה אולף שולץ  בברלין
וגם מגרמניה
(צילום: AFP)
מסיבת העיתונאים המתוחה של שולץ ונתניהו בברלין
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

5 צפייה בגלריה
כתבה באקונומיסט על נתניהו
כתבה באקונומיסט על נתניהו
"ביבי ישבור את ישראל?". השער של האקונומיסט, אתמול
גם לאחר פרידתו מנתניהו, שסיים אמש את ביקורו הקצר בברלין, שולץ בחר לשתף בטוויטר תמונה של השניים ואליה הוסיף ציוץ: "אנו עוקבים בדאגה רבה אחר הדיון על הרפורמה המשפטית בישראל. מערכת משפט עצמאית היא חלק מהדמוקרטיה. המאמץ להשגת קונצנזוס רחב בנושא הוא חשוב". לאחר דבריו הנחרצים של קנצלר גרמניה, גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הבהיר כי ארה"ב "תומכת במאמץ המתמשך של הנשיא הרצוג לחפש פתרון שעולה בקנה אחד עם הערכים הדמוקרטיים". הוא ציין כי גם הדמוקרטיה בארה"ב וגם זו שבישראל מטפחת את עצמאות מערכת המשפט.
מנגד, נתניהו, שנחת במהלך הלילה בישראל, התייחס בביטול לאזהרות המערב, שלא נשמעו אתמול בפעם הראשונה - ואפילו לא נשמעו בפעם הראשונה מכיוונן של גרמניה וארה"ב. כזכור, גם שרת החוץ אנאלנה ברבוק אמרה למקבילה אלי כהן בחודש שעבר כי לא תכחיש "שבעולם מודאגים מחלק מתוכניות החקיקה בישראל". בתדרוך לכתבים לקראת סיום ביקורו התייחס נתניהו בזלזול לתוכניתו של הנשיא ואמר: "זה לא מתווה העם ואני לא בטוח שזה מתווה חצי העם".
עם זאת, הוא רמז לריכוך הרפורמה, הודה שהוא קשוב למחאות ברחבי הארץ ואמר כי הוא "אי אפשר להתעלם ממה שקורה בעם". על מתווה הרצוג אמר בתדרוך כי הוא "חד-צדדי לגמרי". "איך אנחנו יודעים את זה? כי צד אחד מקבל את זה וצד שני לא. זו הזדמנות שהוחמצה", אמר. עם זאת, נתניהו ציין כי "אני עדיין מקווה לדבר ולהידבר עם כל מי שרוצה להגיע לפתרון מוסכם ואחראי".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
טוענים ל"מתווה חד-צדדי". ראשי הקואליציה
(צילום: אלכס קולומויסקיף שאול גולן, עמית שאבי, הדר יואביאן, נועם מושקוביץ' דוברות הכנמסת )
5 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
תמיכה מסויגת בלבד. ראשי האופוזיציה
(צילום: מוטי קמחי)
על אף הדברים האלה, גורם מדיני בכיר בפמליית ראש הממשלה לברלין הודה כי אכן יש חשש בעולם מפעולות הממשלה: "יש חשש שישראל תהפוך למדינת הלכה ותתנכל להומואים. זה אבסורד".
נתניהו כמובן לא היה הראשון לשלול את "מתווה העם" של הרצוג, שכן 7 דקות בלבד לאחר נאומו שלשום ראשי הקואליציה הודיעו כי הוא לא מקובל עליהם. "זה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים", אמרו.
אמש מי שבחר להתייצב ולהשמיע קול שתומך במתווה הרצוג הם ראשי האופוזיציה, אלא שגם הם דיברו בכמה קולות. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מיהר להודיע כבר שלשום כי מפלגתו תתמוך בהצעת הפשרה של הנשיא, ואתמול הצטרף אליו ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שאמר כי אמנם המתווה "לא מושלם", אך הוא "פשרה הוגנת".
בהצהרה משותפת עם גנץ, אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי ומנסור עבאס, הוא גם תקף את הקואליציה ואמר כי "לממשלה לקח שלשום דקות להודיע שהיא דוחה את המתווה. הם אפילו לא טרחו ללמוד אותו. כדרכם, אמרו לנשיא שגם הוא יכול ללכת לעזאזל. אנחנו מקבלים את מתווה הנשיא מפני שבמלחמת אחים יהיו רק מפסידים".
הרצוג מציג את "מתווה העם"
(צילום: לע"מ)

ליברמן הודה גם הוא להרצוג, והביע צער על כך שהמתווה שלו נדחה על הסף. "היום ברור שהמנוע העיקרי לכל החקיקה המטורללת הזו, הגורם הנוקשה ביותר, הקיצוני ביותר שלא מוכן לשום פשרה הן מפלגות ש"ס ויהדות התורה", האשים. "ההתנהלות הכוחנית והדורסנות שלהן בכנסת מובילה לפגיעה במדינת ישראל, בצה"ל וביהדות. לכן, המסקנה שלי היא ברורה - אם לא נפריד בין דת למדינה - לא תהיה לנו מדינה. בסוף התהליך מדינת ישראל חייבת להיות מדינה עם חוקה, בית משפט לחוקה ועם הפרדה מוחלטת בין דת למדינה".
עבאס אמר כי המתווה של הרצוג הוא הזדמנות להסכמות ולדיון על כללי המשחק הדמוקרטיים. "אין ספק שהדמוקרטיה בישראל חשובה לנו במיוחד כבני מיעוטים", אמר. "הרפורמה שתפגע בעצמאות מערכת המשפט וביכולתה לאזן את הממשלה והכנסת תפגע בזכויות ובעתיד של החברה הערבית. אנחנו שואפים להיות חלק מהסכמה רחבה, שתהיה בסיס לעתיד משותף, לפי חזון של ביטחון, שותפות וסובלנות".
מיכאלי טענה כי נתניהו שיקר לקנצלר גרמניה, כשהתרברב בזכויות קהילה הגאה ולא טרח לציין שאלה ניתנו לה על-ידי בית המשפט העליון. "ההפיכה הזו טובה רק למי שבשלטון", אמרה. "הראשונות שיסבלו הן האזרחיות. המשבר חייב להסתיים בהסדר חוקתי, שדואג שמדינת ישראל תהיה ציונית, דמוקרטית ומחוזקת, שבליבה מגילת זכויות". היא ציינה כי גם היא מוכנה לראות במתווה הרצוג כבסיס לדיון.
נתניהו השיב לראשי האופוזיציה: "אני מברך על כך שהם סוף סוף מודים שיש צורך ברפורמה משפטית, אבל המתווה של הנשיא היה חד-צדדי לגמרי. בכל מקרה, אנחנו נפעל לפי המנדט שלנו כדי לקבל פתרון כזה".
פורסם לראשונה: 23:03, 16.03.23