נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מוביל על מי שצפויה להיות המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס כמעט בכל מדינות המפתח שצפויות להכריע את הבחירות בנובמבר – כך עולה מסקר חדש שפרסמו היום (ה') מכון הסקרים Emerson College Polling ואתר החדשות הפוליטיות The Hill. לפי הסקר, התוצאות של האריס טובות במידה די ניכרת מאלה שהביא לאחרונה ג'ו ביידן, אך עדיין ספק אם די בהן כדי לנצח את מועמד הרפובליקנים.
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס דונלד טראמפ
קמלה האריס דונלד טראמפ
האריס וטראמפ. בטווח טעות הדגימה
(צילום: AP Photo/Kayla Wolf ,Andrew Harnik/Getty Images/AFP (Photo by Andrew Harnik / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
הכותרת
האם נתניהו כבש את הקונגרס? אתם שאלתם - נדב איל ענה
29:40
בבחירות לנשיאות ארה"ב, נזכיר, מנצח לא המועמד שגרף את מספר הקולות הגדול ביותר ברחבי אמריקה, אלא זה שהשיג מספר גבוה יותר של אלקטורים ב-50 המדינות. מכיוון שיש מדינות שידוע מראש מי ינצח בהן ויגרוף את האלקטורים שלהן, המרוץ מתנקז בדרך כלל לקבוצה של 7-5 מדינות "מתנדנדות", כאלה שבהן הקרב צמוד ומי מהמועמדים שישיג בהן יותר קולות יזכה בכל הקופה.
הסקר שהתפרסם היום מתמקד בחמש מדינות כאלה, ובארבע מהן מוביל טראמפ על האריס, גם אם בפער קטן: הוא מוביל עליה ב-5% באריזונה (שמחלקת 11 אלקטורים); 2% בג'ורג'יה (16 אלקטורים); 2% בפנסילבניה (19 אלקטורים); ו-1% במישיגן (15 אלקטורים). בוויסקונסין (10 אלקטורים) יש ביניהם שוויון, עם 47% לכל אחד. יצוין כי גם מדינת נבאדה נחשבת עדיין למדינה שעשויה להיות מתנדנדת בבחירות הקרובות, אך היא לא נכללה בסקר. בסקרים אחרונים הסתמן כי טראמפ מוביל בה על ביידן בכ-6%.
הדמוקרטים יכולים לשאוב עידוד משתי עובדות בסקר החדש: ראשית, בכל המדינות פרט לאריזונה הפער בין האריס לטראמפ הוא בטווח טעות הדגימה; ושנית, בכל אחת מהחמש היא משיגה תוצאות טובות משל ביידן. תוצאותיה טובות משלו ב-5% בג'ורג'יה, ב-4% באריזונה ובוויסקונסין וב-3% במישיגן ובפנסילבניה. לפי שקלול הסקרים הארציים האחרונים שעורכים ב-The Hill, גם במישור הארצי משיגה האריס תוצאה מעט טובה משל ביידן, ובקרב כלל האמריקנים מוביל עליה טראמפ ב-2% (לעומת 4% על ביידן).
חשיבות הסקר החדש נובעת מהעובדה שהוא נערך בימים שני ושלישי השבוע, היומיים שאחרי פרישת ביידן מהמרוץ לנשיאות, כשכבר התגבשה ההבנה כי האריס היא שתחליף אותו כמועמדת. ראש מכון הסקרים, ספנסר קימבל, ציין כי מהסקרים עולה שהאריס צמצמה את הפער הדמוקרטי מטראמפ, ושכעת שיעור התמיכה בה דומה לזה שהיה לביידן בחודש מרץ. עם זאת, כאמור, אם הדמוקרטים קיוו שהיא תהפוך למובילה ברורה, הרי שהיא רחוקה מכך.
נתון מעניין נוסף בסקר נוגע לשלושה מועמדים אפשריים לתפקיד הסגן של האריס במרוץ: בסקר נבדק איזה שיעור של מצביעים דמוקרטים במדינה של כל אחד מהם תומך בכך שיתמנה לסגן של האריס, והתברר כי לשיעור הגבוה ביותר זוכה מושל פנסילבניה היהודי ג'וש שפירו, ש-57% מהנשאלים הדמוקרטים במדינתו הביעו רצון שיהיה הסגן שלה. הסנאטור מאריזונה מארק קלי שהוזכר כמועמד זוכה לתמיכת 42% מהדמוקרטים במדינתו, ומושלת מישיגן גרטשן וויטמר זוכה לתמיכת 36% מהמצביעים הדמוקרטים תושבי מדינתה.
3 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב 2024 מי יחליף את ג'ו ביידן אם יפרוש מ המרוץ גרטשן וויטמר ג'וש שפירו
בחירות ארה"ב 2024 מי יחליף את ג'ו ביידן אם יפרוש מ המרוץ גרטשן וויטמר ג'וש שפירו
מושלת מישיגן גרטשן וויטמר ומושל פנסילבניה ג'וש שפירו. הוזכרו כמועמדים לסגנות
(צילום: AP, AFP)
נתונים מהסוג הזה חשובים משום שלזהות הסגן שבוחר מועמד לנשיאות יש ערך אלקטורלי: בדרך כלל נוטים המועמדים לבחור להם סגן שיכול למשוך מצביעים מפלח אוכלוסייה אשר לו הם מייחסים חשיבות מיוחדת, למשל אפרו-אמריקנים או צעירים, או למשוך מצביעים ממדינה מתנדנדת כלשהי שניצחון בה יכול להניב ניצחון במערכת הבחירות כולה. אם בחירה בשפירו למשל תביא להאריס קולות רבים יותר בפנסילבניה, היא עשויה להניב לה את 19 האלקטורים של מדינה קריטית זו. עם זאת יש לזכור ששאלה זו בסקר נגעה לבוחרים הדמוקרטים בלבד, בעוד מטרתה של האריס תהיה לא רק להלהיב את בסיס התומכים שלה, אלה גם למשוך מצביעים עצמאיים ואולי אף מי שמזדהים כרפובליקנים מתונים.