לפי משרד הבריאות העזתי, יותר מ-35,000 פלסטינים נהרגו מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. לדבריו רוב ההרוגים אינם פעילי חמאס אלא אזרחים, ומבין 2.3 מיליון תושבי הרצועה הרוב נאלצו לנטוש את בתיהם.
הלחימה הממושכת מקשה על איסוף מספרי ההרוגים בבתי החולים, כמו גם העובדה שרבים מההרוגים אינם ניתנים לזיהוי כתוצאה מהפגיעות שספגו. החודש עדכן משרד הבריאות העזתי את הרשימות של ההרוגים, כדי שיתבססו רק על 24,686 הגופות שמלאכת הזיהוי שלהן הושלמה, ולא יכללו יותר מ-10,000 גופות שטרם זוהו לדבריו. השבוע האו"ם הציג את הנתונים החדשים, והדגיש כי מתוך ההרוגים זוהו 24,686. השינוי עורר תהיות מצדה של ישראל. אז כיצד מחושבים הנתונים?
5 צפייה בגלריה
קבר אחים בחאן יונס
קבר אחים בחאן יונס
קבורה המונית בחאן יונס
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
5 צפייה בגלריה
קבר אחים בחאן יונס
קבר אחים בחאן יונס
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
בחודשים הראשונים של המלחמה בעזה, מספר ההרוגים שפרסם משרד הבריאות ברצועה התבסס על ספירת גופות בחדרי המתים בבתי החולים, ומידע שכלל שמות ומספרי זהות של רוב ההרוגים. ככל שהמלחמה נמשכה, ומספרם של בתי החולים שממשיכים לפעול כרגיל הצטמצם, הרשויות אימצו שיטות חדשות.
ב-7 במאי דיווח משרד הבריאות בעזה כי מספר ההרוגים הפלסטינים במלחמה עומד על 34,844. לגרסתו, 21,058 מתוכם הם הרוגים שבתי החולים דיווח שגופותיהם הגיעו לחדרי המתים. עוד 3,715 הם הרוגים שקרובי המשפחה שלהם דיווחו על מותם ברשת, והתבקשו לספק פרטים מזהים כמו מספרי זהות. הרשימה כוללת עוד 10,071 מתים שהפרטים עליהם "חלקיים", וחמאס לא מציין היכן, או כיצד, דווח לראשונה על מותם.
משרד הבריאות הפלסטיני בעזה טוען שמספר ההרוגים בפועל גבוה יותר, לאור העובדה שקורבנות רבים, שקבורים בהריסות, עדיין מוגדרים נעדרים. החודש העריכו הרשויות שיש עוד כ-10,000 גופות שטרם התגלו. בנציבות האו"ם לזכויות אדם, ובמכון המחקר ההומניטרי באוניברסיטת ייל, מסכימים עם הקביעה כי מספר ההרוגים בפועל גבוה מהמספר הנוכחי.
מומחים לבריאות הציבור אמרו לרויטרס כי יחסית לממשלות אחרות באזור, הנתונים של מערכת הבריאות ברצועת עזה הם מהימנים. דובר של ארגון הבריאות העולמי אמר שלמשרד הבריאות העזתי הייתה יכולת טובה באיסוף מידע, והדיווחים הקודמים שלו נחשבו לאמינים.
5 צפייה בגלריה
קבר אחים בחאן יונס
קבר אחים בחאן יונס
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
5 צפייה בגלריה
קבר אחים בחאן יונס
קבר אחים בחאן יונס
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
לעיתים קרובות מסתמך האו"ם על משרד הבריאות העזתי בדיווחים על מספרי ההרוגים. בתחילת המלחמה, אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן פקפק במספר הקורבנות שהציג חמאס, פרסם משרד הבריאות העזתי רשימה מפורטת של מספר ההרוגים באותה העת – 7,028 פלסטינים.
בנובמבר אמרו אקדמאים שבחנו את המספרים כי מאופי הרשימות לא סביר להניח שמדובר במספרים מפוברקים. עם זאת קיימות שאלות לגבי אמינות מניין ההרוגים באירועים נקודתיים – למשל הפיצוץ ב-17 באוקטובר בבית החולים אל-אהלי בעיר עזה. בדו"ח של המודיעין האמריקני נטען כי מספר ההרוגים נע בין 100 ל-300 לכל היותר. לפי חמאס מספר ההרוגים הוא 471. במצב הנוכחי, השליטה המוגבלת של חמאס ברצועה מקשה על גורמים רשמיים לקבל נתונים על הרוגים.
לפי ישראל, המספרים שמפרסם משרד הבריאות העזתי מעוררים חשד, לאור השליטה של חמאס על הממשלה ברצועה. במשרד החוץ אמרו כי המספרים עברו מניפולציה ולא משקפים את המציאות בשטח. עם זאת, צה"ל אישר בתדרוכים כי מניין ההרוגים הכולל בעזה אמין למדי. בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי במלחמה נהרגו 14,000 פעילי חמאס ו-16,000 אזרחים פלסטינים.
5 צפייה בגלריה
קבר אחים בחאן יונס
קבר אחים בחאן יונס
קבר אחים בחאן יונס
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
משרד הבריאות בעזה לא מבדיל בין אזרחים לפעילי חמאס, שלא לובשים מדים או נושאים פריטים מזהים, אך ישראל מספקת באופן שוטף הערכות לגבי מספר המחבלים שנהרגו. כאמור, לפי נתניהו המספר האחרון הוא כ-14,000. גורמים במערכת הביטחון אומרים שההערכות מבוססות על ספירת הגופות בשדה הקרב, יירוטים של חילופי מסרים בין אנשי חמאס והערכות מודיעיניות במטרות שהושמדו.
חמאס טוען במהלך המלחמה שההערכות הישראליות על מספר המחבלים ההרוגים מוגזמות, אך לא ציין כמה מאנשיו נהרגו. משרד הבריאות הפלסטיני טען כי יותר מ-70% מההרוגים במלחמה הם נשים וילדים (פלסטינים מתחת לגיל 18). לפי המספרים של הממשלה העזתית, מספר הילדים מהווה יותר מ-40% מסך כל ההרוגים.