שר הביטחון יואב גלנט יצביע היום (שני) במליאת הכנסת נגד הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל דין רציפות על חוק הגיוס מהכנסת הקודמת. גלנט החליט לנקוט בצעד מחאה חריף למדי - להתייצב במליאה ולהתנגד לקידום הפטור מגיוס, כפי שכבר הבהיר בהצהרות פומביות קודמות. טרם ברורות ההשלכות של המהלך הדרמטי של גלנט, מה העונש שהוא עשוי לקבל עליו - שהחמור ביותר הוא צעד שכבר ננקט נגדו - פיטורים ממשרד הביטחון.
גורמים פוליטיים בכירים אמרו מוקדם יותר הבוקר כי סימן שאלה מרחף מעל הצבעתם של חלק מחברי הליכוד שכבר התבטאו נגד החוק, והבהירו שיתקשו לתמוך בו במתכונת הנוכחית - ובהם כמובן גלנט. גלנט אמר בשיחות סגורות כי "מי שמייצג את החיילים לא יכול לתמוך בחוק", והבהיר: "זה לא עניין פוליטי, צה"ל זקוק ללוחמים נוספים". חברי כנסת נוספים - שחלקם לא הודו בכך פומבית - שוקלים לא להגיע להצבעה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
גלנט נגד הצעת נתניהו
(צילום: אלעד מלכה, מוטי קמחי, EPA)
(צילום: אורי דוידוביץ)

החלטתו של שר הביטחון מגיעה בין היתר לאחר הפנייה אליו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בנאום הפרישה. "יואב, אתה מנהיג אמיץ ונחוש ומעל לכל - פטריוט", אמר לו גנץ, "בעת הזו, המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון - אלא לעשות את מה שנכון".
בינתיים, מי ששינתה את דעתה - והחליטה להצביע בעד החלת דין הרציפות - היא חברת הכנסת טלי גוטליב. הסיבה: מחאת "זרי הלוויה" החריגה מחוץ לבית השרים הבוקר. "מופרעים שכמותכם. אם התלבטתי לרגע אם להתנגד לדין הרציפות, הזרים שהנחתם בפתח ביתי שכנעו אותי להצביע בעד. אתם לא תנהלו אותי ולא תנסו להטיל עליי אימה", כתבה ברשת החברתית X.
גוטליב מתייחסת למחאת פורום "מתגייסים לאחדות", המורכב מהורים שכולים, משפחות חיילי מילואים ואנשי רוח, שהניח "זרי לוויה" מטעם מה שכינו "הבאים בתור" בפתח ביתם של חברי קואליציה ובהם שר החוץ ישראל כ"ץ, שר הפנים משה ארבל, יולי אדלשטיין, חנוך מילביצקי, משה סעדה, טלי גוטליב ואחרים. "לצה"ל חסרים 7,000 חיילים, ותמיכה בחוק מסכנת את חיי אזרחי ישראל", נמסר מהפורום. "חסכנו לח"כים תומכי חוק הפטור את המאמץ והכנו עבורם את הזרים כדי שיוכלו להשתמש בהם באירוע הבא שבו ביטחון אזרחי ישראל יופר בגלל החלטתם לתמוך בחוק".
נאום גנץ, אמש: "נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי"
(צילום: לע"מ)

2 צפייה בגלריה
זרי לוויה מחוץ לבתים של חברי כנסת - מחוץ לבית של ישראל כץ
זרי לוויה מחוץ לבתים של חברי כנסת - מחוץ לבית של ישראל כץ
מחאת זרי הלוויה, הבוקר
מחאה אחרת התקיימה גם מחוץ לביתו של השר ניר ברקת, שם הציב ארגון "אימהות בחזית" קיר זיכרון עם שמות חללי חרבות ברזל.
ההצבעה, נזכיר, היא טכנית בעיקרה - אך בעלת משמעויות רחבות להמשך. עניין גיוס החרדים, לפי שעה, הוא אחד האיומים הגדולים ביותר על הקואליציה בראשות נתניהו - גם אחרי פרישת השר בני גנץ. אבל במפלגת השלטון מסרבים לפי שעה לצופף שורות וליישר קו, וח"כים ושרים סירבו להתחייב לאחרונה שיצביעו בעד החוק.
שר הביטחון גלנט כבר התבטא פעמים רבות נגד העברת חוק באופן חד-צדדי וללא הסכמה רחבה. גלנט ציין עוד לפני הפרישה של גנץ כי מפלגת אופוזיציה אחת גדולה לפחות צריכה לתמוך בחוק - ולפי שעה לא נראה שתהיה כזו. יו"ר ועדת חוץ וביטחון, יולי אדלשטיין, הודיע כי הנוסח הנוכחי של החוק לא מקובל עליו, משום שאינו תואם את צרכי הצבא. בכל מקרה, הבהיר אדלשטיין, כי אחרי שהחוק יגיע אליו לוועדה, הוא לא יישאר כמו שהוא.
מנגד, באופוזיציה מצופפים שורות בהצבעה שסומנה כדרמטית - וצפויה להירשם נוכחות מלאה של חבריה בכנסת. כך למשל, חבר הכנסת עודד פורר יגיע במיוחד להצבעה מהשבעה של אחיו. סימן שאלה נוסף היה הצבעתם של חברי הכנסת הערבים - אך אמש הודיעו באופן רשמי ברע"מ ובחד"ש-תע"ל שיצביעו נגד ההצעה.