הפרלמנט האינדונזי אישר אתמול (ג') הצעת חוק להעברת בירת אינדונזיה מג'קרטה למעבה ג'ונגל בשם קאלימנטן, אשר באי בורנאו. מנהיגי אינדונזיה משתעשעים ברעיון הזה כבר שנים, וזהו למעשה הצעד הרציני ביותר שנעשה עד כה לקידומו. חוק הבירה החדשה מספק לנשיא ג'וקו ווידודו את המסגרת החוקית לקידום פרויקט הענק השאפתני שלו, שעלותו נאמדת ב-32 מיליארד דולר, ומפרט כיצד ימומן ויוסדר פיתוח הבירה.
3 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה ג'קרטה אינדונזיה
אילוס אילוסטרציה ג'קרטה אינדונזיה
ג'קרטה. בירת אינדונזיה, אבל לא לעוד הרבה זמן
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
הנשיא ג'וקו ווידודו בביקור בלונדון. היחיד שקידם את הפרויקט רחוק כל כך
הנשיא ג'וקו ווידודו בביקור בלונדון. היחיד שקידם את הפרויקט רחוק כל כך
הנשיא ג'וקו ווידודו בביקור בלונדון. היחיד שקידם את הפרויקט רחוק כל כך
(צילום: רויטרס)
"לבירה החדשה יש תפקיד מרכזי, והיא מסמלת את זהות האומה ובנוסף מהווה מוקד חדש של כוח משיכה כלכלי", אמר לפרלמנט שר התכנון, סוהארסו מונוארפה, לאחר אישור החוק. תהליך ההעברה ייצא לדרך בין 2022 ל-2024 תוך מתן עדיפות להקמת נמלים וכבישים כדי לאפשר גישה, כשחלק מהמיזמים יקודמו במסגרת שותפויות פרטיות ציבוריות, כך לדברי משרד האוצר.
יותר מנשיא אינדונזי אחד דיבר בעבר על התוכנית להעביר את הממשלה הרחק מג'קרטה, עיר-ענק המאוכלסת ב-10 מיליון תושבים וסובלת באופן כרוני מפקקים, הצפות וזיהום אוויר; אבל שום נשיא לא הגיע עד עתה לשלב מתקדם שכזה. ג'וקווי, כפי שמכונה הנשיא הנוכחי, הכריז לראשונה על תכניתו בשנת 2019, אבל התוכנית התעכבה בגלל פרוץ מגפת הקורונה.
הנשיא הוא שבחר את שמה של העיר החדשה – נוסאנטרה, כפי שמכונה הארכיפלג האינדונזי בשפת הג'אווה. עם זאת, טרם הוגדר לוח זמנים לסיום הפרויקט, וג'קרטה תישאר עיר הבירה עד שיונפק צו נשיאותי להסדרת השינוי. נוסאנטרה תלך בעקבות ערי בירה חדשות של מדינות אחרות, שהבולטות שבהן הן ברזיל ומיאנמר. "המהלך יחזק את שרשרות האספקה ויציב את אינדונזיה בעמדה אסטרטגית טובה יותר בנתיבי סחר עולמיים, השקעות וחדשנות טכנולוגית", נאמר בהצהרת הממשלה.
אינדונזיה, הכלכלה הגדולה ביותר בדרום מזרח אסיה, רואה בחזונה את הבירה החדשה כמעין מרכז כלכלי שוקק, שרמות הפחמן הדו-חמצני בו יהיו נמוכות, ושיתמוך בתעשיית התרופות ובמרכזי הבריאות והטכנולוגיה ויקדם צמיחה בת-קיימא החורגת מתחומי האי ג'אווה. מנגד, יש המבקרים את המהלך, וטוענים שהחוק נחקק בחופזה, ושקידומו נעשה בלי לקיים דיון ציבורי רחב מספיק ובלי לבדוק לעומק את התנאים הסביבתיים.
פרויקט נוסאנטרה ינוהל בידי בעל סמכות שמעמדו מקביל לזה של שר, כך אמר שלשום סגן יו"ר הוועדה המיוחדת להצעת החוק. אחד המועמדים ב"בורסת ההימורים" הוא מושל ג'קרטה לשעבר, באסוקי טג'הג'ה פורנמה, הידוע בכינויו אהוק.