בית משפט השלום בתל אביב החליט באופן תקדימי לפטור מתלוננת עבירות מין שמתמודדת עם מוגבלות נפשית ושכלית למסור עדות בבית המשפט - ואפשר לקבל את העדות שהתקבלה במשטרה. מדובר במקרה נדיר שלמעשה מבטל את החקירה הנגדית של צוות ההגנה - והתבצע רק פעמים ספורות בעבר.
ההחלטה התקבלה במסגרת תיק שמתנהל בימים אלו על-ידי השופט איתן קורנהאוזר, שקבע כי אם מצבה הנפשי של המתלוננת מחמיר לקראת מועד מתן העדות, העלתה לדוכן העדים עלולה לגרום לה לפגיעה בלתי-הפיכה.
1 צפייה בגלריה
בית משפט השלום בתל אביב
בית משפט השלום בתל אביב
בית משפט השלום בתל אביב
(צילום: shutterstock)
במשפט, שמתנהל נגד נאשם שמיוחסת לו עבירת מין בנערה מתחת לגיל 16, ביקשה התובעת עו"ד ירדן זאבי מפרקליטות מחוז תל אביב לאפשר לנערה להעיד שלא בנוכחות הנאשם בבית המשפט - ולאחר מכן ביקשה המדינה לאפשר את עדותה בלשכת השופט עם מלווה, אך בסופו של דבר ביקשה הפרקליטות למנוע את עדותה כליל. בפרקליטות אמרו כי מצב הנפשי הוחמר, וכי היא מתמודדת עם פוסט טראומה בעקבות המקרה, כך שעל מנת שלא לגרום לה לנזק בלתי-הפיך, ביקשו לפטור אותה מהעדות.
הבקשה הוגשה בהתאם לסעיף בחוק "הליכי חקירה והעדה" (התאמה לאנשים עם מוגבלות שכלית או נפשית), ובפרקליטות פירטו על הקושי של הנערה לשתף פעולה עם העדות ועל ההחמרה במצבה. בית המשפט בחן עדויות של מומחים, וקבע כי "על רקע זה של פוסט טראומה, יש לבחון האם מתן עדות בבית המשפט עלול לפגוע במתלוננת. עדויות מומחים אשר הוצגו בפני הובילו לאותה מסקנה - ההליך המשפטי מהווה גורם דחק (סטרסור) עבור המתלוננת, אשר גורם להחמרה במצבה הנפשי".
השופט קורנהאוזר אמר כי לאחר ששקל את האפשרות לקביעת אמצעי התאמה עבור עדות הנערה לצד זכויותיו של הנאשם וחשיבות החקירה הנגדית לשם הגנתו, האיזונים בחוק מהווים בסיס לפטור מעדות. "במסגרת זו, על בית המשפט להשתכנע כי אין בגביית העדות באחת או יותר מהדרכים המפורטות, או בדחיית מועד מתן עדות העד בזמן סביר, כדי לאפשר את העדתו על אף מוגבלותו השכלית או הנפשית", כתב השופט. "לנוכח המסקנה כי קיים סיכון גבוה וממשי שעדות המתלוננת בבית המשפט תפגע בה בצורה בלתי הפיכה, השתכנעתי כי אין בגביית עדות בתנאים מותאמים ככל הניתן, כדי לאפשר את העדתה".