לאחר חיסולו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי הערב (שלישי) בביירות, מקורות מסרו לרשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערבייה" שחמאס הודיע למתווכים לעסקה עם ישראל להפסקת אש ולחילופי שבויים על הקפאת המגעים מצידו. לדברי המקורות, לפני חיסולו - אל-עארורי עצמו שוחח עם מתווכים כדי להגיע להבנות בנוגע להפסקת אש.
עם זאת, פרשננו הצבאי רון בן ישי מסביר כי בישראל לא מתרגשים מההודעה של חמאס, ומעריכים שדווקא חיסולו של אל-עארורי יסייע בסופו של דבר לקידום המשא ומתן, מכיוון שהוא מגביר את הלחץ הצבאי על חמאס.
2 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי, איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
סאלח אל-עארורי, איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר
אל-עארורי עם יחיא סינוואר. לדברי מקורות, לפני החיסול תקשר עם מתווכים כדי להגיע להבנות על הפסקת אש
יש לציין כי כבר אתמול גורם ביטחוני ישראלי קבע כי "כל עוד בחמאס דורשים הסגת כוחות והפסקת אש מלאה, לא תהיה עסקה ולא ניכנס בכלל לשיח איתם". בישראל הביעו פסימיות לגבי עסקה אפשרית קרובה. זאת בעקבות הבהרות שהתקבלו מקטאר ולנוכח תנאים שחמאס מציב ושישראל לא מוכנה לקבל. "זה יותר מורכב ממה שחשבנו. יש כל מיני דרישות הזויות ותנאים שהחמאס העלה, כאלה שנוגעות להפסקת הלחימה", אמר גורם ישראלי. שלשום התקיים דיון בנושא בקבינט המלחמה המצומצם.
לאחר הדיווחים על פיצוץ ברובע הדאחייה בביירות, הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה רשמית על חיסולו של אל-עארורי, וכינתה אותו "אדריכל" הטבח ב-7 באוקטובר. רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, שמקורבת לחיזבאללה, הוסיפה כי התקיפה בוצעה באמצעות שלושה טילים, וכלי תקשורת נוספים בלבנון דיווחו על חמישה הרוגים נוספים בתקיפה, בהם אבו עמאר סמיר פנדי, מפקד גדודי אל-קסאם בלבנון.
2 צפייה בגלריה
העברת החטופות במעבר רפיח
העברת החטופות במעבר רפיח
העברת חטופים במעבר רפיח. "כל עוד חמאס דורשת הפסקת אש מלאה - לא תהיה עסקה"
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
בכירים בחמאס הגיבו בחריפות על החיסול, וחבר הלשכה המדינית של הארגון עזאת א-רישק מסר בתגובה כי "ההתנקשויות הפחדניות שביצע הכיבוש הציוני במנהיגים ובסמלים של עמנו הפלסטיני בתוך ומחוץ לפלסטין לא יצליחו לשבור את רצונו ואיתנותו של עמנו, או לערער את המשך התנגדותו האמיצה".
אחראי היחסים הלאומיים של חמאס, איימן שנאעה, הגיב גם הוא, ומסר: "נמשיך בפרויקט ההתנגדות". במקביל, חמאס בשכם הכריז על שביתה כללית מחר - וכך עשתה גם תנועת הפתח באזור רמאללה.
תיעוד מהחיסול של אל-עארורי

סגן המזכיר הכללי של תנועת הג'יהאד האיסלאמי, ד"ר מוחמד אל-הינדי, כינה את אל-אערורי "אח יקר, הלוחם ומנהיג ההתנגדות בפלסטין". אל-הינדי הוסיף כי "הודות לטילים הפחדנים האלה, הפך אל-עארורי ממנהיג בחמאס לסמל גדול לאומה שלנו".
גם בחיזבאללה לא התעלמו מהחיסול הדרמטי, ובכיר הארגון אמר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "חיזבאללה יגיב". לדברי ג'שי, "מזכ"ל חיזבאללה אמר שלכל תקיפה של כל גורם בלבנון תהיה תגובה. חיזבאללה מנסה לשמור על כללי העימות, אבל ישראל פועלת להרחבת הבעיה".