לוחמי מילואים מחטיבה 5 שנלחמים בעזה, חלקם זומנו כבר ב-7 באוקטובר, גילו הבוקר (חמישי) כי רכביהם נפרצו ונשדדו. מגנן היחידה הוקם סמוך לבסיס צאלים, שם חונים הלוחמים שיוצאים ונכנסים מהרצועה. "שדדו לי את מחשב העבודה, את הדרכון הישראלי וגם את הגרמני והאמריקני. כל הציוד שלי היה ברכב כי אין לי בית בארץ", סיפר יוחאי מור, שהתגייס כחייל בודד.
שמשות נופצו, ציוד של לוחמים נשאר על האדמה - עד ששבו מעזה

2 צפייה בגלריה
המכוניות הפרוצות והשדודות של לוחמי סיירת גבעתי שנלחמים ברצועת עזה
המכוניות הפרוצות והשדודות של לוחמי סיירת גבעתי שנלחמים ברצועת עזה
מכונית פרוצה של לוחם, ליד בסיס צאלים
2 צפייה בגלריה
המכוניות הפרוצות והשדודות של לוחמי סיירת גבעתי שנלחמים ברצועת עזה
המכוניות הפרוצות והשדודות של לוחמי סיירת גבעתי שנלחמים ברצועת עזה
השמשה נופצה, הציוד האישי נגנב
מור בן ה-31 עלה לישראל ב-2012 והתגייס לעורב גבעתי. לאחר השירות הוא חזר לארה"ב, וכשנקרא לצו 8 הגיע בלי להסס - פעמיים. "היו צריכים אותי אז קניתי כרטיס טיסה ב-5,000 דולר, רק בשביל להגיע למילואים. אתמול גיליתי שהרכב שלי נפרץ. היו שם כרטיסי אשראי וארנק, הרישיון שלי. גם שרשרת זהב שרציתי להביא לאשתי מישראל. נשארתי בלי כלום", הוא סיפר.
בחודש ינואר, נזכיר, העידו לוחמים מהנח"ל כי מכולה נעולה שהכילה את ציודם האישי נפרצה בזמן שהיו ברצועה. המכולה נשמרה גם היא בבסיס צאלים, ונגנבו ממנה ערכות תפילין, ארנקים עם כסף מזומן וכרטיסי אשראי וציוד אישי נוסף יקר ערך וסנטימטילי, שאבד או הושחת. אז נמסר מצה"ל כי "במידת הצורך תיפתח חקירת מצ"ח".
הפעם כ-15 מכוניות נפרצו, כולן של לוחמי חטיבה 5 שחנו מחוץ לבסיס. כעת הם טוענים כי "הבסיס מתכחש לעובדה שהמגנן שלו נמצא שם, לא מתירים לנו להיכנס לבסיס ומכריחים אותנו לנסוע בציר רק"מ משובש. זה פוגע ברכבים שלנו בכל יציאה הביתה או חזרה לבסיס". הם הוסיפו כי בערב ראש השנה אף נדרשו "לפרוץ", כלשונם, לבסיס - שלא אישר לאוטובוס מלא בלוחמים שיצאו מעזה להיכנס לשטחו.
ציוד של לוחמים שנבזז בבסיס צאלים, ינואר

"לא מאפשרים לנו להיכנס עם המכוניות לבסיס, אז אנחנו חונים בשטח. אני כרגע בתוך עזה אבל הראש שלי במקום אחר. אני מנסה להיות חד בתפקיד שלי, אני מנסה לא להתמקד בזה כל עוד אני כאן, אבל זה שוק גדול. מאיפה מתחילים? זה יאוש מוחלט. איך אני מנהל את כל המצב הזה? אני מרגיש לבד. באתי להילחם בשביל המדינה, היא חשובה לי - אבל זאת לא הפעם הראשונה שזה קורה. לא דואגים לדברים האלה", אמר בתסכול מור.
מטעם הלוחמים נמסר כי "היחס שאנחנו מקבלים בסבב הלחימה הנוכחי מאכזב ומזלזל. לא מה שציפינו לאחר יותר מ-200 ימי מילואים החל מבוקר ה-7 באוקטובר, כשהיד עוד נטויה. אנו דורשים מהצבא לקחת אחריות על האירוע ולסייע בפיצוי על הנזקים. אנחנו מצפים לחנייה מוסדרת ומאובטחת. ככה ראוי להתייחס ללוחמים שנכנסים לעזה".
הלוחמים אף פתחו קבוצת פייבוקס שתסייע לשלם על הנזקים ללוחמים שנשדדו. "נודה על תרומתכם, באהבה לוחמי סיירת חטיבה 5", מסרו לציבור.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מצר על המקרים, מוקיר את אנשי המילואים ופועל למציאת פתרון לנושא. לאור האירועים הוסדרה אפשרות כניסה וחנייה בבסיס אוגדה 252".
פורסם לראשונה: 16:52, 10.10.24