העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" חושף היום (ב') מסמכים פנימיים של חמאס, המלמדים על ההכנות הקפדניות שערך ארגון הטרור לקראת מלחמה נגד צה"ל בתוך שטח עזה מתוך המנהרות ברצועה, ועל האופן שבו שִכְלֵל את המנהרות ואת שיטות הלוחמה בהן לקראת הקרבות התת-קרקעיים שצפה. בין השאר מדווח העיתון על חוברת הדרכה של חמאס המורה למחבליו כיצד לנוע במנהרות תוך שימוש באמצעים לראיית לילה והנחת יד זה על זה, ועל מסמך שבו אישר יחיא סינוואר הקצאת כספים לשדרוג המנהרות החשובות ביותר, בין השאר לצורך התקנת דלתות משוריינות שיקשו על צה"ל לפרוץ אליהן.
2 צפייה בגלריה
המשך תוואי המנהרה
המשך תוואי המנהרה
דלתות במנהרה שצה"ל חשף בבית החולים שיפא בעזה. לפעמים המחבלים מפוצצים את התקרה - כדי שהכניסה תיחסם
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
סינוואר והתיעוד שלו מתוך מנהרה, כפי שחשף צה"ל השנה. הרבה יותר מ-400 ק"מ, אולי פי שניים
סינוואר והתיעוד שלו מתוך מנהרה, כפי שחשף צה"ל השנה. הרבה יותר מ-400 ק"מ, אולי פי שניים
סינוואר והתיעוד שלו מתוך מנהרה, כפי שחשף צה"ל השנה. הרבה יותר מ-400 ק"מ, אולי פי שניים
(צילום: דובר צה"ל, AP)
הדיווח ב"ניו יורק טיימס", שעליו חתום גם כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, נשען על שורת מסמכים שנתפסו בידי צה"ל במהלך התמרון הקרקעי, לרבות מסמכים מהדרג העליון בחמאס, וראיונות עם מומחים וגורמי ביטחון ומודיעין הבקיאים בנושא המנהרות. מסמך ההוראות למלחמה במנהרות נמצא לפי העיתון על-ידי כוחות הביטחון הישראליים בשכונת זיתון בעיר עזה בנובמבר, והמכתב של סינוואר, שיועד לבכיר הארגון מוחמד דף, נתפס באותו החודש בדרום העיר. בעיתון מציינים כי הסמלים והסימונים במסמכים תואמים את אלה שהופיעו במסמכים קודמים של חמאס שנבדקו על-ידי ה"טיימס" או שפורסמו בגלוי, וכי פרטים המוזכרים בהם, כגון כניסות מוסוות למנהרות, דלתות משוריינות, גלאי גז ואמצעים לראיית לילה, תואמים ממצאים שצה"ל אכן נתקל בהם במנהרות.
לפי ה"ניו יורק טיימס", מדריך ההנחיות החמאסי למלחמה במנהרות נכתב ב-2019, והוא מלמד על מאמץ מצד חמאס שנמשך שנים, הרבה לפני מתקפת הטרור של 7 באוקטובר, להקים מערך צבאי תת-קרקעי שיאפשר למחבליו להתמודד עם התקפות ממושכות ולהאט את התקדמות צה"ל, במקרה וזה יפלוש לעזה. חוברת ההדרכה מתארת לפרטי פרטים כיצד על מחבלי הארגון לנהל את הלחימה מתחת לפני האדמה, וכיצד לנווט בחשכה ולירות במנהרות אש מנשק אוטומטי תוך גרימת הרג מרבי. במסגרת המדריך נדרשו מפקדים בחמאס למדוד עד לרמת השנייה כמה זמן נדרש ללוחמים שלהם כדי לנוע בין נקודות מסוימות במערכת המנהרות התת-קרקעית.
תיעוד שפרסם צה"ל בינואר ממנהרת חמאס שבה הוחזקו חטופים
(צילום: דובר צה"ל)

על פי העיתון, מדריך ההוראות כולל הנחיות כיצד להסוות את הכניסות למנהרה, כיצד למצוא אותן עם מצפנים או GPS וכיצד לנוע ביעילות: "כשהלוחם נע בחושך בתוך המנהרה הוא זקוק למשקפיים לראיית לילה עם אינפרא-אדום", נכתב בערבית במסמך. הנשק, נכתב עוד, צריך להיות מכוון על מצב אוטומטי, ויש לירות בו מהכתף: "ירי כזה יעיל משום שהמנהרה צרה, כך שהיריות מכוונות לאזורים הקטלניים בחלק העליון של גוף האדם". ההנחיות לאנשי חמאס הן לנוע במנהרות כשיד אחת מונחת על הקיר והשנייה על הלוחם שמלפנים.
הדיווח נשען כאמור גם על מכתב מסינוואר לדף העוסק בהקצאת כספים לבניית המנהרות, ובו כתב סינוואר כי "החטיבות יקבלו כסף בהתאם לרמת החשיבות ולצורך". לפי הדיווח, שנה בלבד לפני מתקפת הטרור אישר סינוואר להשקיע 225 אלף דולר בהתקנת דלתות משוריינות, כאלה החסינות לפיצוצים, כדי להגן על מנהרות הארגון מפני הפצצות מהאוויר ותקיפות מהקרקע. לא ידוע אם יש הוראות נוספות להעברת כספים נוספים שטרם אותרו. במסמך הקצאת התקציב נכתב כי מפקדים בחמאס בחנו את המנהרות וסימנו מקומות קריטיים בהן ומעל לפני הקרקע שאותם יש לבצר.
בצה"ל, כך מציינים ב"טיימס", מעריכים שבניית מנהרה בסיסית באורך של קרוב לקילומטר עולה לחמאס כ-300 אלף דולר, ומהמכתב של סינוואר אפשר ללמוד היכן צפה הארגון שיתפתחו הקרבות הקשים ביותר: את רוב הכסף היקצה רב-המרצחים לבניית דלתות משוריינות במנהרות בצפון עזה ובחאן יונס, שני מקומות שבהם אכן התפתחו לימים כמה מהקרבות העצימים ביותר במלחמה. הדלתות המשוריינות, מוסבר בעיתון, לא רק חוסמות את המנהרה מן החוץ, אלא גם מפצלות אותה למקטעים המופרדים זה מזה, וכך מגינות עליה מהפצצות ומפריצות. הן גם מקשות על צה"ל להשתמש בכטב"מים כדי לבחון את המנהרות ולמפות אותן.

לוחות סולריים ומערכות של נוקיה

לפי הדיווח ב"טיימס", ההסתמכות הגדולה כל כך על דלתות משוריינות היא שיטה חדשה יחסית של חמאס, שלא הייתה בשימוש במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, וצה"ל נתקל בהן שוב ושוב במהלך נטרול מנהרות במערכה הנוכחית. בעיתון מצוטט קצין ישראלי המספר כי לעתים כשחיילים מתקרבים למנהרות, חמאס מפוצץ את התקרה שלהן כדי לגרום לה לקרוס פנימה ולחסום את הכניסה. לפי ה"ניו יורק טיימס", למרות השיטות המתוארות במדריך ללוחמה במנהרות רק לעתים רחוקות הזדמן לצה"ל להיתקל במחבלי חמאס מאחורי הדלתות המשוריינות אחרי שפוצץ אותן – על פי רוב הם ברחו.
תיעוד מהשמדת מנהרות הטרור ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

בעיתון כותבים כי המסמכים וראיונות שנערכו עם מומחים ועם מפקדים ישראלים עוזרים להסביר מדוע קרוב לשנה מפרוץ המלחמה ישראל עדיין מתקשה לפרק את חמאס. גורם ישראלי רשמי בכיר אמר לעיתון כי בעוד ישראל השקיעה לאורך השנים מאמץ רב באיתור מנהרות החודרות לשטחה, איסוף המידע על מנהרות בתוך עזה לא היה בראש סדר העדיפויות שלה, משום שפלישה ישראלית גדולה לרצועה ומלחמה נרחבת כל כך לא נתפסה כתרחיש סביר. ב"טיימס" מציינים כי ישראל ידעה שלחמאס יש רשת מנהרות גדולה, אך העריכה שאורכה המצטבר הוא כ-400 קילומטרים, בעוד כעת, בעקבות מה שהתגלה במלחמה, היא מעריכה שאורכה עשוי להיות אף כפול.
המסמכים שחושף ה"טיימס" מלמדים גם על ההכנות שעשה חמאס בתחום תשתיות החשמל והתקשורת הדרושות להפעלת המנהרות. בעיתון מציינים כי אנשי חמאס השתמשו בלוחות סולריים שהותקנו על גגות בתים פרטיים כדי לספק חשמל למנהרות שמתחתיהם, וכי מתחת למטה סוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים אונר"א מצא צה"ל מערכות תקשורת של נוקיה. על פי מדריך ההוראות שנחשף, מערכות נוקיה כאלה מספקות שירותי קול ומידע, ויכולות לתפקד כמרכזייה למערכת התקשורת התת-קרקעית. עם זאת, כך על פי העיתון, הן מצריכות ציוד נוסף, שלא ברור אם היה לחמאס.