בלבנון ובישראל גוברת ההיערכות לקראת נאומו של חסן נסראללה מחר ב-15:00. הנאום יהיה ההצהרה הראשונה של מזכ"ל חיזבאללה מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס, כשברקע התהייה אם ארגונו – שמתעמת עם צה"ל בגבול הצפון כבר קרוב לארבעה שבועות – מתכוון להרחיב את הלחימה ולהעצים את האש. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, שלח היום (ה') עוד אזהרה לחיזבאללה, כשהדגיש כי צה"ל נמצא במוכנות גבוהה "להגיב בעוצמה כלפי כל מי שינסה לערער את המציאות הביטחונית בצפון".
עם הגב למצלמה. בסרטון המסתורי שבו אותת נסראללה: אני עומד לדבר
(מתוך איקס)

גם היום, לפני אותו נאום, נמשכו חילופי האש בצפון. מחבלים ירו טיל נ"ט לעבר מוצב צה"ל במרחב מנרה, ואילו צה"ל תקף חוליה שניסה לשגר טילי נ"ט באזור אחר. בנוסף, תקפו הכוחות שתי עמדות שיגור טילי נ"ט בשטח לבנון.
חיזבאללה מטפח את הציפייה לקראת נאום נסראללה מאז יום ראשון, אז פורסם במקורות לא רשמיים סרטון המיוחס לארגון, ובו נראה נסראללה עובר במסדרון כשרק גבו מופנה למצלמה וברקע מתנוסס סמל חיזבאללה. באותו ערב הכריז הארגון השיעי כי נסראללה ינאם ביום שישי ב-15:00 בטקס הוקרה ל"שהידים שמתו בדרכם לירושלים". מאז ההודעה הזו מפיצים מקורות לא רשמיים ברשתות סרטונים ותמונות המיוחסים לחיזבאללה, ובהם מופיעים מסרים עמומים שנראה כי נועדו לייצר מתח לקראת הדברים שיישא.
היד רושמת: פרומו של חיזבאללה לנאום נסראללה
הכותרת
בעד חמאס, נגד ארה"ב: האינטרס של רוסיה במלחמה
30:15
הצהרתו של נסראללה מחר באה אחרי שבשבועות האחרונים פיזר ארגונו שלל רמזים בנוגע לכוונותיו להמשך המלחמה. אחרי מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר הספיק נסראללה להיפגש בלבנון עם בכירי חמאס והג'יהאד האיסלאמי כדי להדגיש את "אחדות הזירות" ואת שיתוף הפעולה של "ציר ההתנגדות", ובהמשך פרסם גם מכתב שבו הוא מבקש להגדיר את הרוגי חיזבאללה בקרבות עם ישראל כמי שמתו "בדרכם לירושלים".
אתמול פרסם חיבזאללה מסר חדש שנועד לעודד את ארגוני הטרור הפלסטיניים: "זהו חלק מהנחישות שלנו מעבר לגבולות פלסטין", נכתב בו. "כדי לתמוך באל-אקצא, לקחנו נשק. הניצחון שלנו והבוקר קרוב. אנשי עזה, הרג ילדיכם, נשותיכם, צעיריכם וזקניכם גדול, ורוח ההתנגדות שלכם גדולה עוד יותר. הראיתם לעולם שהם חלשים יותר מקורי עכביש ושהשחרור קרוב".
5 צפייה בגלריה
לבנון בנו של איש חיזבאללה שנהרג ב הפצצת צה"ל שוכב על ארונו ב הלוויה חרבות ברזל
לבנון בנו של איש חיזבאללה שנהרג ב הפצצת צה"ל שוכב על ארונו ב הלוויה חרבות ברזל
בנו של איש חיזבאללה שחוסל על-ידי ישראל שוכב על ארונו בהלוויה. כמעט ארבעה שבועות של לחימה
(צילום: רויטרס / Zohra Bensemra)
המסרים של חיזבאללה באים כשברקע בלבנון עצמה גובר החשש שהמדינה עומדת להישאב למלחמה. ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר אתמול בפתח ישיבת הממשלה ש"הספיקו לנו המלחמות בלבנון, ואנחנו בוחרים בשלום", אבל לצד זאת הדגיש כי "ההחלטה לצאת היום למלחמה נמצאת בידי ישראל".

עשרות אלפים כבר ברחו, חשש מ"קניית בהלה"

מיקאתי ציין כי לבנון כמדינה משתתפת בכל המגעים הדיפלומטיים סביב המלחמה באזור, וכי מלבד הביקור שערך לאחרונה בקטאר הוא צפוי לקיים בקרוב ביקורים נוספים, אך לכל ברור כי ההחלטה אינה נתונה בידיו. רק לפני שבוע אמר גורם אופוזיציה לבנוני לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי הבחירה בין מלחמה לשלום נתונה בידי חיזבאללה, ולא בידי הממשלה. אותו מקור הזהיר מ"הרפתקה צבאית שלא נבחנה". מקורות בלבנון אמרו לעיתון בימים האחרונים כי מיקאתי עדיין מאמין שחיזבאללה ינהג באופן ריאלי ויתחשב במצבה של לבנון.
5 צפייה בגלריה
מכתב של נסראללה
מכתב של נסראללה
נסראללה והמכתב על ה"מתים בדרך לירושלים"
5 צפייה בגלריה
דרום לבנון הלוויה של נער בן 16 שנהרג ב הפצצת צה"ל חרבות ברזל
דרום לבנון הלוויה של נער בן 16 שנהרג ב הפצצת צה"ל חרבות ברזל
לבנונים בהלוויה של עוד צעיר שחוסל על-ידי ישראל באזור הגבול
(צילום: רויטרס / Zohra Bensemra)
לבנון, יש לזכור, מצויה בשנים האחרונות במשבר כלכלי, פוליטי וחברתי עצום, וממש היום פרסם העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" כתבה שלפיה אם המדינה תישאב למלחמה, מוסדותיה לא יהיו מסוגלים לספק בעצמם את הסיוע החברתי, ההומניטרי והרפואי לתושבים, אלא ייאלצו להסתמך על מימון חיצוני של האו"ם והארגונים הבינלאומיים, כפי שקרה אחרי אסון הפיצוץ בנמל ביירות בשנת 2020.
בשבועות האחרונים דווח כי מפלגות פוליטיות וארגוני חברה אזרחית בלבנון כבר החלו בהיערכות לגל גדול של עקורים מדרום המדינה, וכי נעשים ניסיונות להכשיר עבורם משכנים זמניים כמו בתי ספר ואולמות ציבוריים. לפי הערכות, עשרות אלפי לבנונים כבר עזבו את בתיהם לאזורים שונים מחשש שהמלחמה תגיע אליהם, אך לא כולם יכולים לעזוב, בין השאר בשל מצבם הכלכלי הקשה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
רה"מ ממיקאתי. מקורות אומרים: "הוא מאמין שחיזבאללה יפעל בהיגיון"
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
5 צפייה בגלריה
לבנון כוח יוניפי"ל חרבות ברזל
לבנון כוח יוניפי"ל חרבות ברזל
כוח יוניפי"ל של האו"ם, שאמון על מניעת החיכוך בדרום לבנון
(צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)
הבוקר סייר שר הכלכלה הלבנוני אמין סלאם בנמל ביירות, ואמר כי הרשויות נערכות ומגבשות תוכנית חירום למקרה שהמלחמה תגיע לעומק המדינה. הוא הסביר כי משרדו מתכוון לצמצם את האחסון בנמל של הבירה ולהגדיל את קליטת המזון בנמלים של טריפולי וצידון, כך שאפשר יהיה להפיצו מהר יותר למי שזקוקים לו. סלאם פנה ללבנונים וביקש מהם להימנע מ"קניית בהלה", ולוודא שהם קונים כמויות הגיוניות ומותירות די אספקה לאחרים.