2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
השרה שקד. הסבירה שגם הגולן ובית שמש לא הוכנסו לתוכנית, כיוון שנכללו בתוכניות אחרות
(צילום: רויטרס)
משרד הפנים, יחד עם משרד האוצר, מקדם תוכנית "המראה" ל-25 רשויות מקומיות שמטרתה לשפר משמעותית, באמצעות פרויקטים כלכליים וארגוניים, את אופן התנהלותן – אלא שמכל הרשויות המיועדות לא נכללו רשויות ערביות, צ'רקסיות או דרוזיות. במשרד הפנים טוענים כי הסיבה לכך היא שיש כבר תוכניות ממשלתיות אחרות לסייע לרשויות הללו.
"תוכניות שמשרד הפנים מייעד לרשויות המקומיות חייבות לקחת בחשבון גם את הרשויות המקומיות הערביות, ואין מקום לקבל טענה שיש תוכנית ייעודית אחרת", מסר אמיר בשאראת, יועץ של הוועד הארצי לרשויות הערביות. "מדובר במדרון חלקלק שאם יעבור בשתיקה יהפוך לנורמה בכל משרדי הממשלה האחרים, ואנחנו לא ניתן לזה יד, ונשתמש בכל דרך העומדת בפנינו להיאבק בהחלטה הזו".
2 צפייה בגלריה
הוועד הארצי לראשי הרשויות הערביות
הוועד הארצי לראשי הרשויות הערביות
כינוס של הוועד הארצי לראשי הרשויות הערביות
בעדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, פנו ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, לשרת הפנים איילת שקד וכן ללשכת ראש הממשלה, וביקשו להבטיח חלוקת תקציבי פיתוח כלכלי לרשויות המקומיות על בסיס קריטריונים שוויוניים וענייניים בלבד.
עו"ד סלאם ארשייד, שהגישה את הפנייה, אמרה: "בעבר הוכללו מספר יישובים ערביים באותה תוכנית ממש, כאשר הייתה לצידה גם תוכנית ממשלתית לצמצום פערים עם החברה הערבית. כך שתגובת משרד הפנים לפניית ועד ראשי הרשויות, לפיה הדבר מייצר כפילות, משונה מאוד. נראה שמתגברים המקרים שהממשלה מנצלת את ההחלטות שקיבלה להעביר תקציבים שממילא מגיעים לאזרחים הערביים, כתירוץ להדרה מתוכניות אחרות. הדבר מעיד על יצירת מסלולי תקצוב נפרדים על בסיס לאום, דבר שיביא להעמקת האפליה ואי-השוויון במקום למיגורה".
אמיר בשאראתאמיר בשאראת
מלשכת שרת הפנים איילת שקד נמסר: "בתקציבי ההמראה לא הכנסנו רשויות שיש להן החלטת ממשלה נפרדת כדוגמת הגולן, בית שמש, חריש או החלטה 550 של החברה הערבית או שהיו בתוכנית ההמראה הקודמת. תקציב תוכנית ההמראה לא נועד לתקציבי השוטף אלא לתקציבי הפיתוח הכלכלי ברשויות והתשלום יתבצע בהתאם לביצוע בפועל לפי אבני הדרך".
בוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות, יצוין, סבורים שתקציבי החלטות הממשלה 550 וכן 1279 מיועדים לצמצום פערי עבר בין הרשויות המקומיות הערביות והרשויות המקומיות היהודיות. עוד אמרו כי התוכניות נועדו לתיקון העוול שנמשך לדבריהם עשרות שנים במענקי האיזון שמשולמים לפי נוסחה שמראש מפלה לכאורה את הרשויות הערביות, וכן בצמצום פערי התשתיות, הפיתוח והמבנה הארגוני של הרשויות המקומיות הערביות.