ראשי הרשויות שנחשפו לראשונה ב-ynet למתווה הממשלה לשיקום הצפון, שהיה אמור להיות מוצג בפניהם היום (חמישי), הגיבו בזעם על ההחלטה המבקשת לעכב בחודשים ארוכים את המאמצים הנדרשים בטווח הארוך לחיזוק יישובי קו העימות בגבול לבנון - ולהציג את המענה לצרכים המיידיים רק בעוד 42 יום. "זו החלטה של מי שאיבדו את הצפון ומנותקים ממנו", אמר יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש מועצה אזורית מטה אשר משה דוידוביץ.
(צילום: אסף חן)

"ההחלטה הזאת לדאבוני הרב אינה עונה לא לצורכי המלחמה בצפון - ובטח לא תוכנית שמקדמת את הצפון למקום שהוא אמור וראוי להיות בה. זו החלטה שיש בה הרבה חורים שחורים ועם יותר סימני שאלה מסימני קריאה. לא לילד הזה פיללנו. אולי בכלל היה עדיף בלי החלטה מאשר עם הדבר הזה".
בסוף ינואר האחרון התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יציג תוך פחות משבועיים תוכנית יסודית לשיקום הצפון בתקציב של 3.5 מיליארד שקל. דוידוביץ סבור כי הממשלה בזבזה זמן רב ולא הגיעה לתוצאות. "הם לא עשו כלום ושום דבר", הטיח, "זו פשוט הזיה ובושה לאינטליגנציה שלנו כשככה מתייחסים אלינו - ובמיוחד אחרי חצי שנה של מלחמה שבה תושבינו פוזרו בכל רחבי המדינה. שוב רוצים לייצר עוד זמן כדי שנמשיך לגסוס פה בצפון ולא יקרה שום דבר".
אתמול בצהריים נפגשו ראשי הרשויות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק, וקיימו שיחה ארוכה של שעות שהגיעה לכדי צעקות והבעת תסכול מהמצב. ראשי הרשויות כעסו שתוכניות הממשלה נעשות בירושלים, במנותק מהצרכים והפתרונות שהעלו. "הדברים נעשים מעל הראש שלנו", האשים ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן.
"מבקשים מאיתנו שנשלח טבלאות אקסל וימסרו לנו את ההחלטות הנוגעות לעתיד התושבים שלנו ולכל חבל הארץ הזה", אמר. "הם מנסים להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש ולהגיד מה אנחנו צריכים - אולי שפעם אחת יקשיבו לאלה שחיים פה ויודעים מה האתגרים ומהם המענים שאנחנו זקוקים להם? יש תוכניות מוכנות ומפורטות, אנחנו לא מחכים שהמלחמה תסתיים, ומבינים שחייבים עכשיו ומיד להתחיל את מלאכת השיקום ולהיערך לקראת היום שאחרי". שטרן הבהיר כי אינו מתכוון להגיע היום למפגש עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ונציגי משרדי הממשלה, שביקשו להציג בפני ראשי הערים את ההחלטה שאותה הגו.
2 צפייה בגלריה
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
עודד פורר, יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר
לא יגיע למפגש עם ראשי הרשויות. וסרלאוף
(צילום: רפי קוץ)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס אף הוא לתוכנית לשיקום הצפון. "כבר מעל חצי שנה הממשלה מפקירה את תושבי הצפון. שוב דחייה, שוב דיבורים בלי מעשים. ממשלת ישראל צריכה לקבל החלטה אחת: ב-1 בספטמבר 2024 תחל שנת הלימודים ביישובי הצפון. מרגע קבלת ההחלטה עליה לפעול לכך מדינית, צבאית, כלכלית והסברתית. תושבי הצפון ראויים לממשלה שתעבוד בשבילם ולא תפקיר אותם ותדחה אותם בלי סוף", ציין.
שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף הודיע כי לא יגיע היום למפגש עם ראשי הרשויות, והדגיש כי אם החלטת הממשלה תישאר כפי שהוצגה - הוא ייעדר גם מישיבת הממשלה ביום ראשון. "ההחלטה הזאת היא הצגה כדי שראש הממשלה יוכל לסמן וי, ואני לא מוכן להיות שותף למשחק הזה. אני לא מתכוון להשתתף בישיבת הממשלה עד שאראה את ההחלטה הסופית עם סכומים נקובים ומקורות תקציביים והחלטות קונקרטיות שנותנות מענה להחזרת התושבים וסיוע למפונים", אמר.
על הכוונה להקים מנהלת שתעבוד תחת מנכ"ל משרד רה"מ ותעקוב אחר יישום התוכנית, אמר וסרלאוף כי "מנהלת זו איוולת, לא התקיים כל שיח מקצועי בנושא וגם ראשי הרשויות מתנגדים לזה. אלו עוד תקנים שהם לשווא. אין שום צורך לסרבל את המלאכה הזאת. אנחנו חייבים החלטה שתיטיב עם הרשויות ועם הצפון".
בשיחה שקיים אתמול עם ראשי יישובי קו העימות הבהיר וסרלאוף כי במקרה שבו הממשלה תתמהמה לגבי החלטה, הוא יעביר את תקציב החירום - 16.5 מיליון שקל שהאוצר דרש להעביר במסגרת ההחלטה בממשלה - באופן ישיר לרשויות.
2 צפייה בגלריה
נפילה בשלומי
נפילה בשלומי
מענה לצרכים המיידיים - רק בעוד 42 יום. בית שנפגע בשלומי
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
במשך שנים רבות מנסים בצפון לקדם החלטות ממשלה לחיזוק האזור ולמתן מענה לפערים העצומים בתחומי הכלכלה, הרפואה, החינוך ועוד. ארגוני "לובינג" ו"ממשל" הציגו מתווים להחלטות ממשלה שנועדו לענות על הצרכים הרבים, אך אלו לא קודמו. "אם אחרי תקופה כה ארוכה הבשורה של הממשלה היא שתהיה תוכנית לצפון רק בעוד 150 יום, זו רשלנות חמורה ומנותקת", אמר יו"ר ארגון "לב בגליל" אופיר שיק.
הוא דרש כי "ממשלת ישראל חייבת לאשר באופן מיידי החלטה תקציבית שתיתן מענה למצב חסר התקדים בצפון. אין שום סיבה להמתין לא 42 יום, לא 21 יום ובטח לא 150 יום. יש צרכים מיידיים שברורים לכולם, בהיקף מינימלי של מיליארד שקל". שיק ציין כי "תושבי הצפון חזקים ופטריוטים. הם כבר לא צריכים להוכיח שום דבר. אבל המצב שבו לא מבהירים להם את האופק ולא מעמידים להם את הכלים כדי להגיע אליו, הוא לא ראוי ולא מוסרי. זה מה שמתסכל". לדבריו, "יש כבר טיוטת תוכנית ריאלית, תקציב משוריין וגם כוונות טובות - אבל ריבונו של עולם, שרים יקרים, שבו ותגמרו את זה. תנו אופק כדי שלא נאבד את הצפון".
דוידוביץ סיכם: "עצוב לי וכואב לי. אבל יותר מכל, כואב לי על התושבים שלנו בצפון שככה מתייחסים אלינו. עזבו את הפוליטיקה לעזאזל - אתם לא רואים מה קורה פה?".
פורסם לראשונה: 22:52, 10.04.24