נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ אישר באופן רשמי כי לא ישתתף בעימות הראשון בין המועמדים בפריימריז הרפובליקניים. טראמפ מוביל בפער עצום על שאר יריביו במרוץ, שבו תיקבע זהותו של מועמד המפלגה בבחירות לנשיאות ב-2024, וכבר אותת בשבועות האחרונים על כוונתו להבריז מהעימות שייערך השבוע במילווקי, בלילה שבין רביעי לחמישי, כדי לא לתת ליריביו הזדמנות לתקוף אותו.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
הנשיא לשעבר טראמפ. "ההובלה שלי - אגדית"
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
בהצהרה שפרסם לפנות בוקר (שני) הוסיף טראמפ שאין בכוונתו להשתתף גם בעימותים הנוספים שמתוכננים בהמשך, אבל אחד מיועציו הבהיר בפני רשת CNN כי ייתכן עדיין שישנה את דעתו לגבי העימותים הבאים. "הציבור יודע מי אני ואיזה נשיא מוצלח הייתי", כתב טראמפ בפוסט ברשת החברתית שלו Truth Social. הוא טען בין היתר כי כנשיא קידם את עצמאותה של ארה"ב בתחום האנרגיה, קיצץ במיסים ומנע עלייה באינפלציה – ומיד אחר כך הצהיר: "לפיכך, אני לא אשתתף בעימותים!".
טראמפ הזכיר בפוסט שלו סקר שהתפרסם אתמול ברשת CBS, ולפיו שיעור התמיכה בו בקרב הבוחרים הרפובליקנים ממשיך לטפס וכבר עומד על 62%: "אני מוביל בפערים 'אגדיים'", כתב. שיעור התמיכה ביריבו המרכזי בפריימריז, מושל פלורידה רון דסנטיס, עומד בסקר על 16% בלבד, וטראמפ כתב עליו בזלזול: "הוא מתרסק כמו ציפור חולה".
התמיכה בשאר המועמדים בפריימריז עומדת על אחוזים בודדים, כשבמקום השלישי בסקר של CBS ניצב עם 7% ויוק רמסוואמי, יזם אמריקני ממוצא הודי שמצליח לתפוס תשומת לב בולטת יותר ויותר במחנה הרפובליקני, ובמקום הרביעי סגנו לשעבר של טראמפ מייק פנס, שמקבל 5%. הסנאטור טים סקוט מדרום קרוליינה זוכה בסקר ל-3% ואחריו השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי עם 2% – שיעור זהה לזה שמקבל מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי. מועמדים אחרים כגון מושל ארקנסו לשעבר אייסה האצ'ינסון לא מקבלים יותר מ-1%.
4 צפייה בגלריה
רון דסנטיס אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
רון דסנטיס אירוע בחירות פריימריז אייווה 2024
מושל פלורידה דסנטיס. טראמפ תקף: "קורס כמו ציפור חולה"
(צילום: AP Photo/Charlie Neibergall)
על רקע התמיכה האדירה בו במפלגה – שנראה שרק התחזקה בעקבות ארבעת כתבי האישום שהוגשו נגדו השנה, אותם הוא מציג כרדיפה פוליטית נגדו – טראמפ אותת שאין בכוונתו להשתתף בעימות הרפובליקני. "למה שאתן לאנשים עם 1% או 2% ו-0% לתקוף אותי עם שאלות כל הלילה?", תהה בריאיון שהעניק כבר לפני חודשיים. טראמפ תקף גם לא אחת את "פוקס ניוז", הרשת שתארח את העימות השבוע במילווקי, וטען כי הפכה ל"עוינת" כלפיו.
"פוקס ניוז", נזכיר, הייתה רשת הטלוויזיה האהודה ביותר על טראמפ לאורך שנות נשיאותו, אבל מאז הפסדו בבחירות ב-2020 לג'ו ביידן הוא הטיח בה שוב ושוב כי אינה הוגנת כלפיו, אף שזו שידרה באופן נרחב את השקרים שלו בדבר זיופים נרחבים בבחירות. רק לאחרונה שילמה הרשת ביוקר על אותו סיקור, ובעקבות תביעת דיבה שהגישה נגדה חברת מכונות ההצבעה "דומיניון" שילמה לה בהסדר פיצויים סכום עתק של 787.5 מיליון דולר.
כיום נחשבת "פוקס ניוז" למי שתומכת יותר ביריבו של טראמפ דסנטיס, אבל בתקשורת האמריקנית מדווחים כי בכירים ברשת ניסו בכל זאת לשכנע את טראמפ לשנות את דעתו ולהגיע לעימות השבוע. גורם המקורב לטראמפ אמר לסוכנות הידיעות AP כי טראמפ לא שעה לתחינות הללו, מתוך אמונה שב"פוקס" מחזרים אחריו רק בגלל חשש מפגיעה בנתוני הרייטינג שלהם. בצעד של "התרסה" כלפי הרשת, בעיתון "ניו יורק טיימס" דיווחו כי טראמפ ערך ריאיון מוקלט עם כוכב הרשת לשעבר טאקר קרלסון, שפוטר ממנה השנה. הריאיון יפורסם לפי הדיווח ביום רביעי, כנראה במקביל לעימות הרפובליקני.
4 צפייה בגלריה
טאקר קרלסון פורש מ פוקס ניוז תמונה מ 2017
טאקר קרלסון פורש מ פוקס ניוז תמונה מ 2017
טאקר קרלסון, שפוטר מ"פוקס ניוז". הריאיון שטראמפ העניק לו ישודר במקביל לעימות?
(צילום: AP )
הסבר נוסף של טראמפ לסירובו להשתתף בעימות הוא הדרישה של הוועידה הרפובליקנית הלאומית, מי שאחראית על העימותים בפריימריז, כי כל מי שישתתף בהם יחתום על התחייבות לתמוך במועמדותו של האדם שינצח במרוץ. "למה שאחתום על זה? אני יכול לציין שמות של שלושה או ארבעה אנשים שאני לא אתמוך בריצה שלהם לנשיאות. יש כאן בעיה", אמר מוקדם יותר החודש. טראמפ סירב לנקוב בשמות המועמדים שבהם הוא לא מתכוון לתמוך, ואמר כי "אין סיבה להעליב אותם". לא מדובר בסנאטור טים סקוט והיזם רמסוואמי, שטראמפ אמר שהם "נחמדים מאוד".
יריביו הרפובליקניים של טראמפ טרם הגיבו להצהרה שלו הלילה, אבל דובר הקמפיין של דסנטיס, אנדרו רומיאו, כתב בטוויטר: "לאף אחד אין זכאות על המועמדות. אתה חייב להגיע ולזכות בה". עוד לפני כן תקף את טראמפ מושל ניו ג'רזי לשעבר כריסטי, בין המועמדים הבודדים במרוץ שמעיזים להתעמת עמו ישירות, והוא האשים שהנשיא לשעבר "פחדן" וכי "אין לו אומץ" להשתתף בעימות. טראמפ דחה את הטענות הללו, ובאחד הריאיונות האחרונים שלו אמר כי אינו רואה אף יתרון מבחינתו בהשתתפות בעימות, כשהוא כבר מוביל בפער אדיר: "זו לא שאלה של אומץ, זו שאלה של אינטליגנציה", אמר.
4 צפייה בגלריה
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריסטי. "אין לטראמפ אומץ"
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריסטי. "אין לטראמפ אומץ"
מושל ניו ג'רזי לשעבר כריסטי. "אין לטראמפ אומץ"
(צילום: רויטרס)
לצד הדרישה לחתום על ההתחייבות לתמוך במי שיזכה בפריימריז, שני קריטריונים מרכזיים נוספים שנדרשים ממועמדים שמבקשים להשתתף בעימות הם ממוצע של 1% לפחות בסקרים האחרונים, ולפחות 40,000 תורמים. תשעה מועמדים עמדו בינתיים בשני הקריטריונים האלה: טראמפ, פנס, דסנטיס, הסנאטור סקוט, היילי, כריסטי, מושל צפון דקוטה דאג בורגום, מושל ארקנסו לשעבר האצ'ינסון והיזם רמסוואמי.
טראמפ, ראוי לציין, כבר הבריז בעבר מעימותי בחירות: ב-2016 החרים את העימות האחרון בין המועמדים הרפובליקניים בפריימריז שנערכו אז, ובמקום זאת ערך אירוע משלו במדינה הראשונה שבה נערכת ההצבעה, אייווה (גם כעת היא תהיה הראשונה להצביע, ב-15 בינואר). בסופו של דבר טראמפ הפסיד במדינה הזו לסנאטור טד קרוז, ופרשנים פוליטיים ייחסו אז את ההפסד, לפחות באופן חלקי, לסירובו להשתתף בעימות האחרון. גם ב-2020 טראמפ סירב להשתתף בעימות השני בינו לבין ביידן, כאשר חלה בקורונה ודחה את דרישת המארגנים לערוך את האירוע באופן וירטואלי.