דרמה בארה"ב, 50 ימים בדיוק לפני הבחירות לנשיאות וחודשיים אחרי ניסיון ההתנקשות בנשיא לשעבר דונלד טראמפ: השירות החשאי פתח באש אמש (יום א') לעבר חמוש שזוהה לא הרחק מהנשיא לשעבר, כאשר זה שיחק במגרש גולף בבעלותו בווסט פאלם ביץ', בפלורידה. ברשת CNN דווח כי ההערכה היא שהחשוד התכוון לפגוע בטראמפ, ושעה קלה לאחר מכן אישרו את הדיווח ב-FBI. הבולשת הפדרלית מסרה כי התקרית נחקרת כניסיון התנקשות נוסף - שנכשל. קמפיין הבחירות של טראמפ הודיע כי הוא "בטוח".
נסיבות האירוע התבהרו רק כשעה וחצי לאחר ההודעה הדרמטית והראשונית של הקמפיין על "ירי בקרבת טראמפ" - ירי שבהמשך התברר כאמור כי בוצע על-ידי השירות החשאי. לפי סוכנות הידיעות AP, הסוכנים זיהו את החשוד כאשר זה כיוון רובה לתוך מגרש הגולף - וכבר החדיר את הקנה דרך הגדר של המתחם. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי החשוד ברח כשהסוכנים פתחו לעברו באש, והשליך את הרובה שלו - רובה סער דמוי קלצ'ניקוב AK-47. הרובה נתפס בשיחים בזירה. בהמשך פורסם תצלום ממצלמות אבטחה של חשוד שנעצר, ובכלי התקשורת בארה"ב זיהו אותו כבריאן ווסלי ראות', בן ה-58 מהוואי שאף הצביע לטראמפ ב-2016.
כוחות המשטרה בפלורידה אחרי תקרית הירי במגרש הגולף
(צילום: רויטרס)

9 צפייה בגלריה
החשוד שנעצר בפאלם ביץ' בארה"ב בעקבות ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
החשוד שנעצר בפאלם ביץ' בארה"ב בעקבות ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
צילום ממצלמות אבטחה של החשוד שנעצר בעקבות ניסיון ההתנקשות
9 צפייה בגלריה
שירותי הביטחון בארה"ב מציגים תצלום של הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ
שירותי הביטחון בארה"ב מציגים תצלום של הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ
נציגי שירותי הביטחון מציגים תצלום של הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף
(צילום: Getty Images North America)
9 צפייה בגלריה
הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ בפלורידה: רובה, מצלמה ותיק
הפריטים שנתפסו בשיחים ליד מועדון הגולף של דונלד טראמפ בפלורידה: רובה, מצלמה ותיק
הפריטים שנתפסו בשיחים: רובה דמוי קלצ'ניקוב AK-47, מצלמה ושני תיקים
החשוד נמלט עם רכב, אך נתפס בהמשך במחוז מרטין הסמוך על-ידי המשטרה המקומית. המשטרה במחוז מרטין מסרה כי החשוד נעצר ללא נשק כשנשלף מרכבו, וכי הוא לא "הפגין רגשות רבים" כשנעצר. לפי הדיווחים ללכידתו סייע עד ראייה שהבחין בחשוד נמלט מהשיחים - וצילם את הרכב שלו. ברשת NBC דיווחו כי מאבטחיו של טראמפ מיהרו להעבירו למקום מבטחים. הוא נסע בהמשך לאחוזת מאר-א-לאגו שבה הוא מתגורר. האחוזה שוכנת שמונה קילומטרים ממועדון הגולף.
במסיבת עיתונאים הלילה אישרו הרשויות כי החשוד כיוון את נשקו - שעליו הורכבה כוונת - דרך הגדר של המגרש, ומסרו כי סוכן שהיה במעגל האבטחה של הנשיא במגרש זיהה את החשוד ופתח לעברו באש. לפי הרשויות טראמפ עצמו היה במרחק של כמה מאות מטרים מהחשוד, בין 365 עד 457 מטר. לצד הרובה נתפסו גם תיקים ומצלמת "גו-פרו", ולפי החשד החמוש התכוון לצלם עימה את מעשיו. האירוע התרחש מעט לפני השעה 14:00 לפי השעון המקומי (21:00 שעון ישראל).
בהודעה ראשונה של טראמפ אחרי התקרית, במסר שפרסם אמש לתומכיו באתר הקמפיין שלו, הוא הדגיש כי הוא בריא ובטוח. "אף אחד לא נפצע, תודה לאל", כתב. טראמפ חזר על מסר דומה לזה שהשמיע מיד אחרי ניסיון ההתנקשות בו בעצרת בפנסילבניה בחודש יולי: "יש אנשים בעולם שיעשו הכול כדי לעצור אותנו. אני לא אפסיק להילחם עבורכם. לעולם לא אכנע! תמיד אוהב אתכם על כך שאתם תומכים בי".
ג'יי די ואנס, סגנו המיועד של טראמפ, התייחס לתקרית ואמר כי "אני שמח שהנשיא טראמפ בטוח. דיברתי איתו לפני שהחדשות היו פומביות, והוא היה, למרבה הפלא, במצב רוח טוב". לדבריו, "יש עדיין הרבה שאנחנו לא יודעים, אבל אני אחבק את הילדים שלי חזק במיוחד הלילה ואומר תפילת הכרת תודה". מאוחר יותר, יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון פרסם תמונה משותפת עם טראמפ, וכתב כי הוא ורעייתו ביקרו את הנשיא לשעבר באחוזתו במאר-א-לאגו: "אנחנו מודים לאלוהים על שהגן עליו היום - שוב. אף מנהיג בהיסטוריה האמריקנית לא סבל יותר התקפות ונשאר כל כך חזק ואיתן. הוא בלתי ניתן לעצירה". המיליארדר אילון מאסק, שהביע תמיכה בטראמפ בבחירות, הגיב בפוסט משלו וכתב: "אכן".
9 צפייה בגלריה
מועדון הגולף הבינלאומי בווסט פאלם ביץ' שבפלורידה, ארה"ב
מועדון הגולף הבינלאומי בווסט פאלם ביץ' שבפלורידה, ארה"ב
כוחות משטרה ליד מועדון הגולף של טראמפ בווסט פאלם ביץ'
(צילום: AP / Stephanie Matat)
9 צפייה בגלריה
דולנד טראמפ
דולנד טראמפ
כוחות משטרה סמוך למגרש הגולף, אחרי ניסיון ההתנקשות שנכשל
(צילום: רויטרס / X / @realDerekUtley via REUTERS)
בדיווח ראשוני שפרסם "ניו יורק פוסט" נטען תחילה כי שני אנשים ניהלו קרב יריות מחוץ למגרש הגולף, וכי טראמפ לא היה היעד - אבל בהמשך שונה לחלוטין הדיווח בצהובון, ובמקום זאת נכתב כי סוכן של השירות החשאי הוא שפתח באש לעבר החשוד. לפי הדיווח המעודכן החשוד נעצר כאמור בהמשך, בכביש מהיר. בנו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ ג'וניור, כתב בציוץ ברשת X כי רובה הסער של החשוד "התגלה בשיחים" אחרי התקרית.
לפי הדיווחים, טראמפ שהה במהלך הירי באזור הגומה החמישית והשישית במגרש הגולף (שכולל 18 גומות) - והסוכנים שזיהו את החשוד וירו לעברו היו מלפניו, כלומר קרוב יותר אל החמוש. טראמפ הוא חובב גולף מושבע, וב-AP מציינים כי השירות החשאי מאבטח אותו במעגל אבטחה "זז", עם סוכנים שנוסעים בעגלות גולף וברכבי שטח כמה "גומות" מלפני הנשיא, ומאחוריו. הסוכנים גם מביאים בדרך כלל רכב משוריין לתוך המגרש, כדי לספק מקום מבטחים לטראמפ במקרה חירום כמו זה שאירע אמש.
לפנות בוקר הנשיא ג'ו ביידן התייחס לניסיון ההתנקשות, ואמר כי תודרך על "מה שחוקרות רשויות החוק הפדרליות כניסיון התנקשות אפשרי בנשיא לשעבר טראמפ". הוא ציין כי "חשוד נמצא במעצר", ושיבח את "עבודתם של השירות החשאי ושותפיהם על ערנותם ומאמציהם לשמור על בטיחות הנשיא לשעבר והסובבים אותו". ביידן הוסיף: "הוקל לי שהנשיא לשעבר לא נפגע. הרשויות אוספות פרטים נוספים. כפי שאמרתי פעמים רבות, אין מקום לאלימות פוליטית או לאלימות כלשהי במדינה שלנו, והנחיתי את הצוות להמשיך להבטיח שלשירות החשאי יהיו כל המשאבים, היכולת ואמצעי ההגנה הדרושים כדי להבטיח את ביטחון הנשיא לשעבר".
עוד קודם לכן הבית הלבן מסר כי הנשיא ביידן וסגניתו קמלה האריס - יריבתו של טראמפ בבחירות לנשיאות שייערכו ב-5 בנובמבר - עודכנו על ניסיון ההתנקשות. "הם חשים הקלה מכך שטראמפ בטוח", נמסר. האריס עצמה כתבה בהמשך בציוץ ברשת X כי היא "שמחה" על כך שטראמפ בטוח: "לאלימות אין מקום באמריקה". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתקרית, וכתב ברשת X: "שרה ואני נדהמנו מניסיון ההתנקשות השני בנשיא טראמפ והוקל לנו לשמוע שגם הוא כשל. אבל אל לנו לסמוך על המזל. אנו שולחים את האיחולים הטובים ביותר לדונלד ומלניה, לצד התקווה שיינקטו כל האמצעים כדי להבטיח שמתקפות קטלניות שכאלה על מועמד לנשיאות ארה"ב יסוכלו מבעוד מועד".
9 צפייה בגלריה
ההודעה הראשונה שהוציא טראמפ באתר שלו
ההודעה הראשונה שהוציא טראמפ באתר שלו
ההודעה שפרסם טראמפ באתר הקמפיין שלו
תיעוד ניסיון ההתנקשות בטראמפ, ביולי
(מתוך CNN)

9 צפייה בגלריה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
תיעוד: דונלד טראמפ נורה במהלך נאומו בעצרת הבחירות בפנסילבניה
התמונה האייקונית של טראמפ אחרי הירי בו ביולי
(צילום: AP /Evan Vucci)
ניסיון ההתנקשות מגיע כאמור מעט יותר מחודשיים אחרי ניסיון ההתנקשות בטראמפ ב-13 ביולי, במהלך עצרת בפנסילבניה - שרק במזל גדול הסתיים בפציעה קלה באוזנו של הנשיא לשעבר. מאז הירי בטראמפ ביולי תוגברה האבטחה סביבו, ונחשפו גם שורת מחדלים שאפשרו ליורה שחוסל, תומאס מת'יו קרוקס בן ה-20, לטפס על גג סמוך למתחם העצרת בפנסילבניה - במרחק של כ-135 מטר בלבד מטראמפ. בעקבות המחדלים שנחשפו התפטרה ראש השירות החשאי קימברלי צ'יטל.

הצביע לטראמפ, תומך באוקראינה - ומתנגד לישראל

כאמור, כלי התקשורת בארה"ב יישרו קו לגבי זהות החשוד. ראות' הצביע לטראמפ בבחירות ב-2016, אך הפנה לו עורף בטענה שהנשיא לשעבר "אכזב אותו", ומאז רשום כמצביע למפלגה הדמוקרטית. לפי שורת פוסטים שלו ברשתות החברתיות, וראיונות שהעניק לכלי תקשורת בעבר, הוא תומך נלהב באוקראינה במלחמתה נגד רוסיה - ומבקר חריף של ישראל.
הוא האשים את ישראל ב"גניבת פלסטין", ובפוסט שפרסם בליווי מפת ארץ ישראל כתב: "לא ברור איזה חלק מישראל שבו החזיקו היהודים מבוסס על המפה ההיסטורית הזו: יהודה אולי? זה נראה שהיסטורית כולם פלסטינים". בפוסטים שלו ברשתות החברתיות הביע גם סנטימנטים אנטי-טראמפיסטיים חזקים, ותיארו אותו לעיתים קרובות כ"איום על הדמוקרטיה".
9 צפייה בגלריה
בריאן ווסלי ראות', החשוד שנעצר בעקבות ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ בפלורידה
בריאן ווסלי ראות', החשוד שנעצר בעקבות ניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ בפלורידה
כינה את טראמפ "איום על הדמוקרטיה". ראות'
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
9 צפייה בגלריה
פוסט אנטי ישראלי שפרסם החשוד בניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
פוסט אנטי ישראלי שפרסם החשוד בניסיון ההתנקשות בדונלד טראמפ
"היסטורית - כל השטחים פלסטיניים". פוסט אנטי ישראלי של ראות'
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
ראות' גם התגאה ב"מעורבותו המוצהרת" במלחמה באוקראינה, שכללה ניסיונות לגייס לוחמים למאבק נגד רוסיה. הוא אף טען כי שהה באוקראינה במהלך 2022 ונלחם בחזית. הוא התראיין בעבר ל״ניו יורק טיימס״ על מאמציו להבריח חיילים אפגנים שברחו מהטליבאן - דרך איראן - כדי להילחם נגד רוסיה, ואף עמד בראש ארגון המתנדבים הבינלאומי (IVC) שסייע בהפצת סיוע הומניטרי באוקראינה.
ראות' היה בעברו פועל בניין בצפון קרוליינה. הוא למד באוניברסיטת צפון-קרוליינה החקלאית והטכנית (NC A&T) ועבר להוואי בשנת 2018. יש לו גם עבר פלילי, הכולל שמונה מעצרים קודמים - בעיקר בשל עבירות קלות - אך בשנת 2002 הורשע גם בעבירה חמורה של ״החזקת נשק להשמדה המונית״, לאחר שנעצר בתום עימות עם המשטרה כשברשותו מכונת ירייה אוטומטית.
בעת מעצרו של ראות' באזור מועדון הגולף של טראמפ הוא שמר על קור רוח, כמו היה מוכן היטב מראש לסיטואציה: "הוא לא הביע שום רגש״, אמר השריף של מחוז פאלם ביץ'.
פורסם לראשונה: 21:42, 15.09.24