בישראל שוררת אופטימיות זהירה לגבי התקדמות לעסקה לשחרור החטופים, בצל הדיווחים הגוברים בתקשורת העולמית על הסכם אפשרי בתיווך של קטאר או מצרים, בתמורה להפוגה בלחימה ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
טקס לזכר הנופלים והנרצחים ולהשבת החטופים בירושלים
טקס לזכר הנופלים והנרצחים ולהשבת החטופים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על פי הדיווחים, במוקד העסקה שחרור של בין 10 ל-15 חטופים מהרצועה, בתמורה להפוגה בלחימה. מקור המעורה בפרטי המו"מ אמר לסוכנות הידיעות AFP כי ההפוגה תימשך בין יום ליומיים. גורם המקורב לחמאס, טען מנגד כי מתנהלים דיונים על הפסקת אש בת שלושה ימים תמורת שחרור של 12 חטופים, בהם שישה בעלי אזרחות אמריקנית. גם רשת BBC דיווחה על מתווה דומה של עסקה.
בישראל, מנגד, דורשים שחרור משמעותי יותר - של עשרות חטופים - לכל הפחות יותר מ-50. בשיחות מדובר על שחרור ילדים, נשים, ומבוגרים. ישראל מסכימה להפוגה קצרה, אבל מתנה אותה בהגעה להסכם לפני כן - מחשש שחמאס ינסה למרוח זמן. בישראל גם מעריכים שחמאס ידרוש שחרור אסירים בתמורה לשחרור גדול, ובישראל לא פוסלים שחרור של מחבלים תמורת עסקה רחבה.
3 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ויליאם ברנס ראש ה CIA
ראש ה-CIA ברנס. מדלג בין ישראל לקטאר
(צילום: AP)
כבר אתמול שררה בישראל אופטימיות זהירה בנוגע להתקדמות לעסקה לשחרור החטופים, בעקבות התערבותו האישית של ראש ה-CIA וויליאם ברנס, שנשלח על-ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשיחות עם ישראל וקטאר. העיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח היום כי ראש ה-CIA צפוי לבקר מחר בדוחא, שם ידון בעסקה לשחרור בעלי אזרחות כפולה.
בעיתון נטען כי קטאר מתווכת במגעים לשחרור חטופים בתמורה להפוגה הומניטרית, אך המוקש הוא מספר הימים שתימשך ההפוגה - וזה מה שמעכב את השלמת ההסכם, לפי הדיווח. בעיתון נטען היום גם כי התקיים גם מו"מ לעסקת חליפין לשחרור כל הנשים והילדים שנחטפו על ידי חמאס בתמורה לשחרור נשים וילדים מהכלא הישראלי - אולם לא הושג הסכם בעקבות סירוב ישראלי. לדיווח אין אימות ממקורות אחרים.
דובר צה"ל: לא נחמיץ הזדמנות להשבת חטופים
(צילום: דובר צה"ל)

בינתיים, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר הערב בתדרוך לכתבים כי ייתכן שהוצאת כל החטופים מעזה תדרוש יותר מהפוגה אחת. "הפוגות הומניטריות בעזה יכולות להימשך שעות או ימים", אמר קירבי. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי השמיע דברים דומים בהצהרתו הערב: "אין הפסקת אש. מה כן יש? הפוגות הומניטריות לזמנים מוקצבים שמאפשרים לאוכלוסייה להתארגן ולרדת דרומה בבטחה. אנחנו רוצים שזה יקרה".
הגרי עדכן הערב כי מספר החטופים שמוחזקים בעזה עומד על 239. "המספר משתנה ביחס לזיהוי שלנו בשטחנו של לצערי גילויים שמאפשרים לנו לקבוע שאנשים נמצאו בשטחנו. אנחנו נביא אותם לקבורה בשטח מדינת ישראל", אמר הגרי. "המספר הזה עוד ילך וישתנה בהתאם לתמונת המודיעין ובהתאם לממצאים. קודם נעדכן את המשפחות ולאחר מכן נעדכן את הציבור הרחב. לא החמצנו ולא נחמיץ אף הזדמנות להשבת חטופים הביתה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב לראשי רשויות ביהודה ושומרון בפיקוד המרכז כי "אני מבקש לשים בצד כל מיני שמועות סרק שאנחנו שומעים מכל מיני כיוונים, ולחזור על דבר אחד ברור: לא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופינו. כל השאר זה סרק".

העסקה שכמעט הבשילה, וקשיי התקשורת בתוך חמאס

ב"ניו יורק טיימס" דווח הערב כי ישראל וחמאס התקרבו לעסקה לשחרור של עד 50 חטופים מעזה בתמורה להפסקת ההפצצות ברצועה - ימים לפני שישראל פתחה בפעולה הקרקעית ב-27 באוקטובר. בדיווח, שמבוסס על גורמים ערביים ומערביים המעורים בפרטי השיחות, נטען כי המגעים הופסקו עם תחילת הפעולה הקרקעית - אך חודשו כמה ימים לאחר מכן וכאמור - מתקיימים גם כרגע.
3 צפייה בגלריה
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
סינוואר והנייה יחד ב-2021. דיברו, אבל יש קשיים
בישראל, נזכיר, המתינו במשך כמה ימים בניסיון למצות את השיחות - אך סירבו לאפשר לחמאס "למרוח" את המצב. שני גורמים שצוטטו בדיווח אישרו כי בישראל דחו את הפעולה הקרקעית למען השלמת השיחות, אך החליטו לפתוח בפעולה הקרקעית כשהשיחות נתקעו - בתקווה שהפעולה הקרקעית גם תפעיל לחץ על חמאס. לפי הדיווח, המגעים העקיפים בין ישראל לחמאס נוגעים כרגע אך ורק לאזרחים שנחטפו - ולא לחיילים שמוחזקים בעזה.
ב"ניו יורק טיימס" נטען כי למעט חוסר אמון בין ישראל לחמאס, סוגייה נוספת מקשה על קיום המו"מ: בעיות תקשורת בין ההנהגה המדינית של חמאס ששוהה בדוחא, בירת קטאר - למנהיגי חמאס בעזה. ישראל, לפי הדיווח, הביעה ספק אם להנהגה המדינית כלל יש אפשרות לדון בעסקה. איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר הצליחו לשוחח ביניהם, לטענת שני גורמים המעורים בפרטים, אבל התקשו לייצר קשר עקבי. הקשיים, לפי הדיווח, החמירו עם הפלת רשתות התקשורת בעזה.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה