אשד מדבר עם התומכים מחוץ לביתו: "מצב לא רגיל"
(צילום: ערן ורנר)

מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד, שהודח שלשום (חמישי) מתפקידו עם העברתו לפיקוד על אגף ההדרכה במשטרה, אמר למפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי בשיחה שבה נודע לו על הצעד כי מדובר ב"טעות שהוא עוד יצטער עליה". כך אמר אדם שהיה עד לשיחה הקשה בין השניים, שהתנהלה אחרי יום ארוך של פיקוד על אלפי שוטרים מול המפגינים ב"יום ההתנגדות" בתל אביב, במהלכו נחסמו בין השאר נתיבי איילון לתנועה. היועצת המשפטית לממשלה הורתה להקפיא את הדחתו של אשד, אולם עדיין לא ברור אם לא תצא לפועל בסופו של יום.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
בן גביר, אשד ושבתאי. המפכ"ל חש שטעה, חרף היחסים המתוחים עם מפקד המחוז
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
אשד, שמשמש בתפקידים שונים במשטרה זה 33 שנה, נמצא בעין הסערה מאז החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לקיים "סבב מינויים". את השיחה מהמפכ"ל שבה נודע לו על הכוונה להעבירו מהתפקיד הוא קיבל בהפתעה גמורה, חרף היחסים המתוחים עם המפכ"ל זה חודשים ארוכים.
גורמים ששוחחו עם ynet אמרו כי השר בן גביר כעס על התמונות מנתיבי איילון שבהן נראו מאות מפגינים צועדים, ולחץ על מפכ"ל המשטרה להודיע על סבב המינויים שחולל סערה רבתי במשטרה. את סבב המינויים היו מי שתיארו בארגון בתור כניעה ללא קרב להשתלטות עוינת של השר בן גביר. גורמים רבים במשטרה ניסו להניא את המפכ"ל שבתאי מלהצטרף להודעת השר על סבב המינויים. שבתאי לא נענה לקריאות, הצטרף להודעה – אבל אתמול כבר הבהיר כי העיתוי נקבע על ידי בן גביר.
החסימות בנתיבי איילון ב"יום ההתנגדות". בן גביר לחץ להודיע על סבב המינויים 

כעבור יממה מההחלטה, שבתאי חש שטעה בהצטרפות לשר בן גביר, במקום לעמוד כחומה בצורה מול השר כדי להגן על הפקוד שלו, ניצב אשד. מקורבים למפקד מחוז תל אביב המודח אמרו אמש כי הוא "לא מדבר סרה על המפכ"ל, שהוא מפקד המשטרה". לדברי המקורבים, "זה לא ראוי בעת הזו".
מאז הודעת ההדחה, מקבל ניצב אשד תמיכה נרחבת משוטרים ומאזרחים, שתופסים את הדחתו ככזו על רקע פוליטי בשל העצמאות שהוא גילה מול ניסיונות להכפיף שיקולים מבצעיים בהפגנות לטובת השר לביטחון לאומי בן גביר.

"סבב מינויים? בדיחה עצובה"

אתמול הודיעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי אחרי בירור של הליך העברתו של אשד, הגיעה למסקנה כי קיים חשש לחוקיות ותקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה. בהרב-מיארה הורתה להקפיא כל פעולה בעניינו של אשד, וכתבה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי יש להשאיר את אשד בתפקידו.
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי הודיע מיד לאחר מכן כי העברתו של אשד לתפקיד ראש אגף ההדרכה תוקפא, ונמהר להבהיר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה". אלא שניצב מכהן במשטרה ששוחח עם ynet אמר כי הניסיון לעטוף את ההדחה בצמד המילים "סבב מינויים" היא לא פחות מ"בדיחה עצובה", כלשונו.
5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
"ההצלחה הגדולה - לא היו תמונות קשות של דם ומפגינים פצועים". החסימה באיילון
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
(צילום: יריב כץ)
"לשלוח את עמי לאגף ההדרכה זה להראות לו את הדרך הביתה. הוא מפקד בהצלחה על מחוז תל אביב ובעבר פיקד על מחוז מרכז והיה סגן מפקד מחוז ירושלים. זה פשוט לא מכובד למשטרה לנהוג כך בקצין מוכשר ומצטיין", אמר הניצב.
בשיחה עם מקורביו, אמר אשד שתועד פונה לתומכים שהגיעו מתחת לביתו, כי "התרגשתי מאוד מהגעת אזרחים שאני לא מכיר לתמוך בי. שמרתי על האנונימיות שלי לאורך שנים. אני לא מורגל לפוקוס הזה. זה מרגש, אבל עצוב לי על מה שקורה. אני אוהב את המשטרה, את השוטרים ואת הקצינים המשרתים בה".
5 צפייה בגלריה
עמי אשד בזירת הפיגוע
עמי אשד בזירת הפיגוע
"לא מורגל לפוקוס הזה". אשד בזירת הפיגוע בת"א
(צילום: דנה קופל)
בשיחה עם התומכים שהגיעו לביתו אמר אשד: "אני רוצה להגיד לכם המון המון תודה מעומק הלב. אני תרמתי 35 שנה. אני רגיל בדרך כלל לעסוק בטיפול בפשיעה ולעשות הרבה מאוד טוב לציבור, שירות לציבור. אני באמת לא רגיל למצב שקורה פה. כנראה אנחנו נמצאים במצב לא רגיל. יש לי אחריות כבדה מאוד לדאוג שאזרחי מדינת ישראל ירגישו בטוחים במדינת ישראל. זאת המטרה המרכזית שלי בחיים, אני עוסק בה כבר הרבה מאוד שנים. מתכוון לעשות את זה גם בעתיד".
הוא הוסיף: "לפעמים אנשים משלמים מחירים יקרים. זה לא נורא, זה שווה את המחיר שאתה משלם, המחיר האישי שאתה משלם למען באמת האנשים הכל כך נפלאים שנמצאים פה. כמו שאמרתי אתמול, אני לא העניין. העניין הוא באמת המדינה שלנו. ואני לא איש פוליטי. אנשים וחבריי אינם יודעים מה דעותיי הפוליטיות וגם הן לא רלוונטיות. אני מתחייב בפניכם רק דבר אחד, שאני אמשיך לשרת אתכם בנאמנה כמו שעשיתי כל חיי".
5 צפייה בגלריה
שבתאי בזירת הפיגוע בתל אביב
שבתאי בזירת הפיגוע בתל אביב
גם הוא מקבל חיזוקים. שבתאי בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
בינתיים, ניצב בסגל הפיקוד הבכיר במשטרה אמר כי ההתנהלות עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אינה פשוטה. "אנחנו עוברים ימים קשים ולא פשוטים. במיוחד ביום ההפגנה הגדולה ביום חמישי. לא פשוט להתנהל ככה עם כל ההצהרות של השר. ההצלחה הגדולה היא שהיום הזה עבר ללא פצועים, למרות חסימות כבישים שזה חלק מהמחיר והשיקול המבצעי לאפשר זאת. לא היו תמונות קשות של דם ומפגינים פצועים", אמר הניצב.
כמו אשד, שנמצא בעין הסערה, גם מפקד המשטרה – המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי עומד בפני לחצים קשים – ועל כן התקשרו אליו שלשום ניצבים בסגל הפיקוד הבכיר וחיזקו את רוחו לאור הימים הקשים שעוברים עליו.
פורסם לראשונה: 23:42, 10.03.23