גורמים במערכת הפוליטית והביטחונית קיבלו בתדהמה את הודעתו הרשמית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על חמשת העקרונות במשא ומתן לשחרור החטופים, בעיקר בגלל התזמון שלה. נתניהו מקיים הערב (ראשון) דיון ביטחוני והערכת מצב לגבי עסקה לשחרור החטופים יחד עם שר הביטחון יואב גלנט ואנשי צבא ומודיעין.
עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, נכנסה בכלוב שהתרומם מעל כביש בגין
(צילום: עידו ארז, רועי רובינשטיין, מתוך עמוד הפייסבוק של אורלי בר לב)

ואולם, זמן קצר לפני הישיבה החליט נתניהו לחשוף בהודעה רשמית לתקשורת את התנאים שלו לעסקה – ועוד בטרם סיכם דבר עם גלנט ואנשי המערכת הביטחונית. ההודעה של נתניהו פורסמה באחד הרגעים הקריטיים לשחרור חטופים במסגרת עסקה אפשרית מול חמאס.
גורם ביטחוני טען כי נתניהו פרסם את ההודעה כדי לייתר את הדיון על העסקה ובכך פגע בסיכוי לקדם אותה. "התנהלות לא ראויה שתפגע בסיכוי להחזיר את החטופים הביתה", אמר הגורם הביטחוני. "יש פה גם שאלה של טיימינג. אם אתה מוציא את ההודעה עוד לפני שהדיון בלשכה התחיל - אז בשביל מה לקיים דיון? אם זו ההתנהלות החטופים לא יחזרו".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: יריב כץ)
גורמים אחרים הביעו פליאה על חלק מהסעיפים של נתניהו במסמך שפרסם. נתניהו עצמו הודה בריאיון לערוץ 14 כי אפשר יהיה להחזיק רק חלק מהחטופים – ולבסוף נאלץ לחזור בו. בהודעתו הערב הוא בעצם חוזר על דבריו המקוריים בערוץ 14, כאשר כתב: "ישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס". כלומר, לא כל החטופים יחזרו הביתה כפי שדורשים חלק משותפיו של נתניהו בממשלה - כתנאי לביצוע הסכם.
בסעיף הראשון בהודעה נכתב כי "כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה". גורם ביטחוני טען כי מדובר בסעיף שסותר את עצמו, מאחר ש"נתניהו שכח להזכיר שאחת ממטרות המלחמה היא להחזיר את כל החטופים הביתה", כלשונו.
3 צפייה בגלריה
צעדת מחאה מכיכר סאקר אל עבר מעון רהמ ברחוב עזה 35
צעדת מחאה מכיכר סאקר אל עבר מעון רהמ ברחוב עזה 35
מחאה בירושלים
(צילום: עמית שאבי )
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לשער בגין
הפגנה מחוץ לשער בגין
מחאה בתל אביב
(צילום: יובל חן )
אלה כל העקרונות, לפי הודעת לשכתו של נתניהו:
1. כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה.
2. לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה.
3. לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה.
4. ישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי החמאס.
5. המתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה.
סעיף 3 שהציג נתניהו, שלפיו "לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה", הוא למעשה סעיף שלא היה קיים בניסוח המקורי של ההסכם. משמעותו, הלכה למעשה, שצה"ל יהיה זה שיפקח על חזרת העזתים לצפון הרצועה, דרך שליטה במסדרון נצרים שמפריד בין האזור הזה ליתר חלקי הרצועה. חמאס, שדורש את חזרת כל העקורים לבתיהם, צפוי להתנגד להמשך השליטה של צה"ל במסדרון במהלך הפסקת האש.
פרשננו רון בן ישי מוסיף כי החזרה הפומבית על הקווים האדומים מהווה הקשחה מכוונת כלפי חמאס, שנועדה לפייס את שותפיו של נתניהו לממשלה. מבחינת צוותי המו"מ ברגע שהוצב קו אדום פומבי - זו הקשחת עמדות, והניסוח הקטגורי מקשה על המו"מ בנושאים הללו ומוביל לנוקשות מהצד השני. זו אמנם עלולה להיות חבלה במו"מ, אבל מצד שני - לגרסת נתניהו - זו יכולה להיות התחלה קשוחה של המו"מ על הפרטים, כדי להגיע לסיכומים טובים יותר בהמשך.
לפי לשכת נתניהו, "עמידתו האיתנה של ראש הממשלה נגד הניסיון לעצור את פעולת צה"ל ברפיח היא זו שהביאה את חמאס להיכנס למשא ומתן. ראש הממשלה מוסיף לעמוד בתוקף על העקרונות שכבר הוסכמו על ידי ישראל".

העסקה המתוכננת

העסקה, נזכיר, כוללת שלושה שלבים - כשבשלב הראשון ישתחררו כל הנשים, החולים והמבוגרים שנותרו בשבי. מדובר ב-33 חטופים חיים ומתים, לפי הדיווחים, שישוחררו במשך שישה שבועות. בשלב ב' - שעליו ינהלו חמאס וישראל ומתן - אמורים להשתחרר יתר החטופים החיים, ובעיקרם הגברים הצעירים והחיילים. על השלב הזה סובבת המחלוקת החריפה ביותר בהסכם, שכן חמאס מתנה את קיומו בהפסקת אש קבועה - ואילו ישראל לפי שעה מסרבת לה. בשלב השלישי אמורים להשתחרר שאר הגופות. בכל שלב במסגרת העסקה ישראל אמורה לשחרר מאות מחבלים מבתי הכלא.
בינתיים, המגעים בין הצדדים נמשכים. ראש המוסד דדי ברנע צפוי להיפגש ביום רביעי בדוחא שבקטאר עם ראש הממשלה המקומי, עם ראש ה-CIA ועם ראש המודיעין המצרי. במצרים אף דווח שראש ה-CIA יגיע לקהיר השבוע, וכך גם "משלחת ישראלית" - שתצא לעיר מחר.