בכנסת ייערך היום (ב') כנס תחת הכותרת "עוצרים את אלימות המתנחלים", שאותו יזמו שני חברי כנסת מהקואליציה, מוסי רז ממרצ ואבתיסאם מראענה מהעבודה, לצד אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת. בכנס, שהכוונה לקיימו פורסמה בשבוע שעבר ב"ידיעות אחרונות", יציגו אנשי ארגון "שלום עכשיו" דו"ח בנוגע לאלימות כלפי פלסטינים בשטחים, ובו מיפוי של אירועי האלימות לפי מאחזים ביהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לשכם
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לשכם
מתנחלים רעולי פנים מיידים אבנים בעימותים עם פלסטינים ליד שכם, בתחילת החודש
(צילום: יש דין)
עימות בין מתנחלים לפלסטינים סביב גן משחקים בכפר סוסיא, החודש
(צילום: דובר צה"ל, באסל אדרא)

בדברי ההסבר לקיום הכנס צוין כי הוא נערך "בעקבות מספרי שיא של תקיפות מצד מתנחלים בגדה המערבית בשבועות האחרונים - עלייה של כ-60% במספר האירועים. מדובר ב-416 תקיפות של טרור יהודי עד החצי הראשון של השנה, ובקריאה לשינוי מדיניות בנושא". בכנס, צוין, ידברו חברי וחברות כנסת ונציגי ארגונים שונים, ויושמעו בו עדויות של נפגעים.
הדו"ח שיוצג בכנס בוחן כ-1,200 מקרי אלימות, מאז 2012 ועד יולי האחרון, שנאספו ע"י ארגון "יש דין", ובודק את מיקום האירועים ואת קרבתם להתנחלויות השונות. המסקנות שעולות מהדו"ח הן כי רוב אירועי האלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים (63%) התרחשו בסמיכות למאחזים בלתי חוקיים. על פי הערכת "שלום עכשיו", אוכלוסיית המאחזים מונה פחות מ-5% מהמתנחלים: כ-22,000 מתוך כ-450,000.
מתוך 1,256 אירועי אלימות הכוללים פגיעה ברכוש, בחקלאות ופגיעה בבני אדם, נמצא כי 796 אירועים (63%) אירעו בסמוך למאחזים בלתי חוקיים. עוד עולה מנתוני "יש דין" כי 584 (46.5%) מהאירועים היו אירועי תקיפת בני אדם. 560 (44.6%) מהאירועים היו אירועי פגיעה ברכוש ו-6.3% היו אירועי השתלטות על אדמות.
3 צפייה בגלריה
פינוי מבנים במאחז הבלתי חוקי קומי אורי
פינוי מבנים במאחז הבלתי חוקי קומי אורי
פינוי מבנים במאחז לא חוקי באזור יצהר. ארכיון
עוד נטען כי לאורך השנים נרשמה ירידה משמעותית במספר התלונות שפלסטינים מגישים על תקיפות אלו, למרות שמספר ההתקפות עולה. ההסבר לכך נעוץ, כך נכתב בדו"ח, בחוסר האמון של הפלסטינים ובתחושתם כי אין שום טעם לפנות למשטרה שכמעט ולא עושה דבר כדי לתפוס את הפוגעים.
לפי הדו"ח, מוקדי האלימות המשמעותיים הם מאחזי ההתנחלות יצהר, המאחז עדי עד, המאחז אש קודש, המאחז חוות מעון וגבעת רונן. לדוגמה, באזור יצהר התרחשו משנת 2012 כ-66 אירועים של תקיפות בני אדם, ועוד 52 אירועים של פגיעה ברכוש. בחוות מעון שבהר חברון התרחשו כ-40 אירועי אלימות, בעדי עד כ-70 אירועים ובגבעת רונן כ-116 אירועים.
בארגון "יש דין" הבהירו כי הם מתעדים את כלל האירועים בשטח ולצד זאת בידי ארגוני זכויות אדם נוספים ומערכת הביטחון תיעוד נרחב של אירועי אלימות נוספים כלפי פלסטינים, זאת לצד אירועים רבים של אלימות מתנחלים כלפי כוחות הביטחון וכלפי פעילי שמאל.
3 צפייה בגלריה
שלט יישוב אש קודש
שלט יישוב אש קודש
שלט במאחז אש קודש. "לא נרפה ולא ניחלש למול חרחורי הריב"
(צילום: AFP)
מנחם בן שחר, תושב גבעת רונן שהוזכרה בדו"ח, אומר כי "ארגון שלום עכשיו מספר לעצמו שהוא מוסרי אבל הציבור הבין מזמן שאין כך הדברים, והדו"ח הזה הוא דוגמה מצוינת לכך: חסרים בדו"ח הזה אלפי מקרים של הצתות שנועדו לשרוף משפחות יהודיות שלמות – אנשים, נשים וטף בגבעת רונן, כמו בכל ארץ ישראל, מדי יום ב-100 השנה האחרונות. וכן ניסיונות חדירה, זריקות אבנים, גניבת עדרים ועוד ועוד. עם ישראל כולו מוזמן לסיורים בגבעות ובמאחזים, לחזק את הגיבורים וליהנות מארץ ישראל ומרחביה המדהימים".
אהרון קצוף, תושב המאחז אש קודש, טען כי אנשי המאחזים "שנים עוברים הכפשות מצד ארגונים שכל מטרתם היא לפגוע במדינת ישראל, אבל אנחנו לא נרפה ולא ניחלש למול חרחורי הריב שהם מנסים לטעת בנו ואנחנו נמשיך לבנות ולהיבנות".
ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי אמר: "כשמאז חמישי האחרון אנחנו סופרים נרצח ופצועים בירושלים מישהו צריך לומר למסיתים ולצועקים 'אלימות המתנחלים' שזה לא בכמות, לא בהיקפים ולא בתדירות שמנסים להציג. הכנסת היא לא מקום להונאת הציבור. לקיחת תופעת שוליים והפיכתה לכתם על אוכלוסייה שלמה בחוסר פרופורציה גובלת בחוסר הגיון ויושרה".