העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח הבוקר (חמישי) כי בימים האחרונים נרקם מהלך להגעה להסדר מקיף, שיביא לסיום את המלחמה בעזה ולצד זאת ימנע את תגובת חיזבאללה ואיראן לחיסולם של פואד שוכר בדאחייה של ביירות ואיסמעיל הנייה בטהרן.
2 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
מנהיג חיזבאללה נסראללה בנאומו השבוע. יבליג על החיסול?
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
הרמטכ"ל: נדע להוציא התקפה מהירה בכל מקום
(צילום: דובר צה"ל)

על פי הדיווח, את ההסדר רקמו גורמים מערביים שמנסים לשכנע גורמים במזרח התיכון. העסקה, לפי הדיווח, הופצה בארבעת הימים האחרונים וכוללת הסכם משולב של הפסקת אש, נסיגה ישראלית מרצועת עזה, השגת שקט יציב, סיום עסקת חילופי השבויים, הרחבת הסיוע שיוכנס לעזה ופיתוח של שיקום הרצועה.
בישראל לא סוגרים את הדלת עבור מהלך כזה: ניצול של הימים המתוחים דווקא כדי לבצע סגירה משולבת ורב-זירתית של 10 חודשי הלחימה הנפיצים שטרם הידרדרו למלחמה אזורית, באמצעות עסקת חטופים עם חמאס, שתשיב לפחות כמה עשרות מהם בחיים.
עסקה עם חמאס עשויה להביא את חיזבאללה להבליג, ולהוביל כך להפסקת אש בצפון עם מו"מ בתיווך אמריקני להרחקת ארגון הטרור מהגבול. היא יכולה לאפשר גם שיקום של הצפון והדרום, לצד השלמת מלאים וחלפים בצה"ל, אחרי תקופה ארוכה של לחימה שוחקת ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
טנקים ברצועת עזה
טנקים ברצועת עזה
ההסדר יאפשר להשלים חלפים. טנק של צה"ל ברצועה
( צילום: REUTERS /Amir Cohen)
תרחיש שכזה, אליו דוחפים ביתר שאת גורמי ביטחון בכירים, יכול לטרוף את הקלפים לטובה ולהרגיע את המזרח התיכון כולו, במקום לגרור את ישראל למלחמה רב-זירתית - בדגש על לבנון - בתנאים פחותים לצה"ל, תוך נטישת הלחימה בעזה והשארת החטופים במצב רע עוד חודשים ארוכים, ואולי שנים, במנהרות חמאס.
כך או כך, במידה שההסדר האזורי הכולל לא ייצא לפועל, בישראל העריכו אמש כי חיזבאללה יהיה זה שיתקוף ראשון. הערכה דומה השמיעו גורם אמריקני וגורם מודיעיני מערבי, שאמרו לרשת CNN כי החשש מפעולה של חיזבאללה גדול יותר מהפעולה שמתכננת לכאורה איראן. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אמר שלשום בנאומו כי המתקפה עשויה להיות משולבת או נפרדת – וכי ההמתנה המתוחה בישראל היא חלק בלתי נפרד מאותה נקמה. נסראללה גם אמר בשני נאומיו שארגונו ינקום את חיסול שוכר, ובנאומו הקודם - לאחר החיסול - אמר שההחלטה עברה אל "השטח".
על רקע ההערכות שחיזבאללה יתקוף ראשון, שר הביטחון יואב גלנט כיוון אליו את דבריו בביקור שערך אתמול בבוקר בתרגיל שדימה לחימה בגזרה הצפונית. "כפי שהדברים מסתמנים, נסראללה עלול לגרור את לבנון לשלם מחירים כבדים ביותר", אמר גלנט בשיחה עם לוחמים מעוצבת שועלי מרום. "הם לא מתארים לעצמם מה יכול לקרות, אני מניח שאם הם ייקחו תמונה של עזה הם יבינו, אבל לא תמיד ההיגיון מדבר", הוסיף – ובלשכתו ציינו כי בביקור עמד גלנט על "חשיבות הכוננות הגבוהה והצורך בפיתוח תחבולות ופעולות ייחודיות".