תיעוד התקיפה בגבעה הצרפתית

בית המשפט המחוזי קיבל היום (שני) חלקית את הערעור שהגישה המשטרה בעניין ביטול שחרורו של אחד החשודים בתקיפה באלימות ובאבנים את שני השוטרים שנכנסו לשכונת עיסאוויה בליל רביעי האחרון. מעצרו הוארך ביום אחד, לאחר שאתמול בית משפט השלום החליט לשחררו למעצר בית בתנאים מגבילים.
בהחלטתו כתב השופט גורדון כי "קיימים סימני שאלה אשר נוגעים לנסיבות כניסת השוטרים לעיסאוויה, הזמן בו בוצע ובלבוש אזרחי, ואודות הירי שבוצע במקום בידי אחד מהם. אלו נתונים המחייבים בדיקה. ההודעה ממח"ש מעלה כי בדיקה זו מצויה אך בתחילתה (החומרים לפי מח"ש עברו רק אמש). אני סבור שיש לתת משקל לסימני השאלה, אך זה לא די בשביל להביא לשחרורו כעת".
3 צפייה בגלריה
השמשה סדוקה לחלוטין. הרכב שבו נסעו השוטרים עם האזרח אשר הותקף
השמשה סדוקה לחלוטין. הרכב שבו נסעו השוטרים עם האזרח אשר הותקף
השמשה סדוקה לחלוטין. הרכב שבו נסעו השוטרים עם האזרח אשר הותקף
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות המשטרה)
עד כה נעצרו שבעה חשודים בתקיפת השוטרים: אחד נעצר ושוחרר לאחר יום אחד, שניים נוספים שוהים במעצר עד מחר, ומעצרם של עוד ארבעה יימשך עד רביעי. אחד מהם, גבר בשנות ה-50 לחייו, נעצר רק היום. אחד החשודים הינו נער בן 17.
התקרית התרחשה כאמור ביום רביעי האחרון, בשעות הלילה, שני שוטרי מג"ב שלא היו בתפקיד ואזרח הותקפו אז בכניסה לשכונת עיסאוויה שבמזרח ירושלים. השוטרים נסעו עם אדם נוסף ברכב אזרחי, והתוקפים רדפו אחריהם לכיוון שכונת הגבעה הצרפתית בעיר, ריססו לעברם גז פלפל ויידו סלעים לעבר הרכב. השוטרים ירו באוויר לאחר שחשו סכנה לחייהם, והתוקפים נמלטו עם נשק שהצליחו לגנוב מהרכב - ונמצא והוחזר מאוחר יותר. אחד השוטרים נפצע באורח קל בתקרית ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים. בעקבות הירי של השוטרים, פתחה מח"ש בבדיקה.
במהלך הדיון פירט נציג המשטרה פקד משה לויתן את השתלשלות האירועים לפי העדויות מהשוטרים: "שני שוטרים, שלא היו בתפקיד, נכנסו לתחנת הדלק בכניסה לעיסאוויה במטרה לקנות סיגריות ודברים נוספים. ביציאה מהכפר, טעו בפנייה ואחד מהם חש סכנת חיים כשנקלעו לסוכת אבלים של משפחת עליאן (משפחתו של אחד החשודים) במרכז הכפר. השוטרים טוענים שהרגישו התקהלות ואחד מהם נאלץ לירות באוויר. תוך כדי שהם יוצאים מהכפר התנהל מרדף רכוב".
3 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה בגבעה הצרפתית
תיעוד התקיפה בגבעה הצרפתית
תיעוד התקיפה בגבעה הצרפתית
עוד הסביר פקד לויתן כי "בתוך הגבעה הצרפתית היו שני אקטים, בראשון בוצעה חסימה לשוטרים על ידי כלי רכב, והם נאלצו לעלות על אי-תנועה ולברוח לגבעה הצרפתית, לאחר שמספר רב של אנשים הגיעו לכיוונם. בשני, אחרי שאחד השוטרים הוריד את השוטר השני ואחיו האזרח בביתם ברחוב בר כוכבא, החשוד אבו חומוס ביחד עם אביו פגשו בו. השוטר השני שירד מהרכב לביתו, שמע פיצוצים ומיד נזעק לחברו, והסברה שלו הייתה שכבר לא רודפים אחריהם בתוך השכונה".
לויתן הסביר את הטענות נגד השוטרים: "הועלו טענות כאלה ואחרות לגבי מה חיפשו השוטרים בעיסאוויה כשהם לא בתפקיד. אנחנו נמצאים בקשר רציף עם מח"ש, ועוד באותו הלילה, התקיימו מספר שיחות לשלול טענה כלשהי לגבי למה נכנסו השוטרים לכפר בשעה מאוחרת שלא בתפקיד".
עו"ד פארס מוסטפא עלי, שמייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את אחד החשודים, מסר: "כבר מתחילת הפרשה טענו שהשוטרים פעלו בחוסר סמכות וביצעו ירי בניגוד לנהלים והחוק תוך סיכון חיי אדם. היום בית המשפט המחוזי מציין בהחלטתו כי קיימים סימני שאלה על פעילותם של השוטרים ומחזק את טענותינו, וקבע כי יש לחקור את התנהלות השוטרים. אנו מצפים שהן מח"ש והן המשטרה יחקרו את האירוע בהקדם והחשודים ישתחררו בזמן הקרוב".